מלמדים פרחי הוראה לשלב טכנולוגיה: לימוד מתוך הקשר תוך שימוש בתיקי עבודות מקוונים, אתר כיתתי ופייסבוק

Chris Shaltry, Danah Henriksen, Min Lun Wu and W. Patrick Dickson , Teaching Pre-Service Teachers to Integrate Technology: Situated Learning with Online , TechTrends, May/June 2013, pp. 20-25 Volume 57, Number 3.
Michigan State University

במאמר זה מתוארת הערכה של קורס נבחר, במסגרת תכנית להכשרת מורים, שתוכנן במיוחד לסטודנטים לתואר ראשון שטרם התנסו בהוראה ובשילוב טכנולוגיות וזה הדבר הייחודי שבו, לעומת קורסים אחרים בנושא המיועדים לתלמידי תואר מוסמך, שהם בעלי רקע קודם בנושא. קורס זה אמור להכין ולהכשיר את הסטודנטים האלה כמורים בעתיד, לעזור להם לעשות שימושים יעילים ויצירתיים בטכנולוגיות למסגרות הוראה שונות.

בקורס זה, מושם הדגש על למידה איך ללמוד עם ועל טכנולוגיה בהקשר עם השינויים התמידיים המתרחשים בטכנולוגיות חינוכיות. באופן כללי ניתן לומר שמחברי המאמר הדגישו ותארו שלוש מטרות מפתח של הוראת מורים צעירים למזג טכנולוגיות באופן מושכל בעולם האמיתי של הכיתה.

ראשית, הקורס מדגיש למידה לגילוי וללמד באופן אקטיבי להיות מעורב בלמידה על ידי תכנון הפעילויות שמשלבות טכנולוגיות . מעורבות פרחי ההוראה החדשים שטרם החלו להורות , בפעילויות מתוכננות, בהם הם משתמשים בכלים טכניים לתכנון פעולות מלאכותיות, כגון, שיעורי וידאו קצרים או פורטפוליו מקוון, תוך כדי התחשבות בלמידה יותר רחבה ומופשטת בעזרת הפעילויות הזמינות.

שנית, ניתנת לסטודנטים הזדמנות בחירה לנסות מגוון רחב של הטכנולוגיות החדשניות דרך גילוין בבחירתם העצמית. עם התקדמות הקורס, הסטודנטים מתבקשים לבחור טכנולוגיה מסויימת ולפתח תכנית לשימוש בחומר הלימוד ורמת הלימוד שהם רוצים ללמד אותו. דרך שימוש חדשני ואימוץ הטכנולוגיה, הם מתחילים לעבד תכנית קדם הוראתית של דפוסי חשיבה עצמאיים של למידה עם טכנולוגיה.
שלישית, תכנון הקורס מנצל את היתרון בעובדה שרוב הסטודנטים מעורבים במדיה החברתית על ידי רתימתה לצרכיהם, לדוגמא, הכח של פייסבוק ליצור קהילה שבה הסטודנטים לומדים האחד מהשני. המחברים מנסים למנף את הכח של בניית קהילה מקוונת ללמידה על ידי רתימתה להמצאות הבו זמנית במקומות שונים והנוחות של השימוש בכלים כמו פייסבוק. הם צופים לעתיד בתקוווה גדולה ובהתלהבות שהסטודנטים שלהם שטרם התנסו בהוראה יובילו את הדרך לשילוב טכנולוגיות חדשות להוראה שלהם בדרכים שיתרמו לסטודנטים שלהם, לעמיתים למקצוע ולקהילת החינוך הגדולה.

טכנולוגיה בהכשרת מורים: חשיבות ההקשר.

בפתיחה, מחברי המאמר מביאים את ההקשר הרחב יותר שתכנית הכשרת המורים באוניברסיטת מישיגן עושה בו שימוש להכנת הסטודנטים לפני התנסותם כמורים, לשימוש יעיל יותר בטכנולוגיה בכיתה.

בשנת 2006 נערך סקר של 68 מחקרים, ממרכזי הכשרת מורים שונים, שתארו 10 איסטרטגיות שונות שאומצו להוראת טכנולוגיה חינוכית לפרחי הוראה בטרם התחילו להורות. נמצא ש-44% מהמוסדות אמצו את הגישה האינטגרטיבית המלאה, שבה לא מוצע אף קורס אחד, המפוקס על טכנולוגיה יחידה, בעוד ש-29% מהמוסדות השתמשו בגישת "שלוש הגישות" שהוזכרה כאן, אשר מעורבת בקורס המתרגל מיומנויות טכנולוגיות פשוטות. לשתי הגישות יש יתרונות וחסרונות. איסטרטגיה פחות מאומצת, אשר גם היא נראת אפקטיבית, היא שימוש משולב של שתי הגישות הנ"ל, בהתאם לנתונים. לאחרונה, התכנית של אוניברסיטת מישיגן נוטה לעבר הגישה המאוחדת. כפי שהוזכר, הסטודנטים בקורס זה, הם לתואר ראשון, חסרי נסיון בשימוש טכנולוגיה בהקשר הכיתתי. מטרת הקורס הינה, קידום שימוש יעיל בטכנולוגיה, בהוראה שלהם בעתיד.

הגדלת שטף ורהיטות טכנולוגית אצל מורים שטרם התנסו בהוראה.

מטרה בסיסית אחרת של הקורס הינה, להגדיל את שטף הטכנולוגיות של המורים שטרם הורו, על ידי שיפור הבטחון והגמישות שלהם כלפי טכנולוגיות. ההזדמנויות לגלות טכנולוגיות חדשות שאנחנו מספקים, אמורים לבנות מסגרות חשיבה וגישה עצמאית , כך שפרחי הוראה שטרם הורו מתחילים לראות את עצמם כמשתמשים מביני עניין בטכנולוגיה חינוכית. אינטגרציה אפקטיבית של טכנולוגיות בכיתת הלימוד, היא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר במערכת החינוך בארה"ב בימים אלה. התפתחות טכנולוגית קבועה דורשת שהמורים החדשים יהיו רהוטים עם טכנולוגיות קיימות, אלא שהם יפתחו דפוסי חשיבה שבהם ילמדו טכנולוגיות חדשות בדרכים שיקדמו גמישות, עצמאות ויצירתיות. פיתוח דרכי חשיבה כאלה דורשים ממורים ללמוד מעבר למה שנלמד עד היום. הם חייבים ללמוד איך ללמוד עם הטכנולוגיה, תוך פיתוח בטחון לעבודה עם הטכנולוגיה וניסוי דברים חדשים.

 יש מי שיחשוב שפיתוח מסגרת חשיבה שכזאת איננה מהווה בעיה בקרב מורים צעירים מ"הדור הדיגיטלי". בשנים האחרונות , הספרות המדעית בחינוך וטכנולוגיה טבעו את מטבע הלשון  - "Digital Native" ילידים דיגיטליים, לאפיין אנשים שנולדו אחרי שהוכנסה הטכנולוגיה הדיגיטלית והם באו אתה במגע שוטף מגיל צעיר ביותר. לפיכך, בתיאוריה, הם בעלי הבנה עמוקה יותר בעקרונותיה. המורים של דור זה כולם משתייכים לקטגוריה זאת וניתן להגדירם כחובבי טכנולוגיה והיי טק, אך זה לא בהכרח המצב. מחקרים אחרונים מראים שאכן זה לא המצב ויש להשקיע במיזוג הטכנולוגיות במסגרות החשיבה של המורים הצעירים.

בניית אתרים ולימוד על ידי תכנון.

אחת ממטרות הקורס, הינה, מינוף כח הלמידה על ידי תכנון. למידה על ידי תכנון מציבה את הסטודנטים בעמדה של יצרני ידע דרך התהליך של יצירת נתונים מלאכותיים. בשנים האחרונות לימוד באמצעות תיכנון, גדל באופן משמעותי, במיוחד ביחס לטכנולוגיה. כותבי המאמר הרחיבו מאד בנושא רשתות כיתתיות. פרויקט תכנון זה הזמין את הסטודנטים להוראה לתאר את דמות המורה שהם שואפים להדמות אליו. האתר WEEBLY עורר בהם את הרצון שיהיה להם אתר כיתתי עצמאי וזהות הוראתית וזה הוביל רבים ליצור אתרים מפורטים עם בלוגים, וידאו, תמונות והתייחסות להמשך עבודתם בעתיד. הסטודנטים, יצרו, לא רק נתונים מלאכותיים, אלא, תכננו הצגה של הזהות העתידית שלהם כמורים. הם תכננו גם פורטפוליו שמשמש כמאגר לתכניות שיעור, קורות חיים ועוד. כשהמאגרים נמצאים זמינים ברשת, הם יותר שמושיים ומעודדים תקשורת בין הסטודנטים. פרוייקט זה אמור להביא את הסטודנטים לשלב התחלתי של הכנת פורטפוליו של מורה, הנדרש על ידי התכנית להכשרת מורים.

אתגר מפתח בתכנית זאת, היה מציאת כלי תכנון זמין ברשת, נגיש באופן נוח ופשוט לכל הסטודנטים. לאחר מספר סמסטרים של בדיקת כלים ברשת, כותבי המאמר בחרו ב- WEEBLY  לפרסום אתרים הכיתתיים ויומני הפורטפוליו הדיגיטלים של הסטודנטים שלהם, מאחר והיא חזקה אבל גם ידידותית, אינטואיטיבית ונגישה למשתמשים ותיקים וחדשים, כאחד. החוקרים מקווים שתהליך הרפלקציה המובנה בתוך תכנון אתר רשת יעודד את הסטודנטים שלהם להשתמש בתהליך חשוב זה בהוראה שלהם.

תכנון ויצירתיות בבניית פורטפוליו ואתרים

בזה שפרחי הוראה חדשים שטרם התנסו בהוראה יוצרים את הפורטופוליו ואתרים כיתתיים שלהם, תכנית הלימודים מנסה להכניס טכנולוגית רשת דרך תהליך התכנון. WEEBLY מטבעה היא כלי עבודה מוגדר של צעד אחר צעד, לפרסום ברשת שעלולה להביא את המשתמש לתמיהה, האם פשטותה מגבילה יצירתיות ועבודת תכנון. אבל מאחר ורוב הסטודנטים בקורס, לא עשו שום עבודה של פרסום ברשת או תכנון טכני, חשוב מאד שההבנה שלהם בעבודת התכנון, באופן כללי, תתמך בהנחייה. תכונות הממשק הידידותיות של WEEBLY מאפשרות למורים החדשים לפתח מידה של ביטחון בתכנון רשת בסיסית למטרות הוראה. רוב פרחי ההוראה החדשים מתחילים על ידי שימוש בתבניות ש- WEEBLY מציעה, המפשטות את התהליך, בנקודת היציאה. כשהתהליך מתקדם, נמצאו כמה מסלולים היכולים להתמזג. הם משתמשים ב- WEEBLY כנקודת פתיחה וממנה הם מרחיבים את המסגרות למה שיתאים לצרכיהם האישיים בהוראה. לאלה שאין כל ידע בתכנון אתר, זו יכולה להיות נקודת פתיחה טובה מאד. ניתנת הזדמנות לסטודנטים החדשים, ללמוד מיומנויות טכנולוגיות דרך תהליך התכנון.

Techsploration : לימוד חדשני דרך גילוי טכנולוגיות

דוגמת מפתח לבניית בטחון ופעילות בעלת אופי של גילוי מתיחסת לפרוייקטים המוגדרים כ- Techsploration( שילוב של Technology ו- Exploration ). סטודנטים משלימים פרוייקטים בהם הם משתמשים בטכנולוגיה לגילוי טכנולוגיות -לימוד רובד על רובד. הסטודנטים בוחרים טכנולוגיה עליה רוצים להרחיב את הידע ואז עושים שימוש בטכנולוגית המחשה דוגמת, וידאו, להראות איך הטכנולוגיה פועלת. קטעי הוידאו הגמורים מוכנסים לאתרים הכיתתיים. פעילויות Techsploration אלה, מקדמות את ההבנה והתקשורת בין הסטודנטים.

אינטגרציה רב ערוצית של אמצעי מדיה לצורך תקשורת

תקשורת עם עמיתים ועם מנחים, גם היא היבט מפתח בלמידה מקוונת אשר התפתחה מפורומים מקוונים לשימוש בתקשורת החברתית. דרך אחת היא באמצעות אינטגרציה רב ערוצית דוגמת פייסבוק. היתרון הגדול של שימוש בפייסבוק, הוא הפופולריות הרבה שלו. רוב האנשים משתמשים בפייסבוק, כך שהתפוצה והזמינות שלו, הופכת אותו למועמד מועדף לעומת כל כלי תקשורת אחר לסטודנטים להוראה ובהמשך דרכם כמורים.

מסקנות

פרחי הוראה בטרם התחילו להורות נחשפו לטכנולוגיות תקשורת חדישות, דבר שאפשר להם לרכוש בטחון להחשף לטכנולוגיות שכאלה ולעשות בהן שימוש לשיפור יכולות ההוראה שלהם. הם יכולים לתרום מניסיונם למורים אחרים, על ידי שימוש ברשתות חברתיות, דוגמת, פייסבוק.

מחברי המאמר צופים לעתיד שלסטודנטים שלמדו את הקורס הזה, לא תיהיה בעיה להתמודד עם אינטגרציה של טכנולוגיות חדשניות מאחר ויש בידם את הכלים לעשות זאת והם יוכלו לשתף את קהילת המורים, באשר הם, בידע הנרכש שלהם.

המאמר סוכם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר גילה אולשר ממכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya