לבד עם הנייד: פעולות למניעת התמכרות תלמידים למכשירים ניידים בבתי הספר

Strohman, L. (2020). Left to their own devices: Schools must be at the forefront of preventing tech addiction among children in order to head off its often-devastating effects. Principal, 99, 4, 34-37

חרף ההתקדמות העצומה שהפיחה הטכנולוגיה במערכת החינוך, תלמידים רבים נסוגים לאחור, מבחינה רגשית, חברתית ובריאותית, כתוצאה משימוש גובר ותלות גדולה במכשירים הניידים. לא רק שהטלפונים החכמים פוגעים בריכוז של התלמידים, הם מקשים עליהם לפתח מערכות יחסים עם חברים, מורים והורים. מאמר זה בוחן את השפעת הפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים על ההתפתחות הרגשית והחברתית של תלמידי בית ספר ומציע שיטות להסתגלות לאזרחות דיגיטלית בבתי הספר.

טכנולוגיה וחינוך: השפעות, אתגרים ואסטרטגיות

אין ספק שהטכנולוגיה הניבה פיתוחים ושדרוגים חשובים בעולם החינוך. אבל, בד בבד, אותם חידושים עלולים ליצור ריחוק, תלות מוגזמת ברשת, בעיות ראייה, הפרעות התנהגות, חרדה, דיכאון ואף למנוע מהתלמידים לפתח מיומנויות חברתיות.

מדאיג להבחין כי בתי הספר מנסים להתמודד עם ההשלכות האלו באופן נקודתי, ללא הנחיות וללא אסטרטגיה סדורה. לפי דו"ח של ה-National Association of Elementary School Principals, כמעט 75% מהמנהלים בארצות הברית מודאגים מהתלות הגוברת של התלמידים ברשתות החברתיות, מהגישה לאינטרנט בגיל מוקדם ומחוסר היכולת לפקח על המצב. לצורך ההמחשה, רוב התלמידים בארצות הברית מקבלים גישה למכשיר נייד אישי בגיל 6 ומשתמשים במדיה החברתית ללא פיקוח בגיל 10.

הגם שבתי הספר אינם אלו המספקים לתלמידים את המכשירים הניידים, עליהם לחבר תוכנית אשר תשלב בין הדטרמיניזם הטכנולוגי לבין היעדים החינוכיים. שכן, דור התלמידים הנוכחי נולד לתוך עולם דיגיטלי שבו הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהחיים. על כן, מוטב להיעזר בה, לחקור אותה וללמוד אותה – ולא להתנגד לה. על רקע זה, מוצעות למפקחים, מנהלים ומורים שתי אסטרטגיות להתמודדות מיטבית עם שימושם הגובר של תלמידים במכשירים ניידים:

1) עבדו עם ההורים: הזמינו את ההורים לבית הספר והציגו בפניהם כללים של אזרחות דיגיטלית רצויה. לאחר מכן, דרשו מההורים ללמד את הילדים בבית על הסכנות האורבות באינטרנט.

2) השינוי מתחיל מבפנים: מנהלים ומורים זקוקים בעצמם לקורס פיתוח מקצועי ארוך-טווח ועדכני. קורס מסוג זה יבטיח שחברי הסגל יכירו ויבינו היטב כיצד התלמידים משתמשים במכשירים הניידים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

שימוש בעייתי באינטרנט בקרב תלמידי בית הספר היסודי: שכיחות וגורמי סיכון

טשטוש גבולות של זמן ומרחב באמצעות יישומים של מכשירים ניידים בבעלות הסטודנטים: סקירת מחקר

אבל המורה, אני מגגלת!

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אין ספק כי הטכנולוגיה החליפה הרבה מהנורמות והניבה פיתוחים ושדרוגים חשובים בעולם החינוך המודרני. אבל צריך לאפשר לעולם הדפוס והעיצוב לקחת חלק איטגרלי בעולם החינוך המודרני בשיתוף התלמידים ללא הבדל.

    פורסמה ב 02/09/2020 ע״י בסאם עראבי
    מה דעתך?
yyya