לוח אינטראקטיבי כאמצעי האורג בין ישן לחדש

גילה קורץ - המרכז ללימודים אקדמיים
אתי כוכבי - המרכז ללימודים אקדמיים, בריינפופ
קרן דוד – בריינפופ

מטרת המחקר : לבחון באיזו מידה הלו"א אורג את התהליך ההוראתי-לימודי הישן עם החדש.

מה הוא לוח אינטראקטיבי בכיתה ? לוח מגע המחובר למחשב ולאינטרנט המאפשר לכתוב עליו באמצעות עט ייעודי. כמו כן, מאפשר הלוח האינטראקטיבי מניפולציה על טקסט דיגיטאלי או כל אובייקט אחר המוקרן עליו. ניתן להציג על גבי הלוח תכני מולטימדיה ו/או תכנים ספונטניים (למשל, תוצרי דיון כיתתי). בסיום השיעור ניתן לשמור תכנים אלה כקובץ דיגיטאלי ולהעלות לאתר קורס ו/או לשלוח לתלמידים להמשך למידה ו/או חזרה

שיטת המחקר :
חקר מקרה- גישת מחקר איכותנית.
16 מורות בבי"ס יסודי ממלכתי (כיתות א-ו) במרכז הארץ, המשלב את הלו"א כ – 3 שנים.
איסוף נתונים: מאי-יוני 2012

יתרונות שילוב לו"א
מאפשר אוטונומיה ויצירתיות למורה.
"נחשפתי לכלי המאפשר למורה אוטונומיה ויצירה אישית בתכנון ויצירת משימות למידה מגוונות לתלמיד."
"כשנדע ונכיר את כל זאת נוכל לגוון את דרכי ההוראה שלנו ולהתאים אותן לצרכי הלומדים וחשוב מכל נלמד לעשות שימוש מושכל בטכנולוגיה לטובת הפדגוגיה.”
"העבודה מול הלוח הופך אותנו המורות יצירתיות יותר."

חסרונות לוח אינטראקטיבי
1. צורך בהכשרה מוקדמת פרטנית.
"שימוש בלו"א דורש מיומנות טכנולוגית מאוד טובה - צריך ללמוד זאת בזמן רב."
"ביקשתי מספר פעמים הנחיה פרטית לשם השלמת פערים- נוכח העובדה שרק השנה הלוח היה נגיש לי."
"שיעורים פרטניים חשובים מאוד לקידום אישי של כל מורה ומורה .מאחר וזכיתי לקבל רק שעתיים כאלה למדתי מעט מאוד והתקדמתי מעט מאוד."

ממצאים
ממצאים ראשונים מצביעים על שביעות רצון כללית של מורות מהלו"א כעזר הוראתי בסביבה המסורתית (עולם ישן).
תורם להעצמת המורה ופתוח מיומנויות תקשוביות (עולם חדש) .

הממצאים מחזקים את הטענה שהלוח משמש כאמצעי האורג בין העולם הישן לחדש.
בכך שהוא משפר ומגוון תהליכי הוראה למידה מחד ועוזר להעלות קשב, התעניינות והשתתפות התלמידים מאידך. לכך מצטרף העולם החדש המתאפשר על ידי המחשות שונות, הסברה ויזואלית ממוקדת וטובה יותר ויצירתיות רבה יותר.

המצגת של ד"ר גילה קורץ , ד"ר אתי כוכבי וקרו דוד מופיעה באתר כנס מיט"ל 2012
מכון דוידסון לחינוך מדעי אירח את כנס הארצי השנתי העשירי של מיט"ל שהתקיים ביום שלישי, כ' תמוז תשע"ב, 10.7.2012 במכון ויצמן למדע.

לחיצה על שמות ההרצאות המודגשות תוביל למצגות ולסרטונים.

ראה גם : מאמרים נוספים שהתפרסמו בנושא בפורטל מס"ע
לוח תצוגה ממוחשב בכיתה

Primary School Teachers' Use of Digital Resources with Interactive Whiteboards: The Australian Context



    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    איפה אפשר למצוא את המאמר המלא

    פורסמה ב 19/12/2013 ע״י לירון ארד
    מה דעתך?
yyya