מהי תיאוריית גזע ביקורתית ומדוע רפובליקאים בארה"ב מנסים למנוע את הוראתה בבתי הספר?

מאת: Marisa Iati
מילות מפתח: גזענות מיעוטים

Iati, M. (2021). "What is critical race theory, and why do Republicans want to ban it in schools?" Washington Post, May 29th

עיקרי הדברים:

  • במרכז תיאוריית הגזע הביקורתית ניצבת הטענה כי הגזענות בארצות הברית היא אכן שיטתית ומערכתית, וכי הגזענות אינה רק תוצאה של דעות קדומות של אינדיבידואלים
  • ישנם מחוקקים ופעילים פוליטיים מהמפלגה הרפובליקאית המתנגדים להוראת התיאוריה בבתי הספר, וחלקם אף הצליחו להעביר חוקים וצווים המונעים זאת
  • לטענתם, התיאוריה מחוללת פלגנות ועוינות בין קבוצות אוכלוסייה שונות משום שמדובר במסגרת חשיבה מרקסיסטית הגורסת כי האומה האמריקאית מרושעת ביסודה וכי על אנשים לבנים לחוש אשמה בשל צבע עורם
  • המתנגדים מייחסים להשפעת התיאוריה אירועים כהרס רכוש ואלימות בעת מחאות של תנועת Black Lives Matter, שחקניות לבנות שהצהירו כי לא יגלמו תפקידים של דמויות מעורבות גזעית וירי קטלני בבית ספר
  • ניסיונות אלה להגביל הוראה של תיאוריית גזע ביקורתית ונושאים רחבים יותר הנוגעים לגזענות ייתקלו כנראה בקשיים משפטיים על בסיס התיקון הראשון לחוקה העוסק בחופש הביטוי 

אחת ממלחמות התרבות הנערכות בארצות הברית ניטשת סביב השאלה האם על תלמידים ללמוד היסטוריה ואזרחות לאורה של תיאוריית גזע ביקורתית, שהיא ארגז כלים אינטלקטואלי הנועד לבחון גזענות מערכתית. מסגרת חשיבה זו, ששורשיה באקדמיה, נהפכה לסדין אדום לדידם של פעילים במפלגה הרפובליקאית בארה"ב המבקשים למנוע את הוראתה בבתי ספר.

למאמר המלא ב"וושינגטון פוסט"

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא גזענות

במרכז התיאוריה ניצבת הטענה כי הגזענות בארצות הברית היא אכן שיטתית ומערכתית (systemic). כך למשל, פרויקט דגל של הניו יורק טיימס "1619" מציג את תפקידה של העבדות בעיצוב האומה ויש לו השפעה על תוכניות הלימודים בבתי ספר רבים.

לפחות חמישה מחוקקים-מדינתיים (state legislatures) רפובליקאים העבירו צווים שמונעים את הוראתה של התיאוריה, ופעילים שמרנים בתשע מדינות (states) נוספות מבקשים לנקוט צעדים דומים. כמה מורים אמרו כי הם חוששים שלחקיקה יהיה אפקט מצנן על דיונים בכיתה וכי היא אף עלולה לסכן את מקומות העבודה שלהם דווקא בתקופה שבה האומה נתונה בעריכת חשבון נפש בענייני יחסים גזעיים.

 

שאלות נפוצות

מהי תיאוריית גזע ביקורתית?

מהן הביקורות נגד תיאוריה זו?

למה מתכוונים שמרנים כאשר הם משתמשים בביטוי "תיאוריית גזע ביקורתית"?

מהו הקשר בין תיאוריית גזע ביקורתית לבתי ספר?

עד כמה מצליחים המאמצים למנוע את הוראת התיאוריה בבתי ספר?

 

תיאוריית הגזע הביקורתית

תיאוריית גזע ביקורתית היא מסגרת חשיבה אקדמית המתמקדת ברעיון שגזענות היא שיטתית ומערכתית, ולא רק תוצר של אינדיבידואלים בעלי דעות קדומות. התיאוריה גורסת כי אי-שוויון גזעי ארוג במערכות החוק והמשפט ומשפיע באופן שלילי על בני מיעוטים גזעיים בבתי הספר, במרפאות, במערכת הצדק הפלילית ובאינספור היבטים נוספים של החיים.

הטקסטים ששימשו מסד לתיאוריה חוברו כבר בשנות השבעים, כאשר הפרופסור המנוח למשפטים באוניברסיטת הרווארד, דריק בל (Derrick Bell) הביע תסכול ממה שהוא ראה כמגבלותיה של התנועה לזכויות האזרח. הוא וכמה מעמיתיו טענו כי חוקי זכויות אזרח וניצחונות בבתי המשפט לא הצליחו לחסל אי-צדק גזעי.

המלומדים שתומכים בתיאוריה מבקשים לבתק את הקשר שהם מאתרים בין החוק לבין יחסי הכוחות הגזעיים. לדבריהם, גזע הוא הבניה חברתית שמתוחזקת על ידי מערכות חוקיות וגזענות היא עניין נפוץ ושגרתי. במסגרת חשיבה זו, אירועים כמו הרג ג'ורג' פלויד בידי שוטר ותופעות כמו שיעור התמותה הגבוה יותר של שחורים אמריקאים בקורונה – אינם נתפסים כחריגים.

"תיאוריית הגזע הביקורתית היא ניסיון לנוע אל מעבר להתמקדות בהטחת האשמות במניעים גזעניים, בהטיה גזענית, בדעות קדומות גזעניות ובשנאה לאינדיבידואלים. במקום זאת מנסה התיאוריה לבחון את הדרכים שבהן אי השוויון הגזעי מוטמע במבנים ובדרכים שלרוב איננו מודעים להם", אמר קנדל תומס, אחד מעורכי הספר “Critical Race Theory: The Key Writings That Formed the Movement.”

 

הביקורות נגד תיאוריית הגזע הביקורתית

מבקרים של מסגרת חשיבה זו טוענים לעתים קרובות כי יש בה ממד מפלג ואפילו גזעני. המתנגדים טוענים גם כי מדובר במסגרת חשיבה מרקסיסטית הגורסת כי האומה האמריקאית מרושעת ביסודה (inherently evil) וכי על אנשים לבנים לחוש אשמה בשל צבע עורם.

במאי 2021 כמה חברי קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקאית הגישו הצעת חוק שתאסור על הוראת תיאוריית גזע ביקורתית במוסדות פדרליים וכן הצעת-החלטה שתדגיש את ה"סכנות" של הוראת התיאוריה בבתי הספר. חברי הקונגרס אמרו כי תיאוריית גזע ביקורתית מקדמת אפליה ופלגנות. "גדלתי בבתי ספר מופרדים [בין שחורים ללבנים] בדרום של חוקי ג'ים קרואו בזמן שאנשים קיבלו טיפול שונה בהתבסס על צבע עורם", כתב הסנטור הרפובליקאי ברג'ס אואנס (ממדינת יוטה). "תיאוריית גזע ביקורתית משמרת את דרך החשיבה הזאת וחותרת תחת זכויות אזרח המובטחות בחוקה ובמוסדות אמריקאים שונים".

העמותה הפוליטית "1776", שהוקמה כדי לתמוך במועמדים להנהלת בתי ספר שמתנגדים לתיאוריית גזע ביקורתית, טוענת כי חסידי התיאוריה מנסים לעצב מחדש את ארצות הברית כך שתדחה את הקפיטליזם ואת העקרונות המכוננים של האומה. העמותה גורסת כי תיאוריית גזע ביקורתית "עוינת לאנשים לבנים".

אף שתיאוריית גזע ביקורתית אינה מרקסיסטית, יש בין השתיים קשר כלשהו. מלומדים של "תיאוריות משפט ביקורתיות", מבשרות של תיאוריית הגזע הביקורתית, כללו הוגים נאו-מרקסיסטים "ושאר גורמים אופוזיציוניים בבתי ספר למשפטים", אמרה המלומדת קיארה ברידג'ס.

כמה תיאורטיקנים של גזע גם מאמינים שהגזענות שורדת מפני שהיא רווחית ומפני שהמאבק בגזענות חייב לכלול התנגדות לקפיטליזם, כך לדברי ברידג'ס – אבל עמדה זו אינה מקובלת בתחום.

תיאורטיקנים של תיאוריית גזע ביקורתית חלוקים ביניהם בשאלה האם ארצות הברית יכולה להתגבר על גזענות. בעוד שכמה מהם סבורים כי אפליה גזעית תתקיים לעד, אחרים יותר אופטימיים. לפי קנדל תומס, במקום לגרום לאנשים להרגיש אשמים, תיאורטיקנים של התיאוריה מכוונים להסיט את המיקוד מפעולות רעות של אנשים יחידים אל עבר פערים גזעיים מערכתיים.

למה מתכוונים שמרנים כשהם משתמשים במושג "תיאוריית גזע ביקורתית"

חבר בוועד הניהול של בתי הספר במדינת יוטה הציע רשימה ארוכה של ביטויים אשר לדבריו משמשים כמסווה לתיאוריית גזע ביקורתית, ובהן "צדק חברתי", "מותאם תרבותית" ו"התבוננות עצמית ביקורתית". ארגון החשיבה הימני "מורשת" (The Heritage Foundation) ייחס שורה של ארועים לתיאוריית הגזע הביקורתית: הרס רכוש ואלימות בעת מחאות של תנועת Black Lives Matter, המאמצים לפטר פרופסור באוניברסיטת ייל בעקבות מחלוקת על תחפושת בחג ליל כל הקדושים, שתי שחקניות לבנות שהצהירו כי לא יגלמו תפקידים של דמויות מעורבות מבחינה גזעית וירי בבית ספר שהסתיים ב-17 הרוגים. הם טענו כי התיאוריה הופכת את הגזע לעדשה העיקרית שמבעדה אנשים רואים את העולם ומדמיינים-מחדש את ארצות הברית כמפולגת לסיעות עוינות זו לזו.

כריסטופר רופו (Christopher Rufo), מתנגד בולט לתיאוריה, הודה כי הוא משתמש בכוונה במושג תיאוריית גזע ביקורתית בהקשר של נושאים רבים הקשורים לגזע כדי להדביק אליה אסוציאציה שלילית. "הצלחנו להקפיא את המותג שלהם – 'תיאוריית גזע ביקורתית' – בתוך השיח הציבורי ואנחנו ממשיכים לעורר לגביו תפיסות שליליות", כתב רופו, עמית בכיר במכון החשיבה השמרני מנהטן. בסופו של התהליך אנחנו נהפוך את המושג לרעיל, בדיוק כפי שעשינו לכל השיגעונות התרבותיים בקטגוריית המותג הזאת. המטרה היא שהציבור יקרא על משהו מטורף בעיתון, ומייד יחשוב 'תיאוריית צדק ביקורתית'".

 

הקשר בין תיאוריית גזע ביקורתית לבתי הספר

מאז הירצחו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר, בתי ספר ברחבי המדינה שינו את תוכנית הלימודים שלהם והחלו לטפל בנושא של גזענות מערכתית וכדי להפוך את הכיתות להוגנות יותר. בין השאר, מדובר בהכשרת מורים נגד הטיות גזעיות ודרישה כי שיעורי ההיסטוריה יכללו את התנסויותיהם של מיעוטים מודרים.

פוליטיקאים שמרנים התנגדו לניסיונות האלה לדבר על גזע בצורה תכופה יותר. המבקרים אומרים כי המורים מנסים "לשכתב את ההיסטוריה" וכי אל להם להביא בחשבון גזע כאשר הם מתקשרים עם תלמידים. תומכים טוענים כי הדיון בגזע יוצר בתי ספר מכלילים (inclusive) יותר ומסייע לתלמידים להתגבר על מכשולים מערכתיים שמגבילים את הישגיהם.

המאמצים לאסור על הוראת תיאוריית גזע ביקורתית

בספטמבר 2020 הורה הנשיא דאז דונלד טראמפ לגופים פדרליים לחדול מכל הכשרה הקשורה לתיאוריית גזע ביקורתית, זכויות-יתר לבנות וצורות אחרות של מה שהוא כינה בשם "תעמולה". שופט פדרלי פסל את הצו הנשיאותי בנימוק של פגיעה בתיקון הראשון לחוקה בדבר חופש הביטוי, והנשיא ביידן ביטל את האיסור לאחר שנכנס לתפקידו.

התנועה שמתנגדת לתיאוריית הגזע הביקורתית ממוקדת עכשיו בכיתות, וסנטורים רפובליקאים ביקרו את ממשל ביידן על כך שביקש מימון לתוכניות לימוד היסטוריה אשר "משקפות את הגיוון" של כל התלמידים. רוב המאמצים לעצור את ההוראה של גזענות שיטתית נעשו ברמה של מחוקקים מדינתיים.

מחוקקים רפובליקאים במדינות דרומיות כמו ארקנסו, טנסי, טקסס ואוקלהומה העבירו צווים האוסרים על הוראה של תיאוריית גזע ביקורתית במכללות ובבתי ספר ציבוריים. מחוקקים רפובליקאים, מושלים, תובעים ומועמדים בבחירות מעלים את הנושא לדיון גם במדינות נוספות. חלק מהצווים האוסרים נוקבים בשם "תיאוריית גזע ביקורתית" וחלק משתמשים בשמות כמו "מושגים מפלגים" או "אשמה גזעית" (“divisive concepts” or race-related guilt).

"הרשו לי להיות ברור, אין מקום בכיתות שלנו לדברים כמו תיאוריית גזע ביקורתית", אמר מושל פלורידה רון דה-סנטיס הרפובליקאי. "לא ראוי להשקיע אפילו סנט אחד של משלם המסים בהוראת ילדים לשנוא את מדינתם ולשנוא זה את זה".

לעומתו, אמרה סנדרה הולינס, החברה השחורה היחידה בגוף המחוקק ביוטה, כי "מדובר בניסיון או בצעד הראשון להבטיח כי ההיסטוריה שלי ושל אנשים צבעוניים רבים לא תילמד במערכת החינוך של יוטה".

האיגוד האמריקאי לחירויות אזרח מאפיין את הצווים האוסרים כניסיון להשתיק מורים ותלמידים ולכפות גרסה של ההיסטוריה האמריקאית אשר "מוחקת את זיכרון האפליה ואת חוויות החיים של אנשים שחורים וחומים. על מדינתנו להכיר בהיסטוריה של גזענות שיטתית ומערכתית ולהודות בהשלכות שיש להן על אפליה גזעית בימינו אנו – ובכלל זה היכולת ללמד ולדבר על העניינים האלה בבתי הספר שלנו".

ניסיונות אלה להגביל הוראה של תיאוריית גזע ביקורתית ונושאים רחבים יותר הנוגעים לגזענות ייתקלו כנראה בקשיים משפטיים על בסיס התיקון הראשון לחוקה בדבר חופש הביטוי, וקשה מאוד להעריך כיצד בתי המשפט יפסקו בעניין.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya