מחקר מרושת והנעות עבור שימוש במדיה חברתית בתקשורת בין חוקרים

Stefania Manca and Maria Ranieri. Networked Scholarship and Motivations for Social Media use in Scholarly Communication, International Review of Research in Open and Distributed Learning, Volume 18, Number 2, April – 2017.

מחקר לגבי השימוש של חוקרים במדיה החברתית מציע שאתרים אלה משמשים יותר ויותר כדי להגביר את התקשורת בין החוקרים על ידי חיזוק היחסים, סיוע לשיתוף פעולה בין עמיתים, פרסום ושיתוף בתוצרי מחקרים, ודיון בנושאי המחקר בפורמטים ציבוריים ופתוחים.
אולם, מחקרים מעטים מאוד חוקרים את העמדות ואת התפיסות כלפי השימוש במדיה החברתית עבור תקשורת בין חוקרים בקרב קהלים גדולים של חוקרים ברמה הלאומית.

מחקר זה בוחן את הסיבות לשימוש באתרי מדיה חברתית כתקשורת בין חוקרים בקרב מדגם של 6139 חוקרים איטלקיים במטרה לנתח אילו גורמים משפיעים בעיקר על עמדות אלה. ההנעות לשימוש במדיה החברתית נותחו בקשר לתדירות השימוש ולגורמים כמו מגדר, גיל, שנות הוראה, תואר אקדמי מקצועי ותחום הדיסציפלינה.

התוצאות מציינות שעבור רוב הכלים שבהם השתמשו, ההשפעה של המשתנים שנבחנו הייתה גבוהה יותר בעיצוב ההנעות של החוקרים. למעשה, תדירות השימוש, הגיל, שנות ההוראה ותחום הדיסציפלינה נמצאו כגורמים רלוונטיים בייחוד עבור השימוש בלינקדאין (LinkedIn) וה- ResearchGate-Academia.edu, בעוד שנראה כי למגדר ולתואר אקדמי מקצועי יש השפעה מוגבלת על ההנעות של החוקרים עבור כל אתרי המדיה החברתית שנבדקו במחקר. שיקולים לגבי מחקר עתידי סופקו יחד עם מגבלות מחקר זה.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya