מדידה מבוססת וידיאו של יכולות מורים עתידיים לנבא הבנה מדעית בקרב תלמידי בית ספר יסודי

Akerson V.L., Carter I.S., Park Rogers, M.A. & Pongsanon, K. (2018). A video-based measure of preservice teachers’ abilities to predict elementary students’ scientific reasoning. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 6(1), 79-92. DOI:10.18404/ijemst.328335

המאמר מתאר פיתוח כלי מדידה בשם "הערכת ניבוי" המבוסס על סרטוני וידיאו. כלי זה נועד למדוד את יכולותיהם של מורים עתידיים לנבא הבנה מדעית של תלמידים בבתי ספר יסודיים. הכלי מבוסס על צרכי המורים לפתח תוכן ידע  פדגוגי להוראת מדעים ומבוסס בעיקרו על ראיונות עם תלמידים אודות הבנתם מהו מדע.

פיתוח כלי עזר למורים על מנת להגדיל את יכולותיהם לנבא הבנה מדעית בקרב התלמידים מסייע ללמידה בכיתה. זאת משום שכלים אלו מאפשרים למורים להבין את האופן בו התלמידים מבינים את החומר ובהתאם לבנות את השיעורים. על מנת לקבוע האם מורים עתידיים משפרים את יכולותיהם לנבא הבנה מדעית, מן ההכרח שיהיה כלי שיכול למדוד יכולות אלו ואז למדוד האם הן אכן משתפרות באמצעות הנחיה.

צוות החוקרים השתמש במתודה משולבת. החלק האיכותני של המחקר כלל ראיונות מצולמים בוידיאו והחלק הכמותני כלל ניתוח סטטיסטי של הנתונים אודות הערכות ניבוי ובניית מודלים. כלי ההערכה שימשו את החוקרים על מנת  לקבוע האם ניסיון בעבודה מעשית בכיתה באמצעות שימוש בכלים קיימים או במתודה חדשה הנקראת "בניית מודל לולאתי"  אכן שיפרו את יכולותיהם של מורים עתידיים בבתי ספר יסודיים לנבא נכון את ההבנה המדעית של התלמידים. כלי מדידה חדש זה מבוסס על ראיון שנערך וצולם בוידיאו עם תלמיד כיתה ד' אודות השאלה מהו מדע. הראיון נצפה על ידי מורים עתידיים אשר העריכו את ההבנה המדעית של התלמידים בעקבות הצפיה בראיון.

מן המחקר עלה שבעוד שיכולת הניבוי של מורים עתידיים ביחס להבנה מדעית של תלמידים השתפרה הן כאשר הם השתמשו בכלי המדידה החדש והן כאשר הם השתמשו בשיטה הקיימת, אלו שהשתמשו בשיטה החדשה של מדידה מבוססת וידיאו ניבאו טוב יותר את תפיסות הילדים מאשר קבוצת הביקורת. זאת משום שתחזיותיהם מבוססות על מידע מפי התלמידים עצמם.

למאמר המלא

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya