ילד במתנה או ילד בהמתנה? מבט אל המשאבים התומכים בהורים לילדים עם אוטיזם

סימן טוב, א' (2016). ילד במתנה או ילד בהמתנה? מבט אל המשאבים התומכים בהורים לילדים עם אוטיזם. תל אביב: מכון מופ"ת.

הספר ילד במתנה או ילד בהמתנה? מבט אל המשאבים התומכים בהורים לילדים עם אוטיזם עוסק בגילוי של מקורות הכוח, תפיסות העולם והמשאבים שיש בהם כדי לקדם את רווחתם ואת איכות חייהם של הורים לילדים עם אוטיזם.

השער הראשון מציג את סיפור החיים של זוג הורים לילד עם אוטיזם על בסיס ההנחה כי האופן שהאדם מבנה את סיפור חייו מעיד על עולם המשמעות הפנימי שלו ועל האופן שבו הוא תופס את כל מערכות יחסיו עם הסביבה הקרובה והרחוקה. השער השני מפרט את מקורות הכוח של הורים לילדים עם אוטיזם בהתבסס על מחקר רחב היקף. הפרק האחרון בשער זה מציג על בסיס מחקר נרחב מודל רב-ממדי לניבוי הסתגלות של הורים לילדים עם אוטיזם. באפילוג הספר מוצגים עקרונות מרכזיים שגיבושם יחדיו עשוי לסייע להורים לילדים עם אוטיזם להיחלץ מהקושי ומהאתגר היום-יומי שהם חווים כדי לקדם רווחה נפשית ואיכות חיים מיטיבה.

הספר פונה בראש ובראשונה להורים לילדים עם אוטיזם ולאנשי חינוך, ובהם מרצים העוסקים בהכשרת מורים, מורים במערכת החינוך המיוחדת והרגילה, יועצים חינוכיים, פסיכולוגים ועובדים מהדרג הניהולי במערכת החינוך. הוא נועד גם לאנשי מקצוע נוספים - עובדים סוציאליים, מטפלים משפחתיים - ואף עשוי לשמש קובעי מדיניות ברשויות ומתכנני תכניות התערבות, הפועלים למען קידום האדם עם האוטיזם במסגרות מגוונות (קבוצות חברתיות, תרבותיות ולאומיות שונות). אנשי מחקר בתחום החינוך המתעניינים במתודולוגיות מחקר שונות יכולים להימנות גם הם עם קהל היעד שלו.


בספר חשוב ומרתק זה המחברת בוחרת לצאת מהתפיסה המצומצמת, הרואה באוטיזם בעיה, ובמקום זאת היא מאירה אותה דרך נקודת מבט אחרת. היא קוראת להתמקד לא רק בילדים, אלא מבקשת להפנות משאבים גם לתמיכה בהורים ולחיזוק חוסנם בהיותם המשענת החשובה ביותר לילדיהם. הספר מתאפיין בשילוב של אופטימיות, רגישות ומדעיות, ולכן הוא בבחינת קריאת חובה.

(ד"ר שרית ברזילאי, מומחית ומרצה לסיפורי חיים ככלי מחקרי וטיפולי ומפתחת שיטת סמ"ל – סיפורים מובילים להצלחה)


ד"ר אילת סימן טוב, מרצה, חוקרת ורכזת סגל קהילת מרצים חוקרים במכללת סמינר הקיבוצים; מרצה באוניברסיטת תל אביב; מרכזת את התכנית להכשרת מטפלים בגישת מפנה באוניברסיטת בר-אילן, תכנית ייחודית לטיפול בפעוטות המאובחנים בספקטרום האוטיזם ומשפחותיהם.

לקטלוג הספרים במכון מופ"ת

תוכן עניינים והקדמה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya