לא אלמנטרי: איכות מורים בבית ספר יסודי במערכות חינוך מצטיינות

Jensen, B., Roberts-Hull, K., Magee, J., Ginnivan, L. (2016). Not so elementary: primary school teacher quality in top-performing systems. Washington DC: National Center on Education and the Economy

תקציר מנהלים זה דן ברמת ההתמקצעות של מורים מקצועיים בבתי ספר יסודיים בארצות הברית. משום שהוראת מקצועות בבתי ספר יסודיים אינה ברמה מספקת, סקרו מחברי התקציר ארבע מערכות חינוך מצטיינות על מנת להבין כיצד ניתן לשפר את רמת ההוראה בארצם. הדגשת חשיבות מומחיותם המקצועית של מורים על ידי מנהיגים חינוכיים רלוונטית לכל חלקי מערכת החינוך, החל מהכשרת המורים, דרך פיתוח תכנית הלימודים וחומרי הדרכת מורים ועד לדרישות מן התלמידים לפתח הבנה מעמיקה של החומרים המקצועיים.

רמתם של מורים מקצועיים בארה"ב אינה גבוהה והיא נובעת ממספר גורמים: תכניות הכשרת מורים אינן סלקטיביות באופן יחסי ולכן רמת פרחי ההוראה במתמטיקה, מדע ואוריינות אינה גבוהה בדרך כלל. בנוסף, תכניות הכשרת מורים אינן משקיעות מספיק זמן בפיתוח מומחיות מקצועית והבחינות המועברות במסגרת הקורסים אינן דורשות ידע מעמיק. עם סיום הכשרתם, אף אם מורים עתידיים נדרשים לעבור מבחנים בעת חיפוש עבודה, רמת המבחנים קלה מאוד ולא מאתגרת. בשלב מאוחר יותר, לא ניתנת למורים התמיכה הנדרשת ללמידה מקצועית של נושא מסוים, כגון חומרי הדרכה לפיתוח מומחיות מקצועית.

איכות הוראה ברמה נמוכה משפיעה על למידת התלמידים ומובילה לביצועים דלים בהתאם. לפיכך נבחנו מערכות חינוך בהן תוצאות הלמידה מראות על ביצועים גבוהים של תלמידים בנושאי מפתח: מתמטיקה, מדעים ואוריינות. הדוח בוחן כיצד מערכות חינוך ביפן, פינלנד, הונג קונג ושנגחאי תומכות במומחיות מקצועית של מורים המלמדים בבתי ספר יסודיים. מערכות חינוך אלו נבחרו על סמך ביצועיהם הגבוהים במבחן פיז"ה.

מן הממצאים שעלו, ניכר שישנם מספר גורמים באמצעותן ארבע מערכות החינוך שנבחנו מחזקות את התפתחות המומחיות המקצועית של מורים בבתי ספר יסודיים. למשל, בחירת מורים עם מומחיות מקצועית הן בשלב ההכשרה והן בשלבי ההעסקה והקידום. הכשרת המורים כוללת קורסים המתמקדים בפיתוח הבנה מעמיקה של המקצועות כפי שהם נלמדים בבית הספר ולא בהבנה רדודה של תוכן מתקדם. עוד נמצא שמדריכים מקצועיים נבחרו לשמש כמנטורים הן בגלל מומחיותם המקצועית והן בגלל יכולתם לסייע למורים אחרים. בנוסף, סופקו ספרי לימוד איכותיים וחומרי הוראה.

תקציר המנהלים מכיל הצעות לקובעי מדיניות, מנהלים ומורים מובילים אשר הוכחו כיעילות כאשר יושמו בארבע מערכות החינוך שנבחנו. דוגמא לכך היא קיום מבחני מיון לבחינת רמת ידע מקצועי לפני העסקה. כמו כן, יש לחתור לקראת התמקצעות מורים בבתי ספר יסודיים כך שיוכלו להעמיק בהוראת מקצוע אחד ברמה גבוהה מאשר במספר מקצועות ברמה לא מספקת. תהליך ההתמקצעות איננו מוגבל בזמן ויש לוודא שהתפתחות המורים הינה מתמשכת באמצעות צפייה בשיעורים, מתן משוב על ידי מומחה בתחום ותכנון שיעורים במסגרת שיתופית של צוות מורים מומחים. 

לתקציר המנהלים המלא 

לקריאה נוספת:

התפיסה של מורים למתמטיקה בבית הספר היסודי את צרכיהם המקצועיים

העמקת ידע דיסציפלינארי של מורים בארה"ב: השתלמויות מבוססות חקר מערך השיעור היפאני

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya