כיצד תופסים מנהלי בתי ספר יסודיים בישראל את הערכת המורים ?

מקור וקרדיט : איילת פישביין, מודל חדש להערכת מורי אופק חדש" , הד החינוך , אוגוסט 2010 , עמוד 27.
ד"ר חנה קורלנד ממכללת אורנים בדקה כיצד תופסים מנהלי בתי ספר יסודיים את הערכת המורים. המחקר החלוצי בדק 12 מורים מאזורי הצפון , והעלה שמצד אחד המנהלים רואים בהערכת עבודתם של המורים כלי חשוב התורם להתפתחות המקצועית של המורים, לאיכות ההוראה ולהישגי התלמידים, אך מצד אחר ההערכה שמנהלים רבים נותנים היא חד-כיוונית ולא מקצועית. המחקר מראה שאת עיקר העדויות על ביצועי המורים אוספים המנהלים עצמם, והם "מרבים להשתמש בהערכה סמויה מניפולטיבית, אינטואיטיבית ומזדמנת וממעטים להשתמש בתהליכי הערכה שיתופיים , עקביים ושיטתיים , הכוללים כלים ותבחינים מובנים , תקפים ומהימנים".
ד"ר קורלנד קובעת כי מניתוח פעולות ההערכה שעליהן דיווחו המנהלים עולה "מנהיגות שהיא ברובה בירוקרטית, היררכית ומשתמשת רבות בהערכה כאמצעי לשליטה".
החוקרת ממליצה על מעורבות ושיתוף של המורים בתהליך הערכתם. המלצה זו באה לידי ביטוי במודל ההערכה שפיתחה ראמ"ה עבור "אופק חדש".
 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    לצערינו יש ריקבון במערכת החינוך הפלח השמור והטוב הוא דווקא הצעיר והמתחיל וה"לא משתכר". הפלח המתקדם לכיוון הניהול הולך והופך לשטחי ולעיתים סהרורי עם אמביצייה גדולה בעיקר להגדלת תלוש המשכורת וההתברגות בצמרת.

    פורסמה ב 11/07/2022 ע״י יאיר דוד

    אומר משהו חריף מאוד.. בכל שנות עבודתי לא חשתי שהמנהל מעוניין בהתפתחותו האישית של המורה.. אכן ההערכה הייתה כאמצעי שליטה ולא ממקום טוב של רצון לשפר את פני ההוראה בבית הספר. המנהלים.. מנהלות שהייכרתי… מלבד אחת, עסקו בשיווק בית הספר.. היו ספונות בחדרן… הכינו חודשיים ימים את המצגות לביקור המפקחת. הערכת המורה לא הייתה עקבית, כלל ועיקר, והערכה הייתה כשוט רק עבור מורים שלא היו אנשי שלומה של המנהלת.. אומר חמור יותר, לא עיניינו את המנהלות הישגי התלמידים.. דרכי ההוראה.. מה שעניין זה שקט תעשייתי ושיווק.. כך שיהיו כתבות חיוביות בתקשורת.

    פורסמה ב 09/07/2017 ע״י דבורה ברק
    מה דעתך?
yyya