טכניקת מדיטציה מבוססת-חקירה לשם הפחתת מתח כאמצעי התמודדות עם שחיקת מורים: מחקר איכותני

Schnaider-Levi, L. et al. (2017). Inquiry-based stress reduction meditation technique for teacher burnout: A qualitative study. Mind, Brain & Education, 11, 2, 75-84

מורים רבים מתארים עומס-יתר רגשי שנגרם משתי סיבות: 1. אינטראקציות מלחיצות מרובות עם תלמידים, הורים, עמיתים ועם מערכת החינוך בכללה. 2. העומס האידיאולוגי של מקצועם – הניסיון לעמוד בנטל הציפיות הגבוהות לביטוי ולהגשמה של ערכים חינוכיים. בימי משבר הקורונה ניתן להניח שהעומס והלחץ רק גוברים.

מטרתו של מחקר זה היא להעריך את השפעתה של טכניקת מדיטציה מבוססת-חקירה לשם הפחתת מתח: inquiry-based stress reduction – IBSR. ב"חקירה" הכוונה לזיהוי ולבחינה של מחשבות הגורמות לרגשות שליליים כמו סטרס, פחד וכעס – ולאחר מכן הטלת ספק באותן מחשבות במטרה לאמץ גישות ופרספקטיבות אחרות על המציאות ועל האירועים הקשים שחוללו את הרגשות השליליים.

החוקרים קיימו ראיונות מובנים-למחצה עם המשתתפים לפני ואחרי ההתערבות בטכניקת ה-IBSR וניתחו אותם באמצעות שיטת פרשנות וניתוח פנומנולוגית.

לאחר ההתערבות תיארו המורים תחושת התמרכזות (centeredness) ויכולת גדולה יותר לקבל את המציאות. הם דיווחו על שיפור ביכולתם להציב גבולות, בגמישותם המחשבתית ובמודעותם העצמית. שיפורים אלה סייעו להם בהתמודדות עם טבעו הסבוך והדינמי של מקצועם. השפעות חיוביות אלה מרמזות על כך ש-IBSR היא טכניקה יעילה בהפחתת שחיקת מורים ובקידום רווחתם הנפשית.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

אני מרגיש לגמרי לבד בסיפור הזה" – התמודדות צעירים בישראל עם מצבי לחץ ומצוקה

התרשמויות הורים לילדים בחינוך מיוחד מיישום טכניקות מיינדפולנס להפחתת מתחים


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    רובנו יודעים להתמודד ולהציב גבולות לילדים. עם ההורים זה סיפור אחר לגמרי. לכן אחד הפקטורים החשובים בהתמודדות עם לחצים להערכתי היא היכולת להציב גבולות להורים. אני רואה סביבי מורים משקיענים שעסוקים 24/7 בשיחות והתכתבויות ווטסאפ עם הורים חסרי גבולות, שהופכים את המורה ל"מנטור", בעל כורחו, ומתייעצים איתו לגביי דברים שכלל אינם קשורים לילד/ה או לתכניי הלימוד.
    health-magazine.co.il

    פורסמה ב 01/04/2020 ע״י רונית קדוש
    מה דעתך?
yyya