אבל המורה, אני מגגלת!

בצרפת התקבלה החלטה גורפת לאסור על הכנסת טלפונים ניידים לבית הספר מספטמבר 2018, ובידיעות אחרונות פנו להורים, מורים, תלמידים ואנשי מקצוע בכוונה לשמוע את עמדותיהם בסוגיה. המרואיינים התייחסו בדבריהם להחלטה הצרפתית כמו גם למצב הקיים בישראל: חוזר מנכ"ל משרד החינוך אוסר על שימוש בטלפונים במהלך שיעורים ומורה להשאירם בתיק כשהם כבויים, אך הצו אינו נאכף במקרים רבים.

 

לכתבה המלאה

 

טיעונים נגד הכנסת טלפונים לשיעורים ולבתי הספר

  1. הטלפונים מסיחים את הדעת מהנעשה בשיעור ומחומר הלימודים, ומשמשים בעיקר פתח למשחקים בלתי חינוכיים, ואף לעולמות תוכן קשים ומסוכנים.
  2. מדובר בסירוס של יכולת התקשורת החברתית. בני הנוער כבר כמעט לא מדברים זה עם זה, משום שהסמארטפון ניוון את יכולתם לפתח כישורים בינאישיים.
  3. הטלפונים מרגילים את התלמידים לסיפוקים מידיים, חוסר סבלנות וטווח קשב קצר.
  4. רבים מבני הנוער ממילא מבלים שעות ארוכות מדי יום מול המסכים, עד כדי התמכרות, ורצוי שלפחות בשעת הלימודים יהיו מנותקים מהם.
  5. הסמארטפון אינו מוריד חרדות אצל הורים, אלא מעצים אותן. אם פתאום הילד לא עונה, ההורה נלחץ; אם פתאום הילד נשמע מצוברח, ההורה מתחיל לדאוג.

 

טיעונים בעד הכנסת טלפונים לשיעורים ולבתי הספר

  1. הסחות דעת בדמות פתקים מנייר או משחקי ארץ-עיר תמיד היו ותמיד יהיו, גם בלי קשר לטלפונים.
  2. ניתן להפנות את התלמידים לראות סרטונים ואפליקציות רלוונטיים בעת העברת מערכי שיעור בכיתה.
  3. אפשר להפוך את הסמארטפון לכלי יעיל ללמידה, אפילו לחלק מתוכנית הלימודים. זאת, משום שהטלפון יכול לשמש כמקור מידע גם במהלך השיעורים. אם תלמיד שואל שאלה והמורה אינו יודע את התשובה עליה, אפשר לבדוק במקום ולהשלים את המידע. באופן דומה, התלמיד יכול לברר בטלפון את משמעותם של מושג מדעי סבוך או מלה קשה בעברית או באנגלית. כך, הסמארטפון יכול לחסוך מהתלמיד את הצורך להתגבר על מחסום הבושה ולהתוודות על בורותו, תוך שהוא מעכב את הדיון בכיתה.
  4. דווקא בגלל השימוש הנרחב בהם, אין טעם לאסור באופן גורף על הכנסת טלפונים לבית הספר, מפני שתקנות שהציבור אינו יכול לעמוד בהן לרוב נכשלות.
  5. הדאגה לביטחונם של הילדים חשובה ביותר. הטלפון מאפשר להורים לדעת היכן הילדים נמצאים ובאיזה מצב הם שרויים בכל רגע נתון, וגם להרגיע ולהדריך אותם בעת הצורך.

 

הדרך הנכונה לשלב טלפונים בבתי הספר

  1. יש ללמד ולחנך כיצד להשתמש בסמארטפון באופן הוגן וערכי, ולא באופן פוגעני כמו ביוש (שיימינג).
  2. יש להגביל את משך השימוש בטלפונים למינון סביר, ולהקפיד כי השימושים שייעשו בו אכן יהיו קשורים ללימודים ויקדמו אותם.

 

לקריאה נוספת

למידת אנגלית תוך שימוש בסיפורי ילדים במכשירים ניידים

שימוש מתון במסך מגביר את הרווחה של בני נוער


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    ההתראות בטלפון הנייד מסיחות את התלמיד (…גם אותנו) ביצוע משימה בנייד הפך למשימה בלתי אפשרית חמ"ל, אינסטגרם, מייל ווטטסאפ החביבה, שולחות התראות שמסיחות את התלמיד מלמידה…

    פורסמה ב 30/05/2023 ע״י אילנה
    מה דעתך?
yyya