מורה לחיים : סיפורו של המורה שמאחורי הסרט "הנחשול"

סרט תיעודי חדש חוזר אל משתתפי הסימולציה שנעשתה ב-1967 בתיכון אמריקאי כדי להמחיש לתלמידים את נהירת העם הגרמני אחרי היטלר. רון ג'ונס, המורה הכריזמטי שהוביל את הפרויקט שעובד בשעתו לסרט "הנחשול", סבור כיום שמדובר בניסוי מסוכן מדי.
השאלה החשובה במאמר היא האם אפשרי לערוך ניסוי כזה כיום בביה"ס תיכון? התשובה המוחלטת היא שאין זה אפשרי היום . מעמד המורה כל כך נמוך ומעמד התלמיד כל כך גבוה שאין סיכוי שההורים לא יפוצצו את זה כבר בהתחלה. כבר אין מורים אידיאליסטים כמו ג'ונס".
"אחד הדברים המרתקים בניסוי הזה היה מבחינתי השינוי שעבר על תלמידים כה רבים", מסביר ג'ונס. "כמורה, אתה בדרך כלל שם לב לתלמידים המצטיינים או הגרועים והבעייתיים. הרוב הדומם באיזשהו מקום נעלם ופועל מתוך אינרציה. כאן פתאום היה להם משהו להאמין בו. הם התחילו לעזור זה לזה. הניסוי היה הגאולה שלהם: היה לי תלמיד שהיה תמיד דחוי וחסר חברים. בזמן הניסוי הוא החליט שהוא שומר הראש שלי ופתח ממש מחלקה של שומרי ראש. החיים שלו השתנו באחת, הוא זכה לפופולריות ופתאום מצא מקום וייעוד. כשנגמר הניסוי רציתי להשאיר לו מקום לביטוי ומאחר שהיה טוב באלקטרוניקה, הוא נהפך מומחה לתיקון מכשירים בכיתה שלנו והמשיך להרגיש טוב עם עצמו".

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    המורה ג'ונס דנן לוקה בתמימות, כמעט הייתי אומר תמימות קדושה (איש הרוח יאן הוס הועלה למוקד במאה ה-14 בעוון כפירה, אמר זאת לאשה תמה שהביאה עוד זרד למוקד עליו היה כבר כפות…). אין צורך כיום בסימולציות בכתות, הגזענות הבורות החשוכה, ההתנשאות המגזרית/ לאומנית/דתית מוטמעת בקרב חלק נכבד בבני הנוער ממילא. ראו רק את הדפים החשוכים בפייסבוק ונבין שזו היום המציאות גם בקרב בני הנוער. חשוך ובעיקר מפחיד…. וזה לדעתי האתגר של החינוך היום, שחשיבותו לעין שיעור גדולה מאיך לקבל ציון גבוה יותר בבחינות הבינלאומיות למתמטיקה ומדעים… ויפה שעה אחת קודם.

    פורסמה ב 05/04/2011 ע״י אברום רותם
    מה דעתך?
yyya