מחקר בארה"ב : להיות מורה בביה"ס וירטואלי

מקור וקרדיט :
 
Meredith DiPietro , Richard E. Ferdig, Erik W. Black, Megan Preston. "Best practices in teaching K-12 online: Lessons learned from Michigan Virtual School teachers", Journal of Online Interactive Learning , Volume 7, Number 1, Spring 2008.
 
 
 המספר  של בתי תיכוניים וירטואליים בצפון אמריקה ( קנדה וארה"ב ) הולך וגדל משנה לשנה , אך המחקרים שנערכו לגביהם מצומצמים למדי.  נכתבים , אמנם, לא מעט מאמרים וכתבות על פעילות בתי הספר הוירטואליים ונכתבים גם ספרי עזר למורים , אך המחקר המהותי בשטח הוא כאמור מצומצם ולכן תרומתו של המחקר הנוכחי ( שעדיין נמשך )  לא תסולא בפז. אוכלוסיית המחקר הייתה 16 מורים מבתי הספר התיכוניים הוירטואליים בארה"ב  הנמנים על רשת, התיכון הוירטואלי Michigan Virtual School (MVS) במדינת מישיגן .
המחקר נערך בשיטות איכותניות ומלבד ראיונות עומק עם המאמרים נערכו גם תצפיות ובסופו של דבר נערכה הצלבת מידע   (research triangulation ) בין סוגי הנתונים השונים שנאספו.  ממצאי המחקר הראשונים ( שעדיין לא נותחו לעומק  ע"י החוקרים ) מגלים כי מהמורה המלמד בביה"ס הוירטואלי נדרשים כישורים ומיומנויות שונות בתכלית מהמורה המלמד בכיתה פנים-אל-פנים . המורה הוירטואלי נדרש להתמודד בו-זמנית עם טכנולוגיה משתנה ועם תכני לימוד משתנים. בגלל היקף המידע באינטרנט הוא לא יכול להיות צמוד לספר הלימוד , אלא צריך ללמד בצורה דינאמית יותר עם תכנים מחודשים ומעודכנים כל הזמן. המורה הוירטואלי צריך להציג את התכנים בדרכים הרבה יותר מגוונות, החל מטקסטים מעניינים ורלבנטיים באינטרנט וכלה בסרטי וידאו שמאתגרים את התלמידים. המורה הוירטואלי צריך להיות סקרן בעל יכולת למידה עצמית גבוהה.  עוד מתברר כי המורה הוירטואלי אינו מתמודד אמנם עם בעיות משמעת בכיתה , אך הוא צריך לוודא כל הזמן כי ארגון הלמידה פועל כפי שצריך וכי התלמידים המקוונים אכן נכנסים לשיעור המקוון בזמנים הנדרשים ומשתתפים בפורומים המקוונים כראוי ובהיקף הנדרש. המורה המקוון צריך לדעת לארגן את הלומדים בקבוצות למידה ולהנחות אותם בצורה דינאמית לקראת עבודה שיתופית כי מרבית התלמידים לא יודעים כיצד ללמוד בחברותא. סוגיה נוספת שאינה קלה למורה הוירטואלי היא כיצד לבצע את ההערכה המקוונת בקורסים המקוונים ובלמידה מקוונת. עוד מצביעים המורים במחקר על הצורך להיות הרבה יותר מאורגן מבחינת מערך השיעור והתכנים כי בשיעור מקוון אי אפשר לאלתר ויש צורך בארגון מיטבי של מהלך השיעור על מנת לאתגר התלמידים וליצור אצלם עניין כל הזמן ( שיימנע מהם לגלוש לאתרים אחרים בזמן השיעור המקוון ) , ובמיוחד הוא צריך לתכנן מראש שאלות מאתגרות ודילמות בפורומים. המורה הוירטואלי צריך גם להיות בעל אינטואיציה  המאפשרת לחוש מתי התלמידים זקוקים להכוונה נוספת ולעזרה , כל זאת בסביבה מתוקשבת שבה הוא אינו רואה אותם פנים-אל-פנים . לכן , הוא חייב לשאול כל הזמן שאלות מכוונות ולנתח את התשובות בעצמו על מנת להבין היכן הבעיה והאם התלמידים "הלכו לאיבוד" במרחב האינטרנט. הדרישות המורכבות והרבות מן המורה הוירטואלי המלמד באינטרנט ובקורסים מקוונים אינן מתסכלות אותו וגורמות לשחיקה , נהפוך הוא למרות עומס העבודה , מרבית המורים הוירטואלים רואים בהוראה מקוונת אתגר רב אותו לא מצאו בהוראה פנים-אל-פנים.
 
ראה גם :
 
ראה גם ספר מעניין על מכלול הגורמים  והתכנון של בית ספר וירטואלי
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya