מכללות לא צריכות לתת תואר דוקטור – זה יהפוך אותן לאוניברסיטאות סוג ג'

זרחוביץ', ע' (2018). "מכללות לא צריכות לתת תואר דוקטור - זה יהפוך אותן לאוניברסיטאות סוג ג'". גלובס

פרופ' שלמה בידרמן, יו"ר ועד ראשי המכללות הציבוריות, התראיין ל"גלובס" והביע את עמדתו בשורה של עניינים הנוגעים לאקדמיה בישראל, מדמותו של הסטודנט העכשווי, דרך חשיבותה המתמעטת של המילה הכתובה ועד לסכנה שפתיחת מכללות רבות מדי תוריד את הרמה.

לכתבה המלאה

לקריאה נוספת

גלובס: פרויקט 25 שנה למכללות בישראל

עיצוב תשתית תגובתית ללמידה מקוונת: שינוי שיטתי בהשכלה הגבוהה

 

הסטודנט העכשווי: מחפש שכר וסטטוס

"באים אלי כמרצה, כראש חוג, כדיקן, כנשיא - ושואלים מה ייצא לי מזה? לא שאלו את זה בעבר. היום כשאתה בא למישהו ואומר לו בוא תעשה תואר ראשון בביולוגיה, ותוכל לעבוד במכון הוולקני, הוא ישאל אותך באיזה דירוג ושכר הוא יוכל לעבוד - ובשביל 9,500 שקל הוא יגיד לי 'לא, תודה'. פעם שכר וסטטוס לא היו תנאי הכרחי כדי שמישהו יירשם ללימודים".

 

מעמד הספרות העברית והמילה הכתובה מתמוטט

"בעבר היתה פה תרבות שהחשיבה את המילה הכתובה, ולטקסט היתה חשיבות ומשמעות. הספרות העברית מילאה תפקיד מכונן בהתפתחות הישראליות, סופרים היו בעמדות השפעה מאוד משמעותיות. הדבר הזה התמוטט, כמו בכל העולם. יש פה החלפה של הטקסט באימג', ואז אתה מחליף את הדיכוטומיה הזאת באיזה סולם הרבה יותר גמיש של העדפות - האם זה מדבר אלי, האם אני מעדיף את זה ומה ייצא לי מזה?"

 

התחרות באקדמיה חיובית, אך יש סכנה של היצף וירידה ברמה

"בעיקרון תחרות היא דבר חיובי, מהטעמים המאוד ידועים ונדושים. העניין הוא שכאשר התחרות הופכת להיות היצף היא עלולה להיות בעייתית. יש יותר מדי מוסדות בארץ, ולהבנתי גם זאת העמדה של המועצה להשכלה גבוהה, שמנסה להתמודד עם זה. לא רק כדי ליצור יעילות וחיסכון אלא כדי להעלות את הרמה".

 

תפקידי המכללות: הנגשה, הוראה חדשנית, הכשרה בהייטק ושמירה על רלוונטיות

"יכול להיות שאוניברסיטאות צריכות ללמד פחות תלמידים, ולהתמקד במחקר. מנגד, הוראה חדשנית, רלוונטיות, הכשרה במקצועות הייטק - מכללות יכולות לעשות את זה מצוין, והרגולטור צריך לקחת את זה בחשבון, בהכרה ובתגמול. אני לא חושב שמכללות צריכות לתת תואר דוקטור, זה ניסיון להפוך אותן לאוניברסיטאות שברוב המקרים לא יצלח, הן יהיו אוניברסיטאות סוג ג', זה לא הייעוד שלנו ואין גם נחיצות בכך.

"המכללות מהוות בלם מאוד עמוק כנגד הבערות. יש גם צורך בהנגשה של ההשכלה לקהילות שמודרות מרצון ולא מרצון. תסתכל מה המכללות עושות למגזר הערבי. מי מספק את רוב כוח האדם היותר מקצועי של החברה הערבית - האוניברסיטאות או המכללות? אוניברסיטאות לא יכולות ולא צריכות לעשות את זה, יש להן אג'נדה אחרת שהיא ביסודה מחקרית".

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya