התרשמויות הורים לילדים בחינוך מיוחד מיישום טכניקות מיינדפולנס להפחתת מתחים

Burke, M. M., Chan, N., Neece, C.L. (2017). Parent perspectives of applying mindfulness-based stress reduction strategies to special education. Intellectual and Developmental Disabilities, 55(3), 167-180. DOI:10.1352/1934-9556-55.3.167

הורים לילדים עם מוגבלויות שכליות והתפתחותיות מדווחים על מתח רב יותר מאשר הורים לילדים שאינם חווים קשיים דומים. מתחים אלו מחמירים עקב אי שביעות רצון משירותי בית הספר, בעיות באופן שיתוף ההורים בפעילויות בית הספר ובעקבות צורך ההורים לספק הגנה הורית לילדיהם. מטרת המחקר לבחון האם טכניקות מיינדפולנס יכולות להפחית מתחים הנוצרים בקרב ההורים בנוגע להתנהלות בתי הספר ומסגרות החינוך המיוחד. מיינדפולנס, המכונה גם מודעות קשובה או קשיבות, היא תהליך של הסבת תשומת לב מכוונת המלווה בתגובות לא שיפוטיות והתמקדות בחוויה המתפתחת בזמן הווה. תהליך זה כולל טכניקות רבות ומגוונות המשמשות להורדת רמות לחץ.

במסגרת המחקר נערכו ראיונות עם 26 הורים לילדים עם מוגבלויות שכליות והתפתחותיות אשר השתתפו בסדנה להפחתת מתחים המבוססת על מיינדפולנס. המשתתפים נשאלו על לחצים שחוו בזמן פגישות עם בית הספר, שימוש בטכניקות מיינדפולנס בהתקשרויותיהם עם בית הספר ועל השפעות השימוש בטכניקות אלו.

מרבית ההורים דווחו על כך שפגישות בנושא חינוך מיוחד היו מלחיצות. הם השתמשו בטכניקות מיינדפולנס במהלך פגישות אודות תכניות למידה אישיות. ההורים סיפרו שטכניקות אלו שיפרו את רווחתם הנפשית, למשל על ידי כך שהם סייעו להם לשמור על קור רוח. כמו כן, הם דווחו על רמת לחץ נמוכה יותר כאשר נאלצו להגן על ילדיהם מול נציגי בית הספר. השימוש בטכניקות מיינדפולנס אף הועיל ליחסיהם עם בית הספר, המורים ונותני שירות שונים המסייעים לילדיהם.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת:

הפחתת המתח של הסטודנטים דרך הכשרה בניהול זמן: מחקר התערבות

החזון וההיגיון של חינוך קונטמפלטיבי ושל פדגוגיות התבוננות

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya