למידה באמצעות עשייה

שרף, ר' (מארס, 2014). למידה באמצעות עשייה. שיעור חופשי, 108, 30.

חצר בית הספר התמלאה שלטים צבעוניים שלוו בבלונים. כל שלט הציג מידע ותמונות אודות סוג אחר של סרטן. אחד עסק בסרטן הפה והלוע, אחר בסרטן השד והשלישי בסרטן העור. מסע הפרסום הזה היה אחד התוצרים של פרויקט מקיף של תלמידי כיתות י"א במגמת ביולוגיה בתיכון ליידי דיוויס בתל אביב, שחקרו עצמאית את ההיבטים המולקולריים-גנטיים של המחלה, ואת הפתרונות שמציע עולם הרפואה.

הפרויקט התבצע במסגרת תוכנית למידה מבוססת פרויקטים (Project Base Learning – PBL), מודל לימודי שבו המורים מעצבים את הלמידה במקום "להספיק" אותה. רכזת הביולוגיה של התיכון, רויטל נאמן יהל, משמשת מדריכה של רשת עמל בלמידה מבוססת פרויקטים – פרויקט שבו מעורבים כיום כתשעה בתי ספר של הרשת, שבהם לומדים הילדים למידת חקר בתחומי דעת שונים.

לפני כשנתיים נשלחה יהל לביקור ברשת בתי ספר היי-טק היי (HTH) בסן דייגו, קליפורניה, שם הכירה מקרוב את השיטה. לדבריה, הלמידה מבוססת על שלושה עקרונות: שאלת חקר, דיאלוג משמעותי בין מורה לתלמיד והצגה בפני קהל.

"הלמידה חייבת לצאת מתשוקה ומחיבור לחיי היום-יום של התלמיד. מה שגורם לו לסקרנות ולרצון לחקור. אצל מורה לביולוגיה, למשל, הגישה של למידה מבוססת פרויקטים לא מסתפקת בהעברה פרונטלית של ידע על פחמימות, שומנים וחלבונים, אלא מתמקדת בהבנה של מה שאנחנו אוכלים, מה אנחנו מכניסים לגוף".

היבט נוסף ומשמעותי מאוד של הלמידה הוא שחייב להתקיים דיאלוג בין מורה לתלמיד. "דיאלוג משמעו מורה יושב עם תלמיד ומכוון אותו ליעד", היא מחדדת. "הילד לא כותב עבודה ומגיש אותה, אלא יש הרבה תוצרי ביניים שבהם מתקנים, מאירים ומעירים. הטיוטות המרובות הן הדיאלוג האמיתי, והוא מהותי לליווי והבניית הידע של התלמיד במהלך העבודה".

החלק השלישי של הלמידה מערב הצגה של התוצרים בפני קהל, בין אם בפני תלמידי בית הספר או בערב הורים וקהילה. "על פי עקרונות הלמידה מבוססת הפרויקטים, כשתלמידים יודעים שהפרויקט שלהם יוצג בפני אנשים מחוץ לחדר הכיתה, משהו משתנה באופן שבו הם עובדים עליו מהרגע הראשון, שכן הם מבינים שבהמשך יידרשו לתת הסברים ולענות על שאלות".

רשת היי-טק היי בנתה את התרבות הבית-ספרית שלה על למידה מבוססת פרויקטים. הצלחתה, על פי הצהרת מפתחיה, אינה נמדדת על פי ציונים והישגים במבחנים שונים, אלא על פי שיעור הבוגרים שיגיעו ללימודים אקדמיים. מאז הקמתה, 99% מתלמידי הרשת המשיכו ללימודים גבוהים בקולג' או באוניברסיטה. 35% מהם הם דור ראשון ממשפחתם המסיים לימודים אקדמיים.

"הרוח הנושבת ממשרד החינוך, בכיוון של למידה משמעותית, מקבלת פנים בלמידה מבוססת פרויקטים בבתי ספר רבים בארץ", מסכמת נאמן יהל. "אנו מקווים שדרך הוראה זו תחליף בעתיד חלק מיחידות בחינת הבגרות, שבה התלמידים נדרשים בעיקר לשנן ערימות של מידע במקום לחקור ולגלות מידע חדש. התלמידים יוצאים נשכרים מהתהליך כי הם מעורבים בתהליכי הלמידה והחקר, בדרך הצגת התוצרים ועם דגש של עבודת צוות".

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya