מאמץ נושא פרי: קהילות פיתוח מקצועי בזמן יציאה משגרה וחזרה אליה

שטיין, א' (2020). מאמץ נושא פרי: קהילות פיתוח מקצועי בזמן יציאה משגרה וחזרה אליה. השקפה, אתר מכון מופ"ת

אטיין ובברלי וונגר-טריינר, מחלוצי תחום הלמידה בקהילות בעולם, סבורים כי קהילת למידה טובה היא קהילה המצליחה להתפתח ולהביא סוגים שונים של ערך ותועלת לאורך זמן:

תועלות בסיסיות: קהילת למידה נולדת

תועלת מיידית (Immediate value) מתייחסת להנעה הראשונית המתרחשת אצל החברים מעצם השתתפותם בקהילה. בדומה להתלהבות שאנחנו חווים בעקבות האזנה להרצאה מעוררת השראה. או בדומה לפגישה ושיחה ראשונית שמעוררת אותנו "לקום ולעשות משהו בנידון".

תועלת פוטנציאלית (Potential value) מתייחסת למצב שבו מתקיימים בקהילה שיח היוצר תובנה חדשה, חיבור חדש בין אנשים (שיכול להוביל לעבודה משותפת חדשה), או למידה של ידע חדש. הקהילה מביאה ערך שיש לו פוטנציאל להשפיע על הכיתה ועל ההוראה, אבל טרם נעשה בו שימוש.

תועלות מתקדמות: הקהילה מתחילה להשפיע בשטח

תועלת יישומית (Applied value) היא התמורה שמשתתפי הקהילה מקבלים מיישום הידע שצברו. בשלב זה חברי הקהילה מתחילים ליישם ולבחון את הידע שרכשו ביחד, כל אחד בכיתתו ובהיבטים המתאימים לו.

תועלת ממומשת (Realized value) תתחיל להתגלות כאשר חברים רבים יותר יחזרו עם תובנות שהפיקו מכך שיישמו בכיתתם סוגיות שעלו במפגשי הקהילה. בד בבד, צפוי שמפגשי הקהילה יוקדשו לדיונים ולתובנות של חבריה מהיישום של סוגיות הקהילה בכיתותיהם.

ביבליוגרפיה

Wenger-Trayner, E., & Wenger-Trayner, B. (2020). Learning to make a difference: value creation in social learning spaces. Cambridge: Cambridge University Press

למאמר המלא

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא קהילות לומדות

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Wenger-Trayner, E., & Wenger-Trayner, B. (2020). Learning to make a difference: value creation in social learning spaces. Cambridge: Cambridge University Press

yyya