חשיבות מחקר פעולה בתוכניות הכשרת מורים

Hine, G.S.C. (2013). The importance of action research in teacher education programs, Issues in Educational Research, 23,2, 151-163

המאמר סוכם ע"י ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת.

 

מחקר פעולה הוא תהליך של חקר שיטתי המבקש לשפר נושאים חברתיים המשפיעים על כל אדם. היסטורית, המושג "מחקר פעולה" קשור לעבודה של קורט לוין, שראה במתודולוגיה מחקרית זו פעולה מעגלית, דינמית ושיתופית במהותה. במעגלים חוזרים של תכנון, תצפית ורפלקציה, פרטים וקבוצות יכולים לעסוק במחקר פעולה וליישם שינויים נדרשים בעבודתם. מחקר פעולה הוא מתודולוגיה הנושאת אופי קולבורטיבי וניתנת להפעלה במגוון של אמונות וקשרים.

מחקר פעולה בחינוך – מחקר פעולה הוא אפשרות אטרקטיבית לחוקרי חינוך, לסגלי הוראה, ולכל המעורבים בסביבות הוראה ולמידה. מחקר פעולה בחינוך ניתן להגדרה כתהליך של חקר מצבי הוראה ולמידה כדי להבינם ולשפר את איכותם (Johnson 2012). מחקר פעולה מזמן לעוסקים בהוראה ידע והבנות חדשים בשאלה כיצד לשפר דרכי הוראה  או לפתור בעיות משמעותיות בכיתה ובבית הספר (Mils, 2011). מחקר פעולה הוא מחקר שיטתי, משתף באופיו (Holter & Frabutt, 2012) ומזמן מגוון הזדמנויות לעוסקים בהוראה ובהן: התפתחות מקצועית, העצמה וגישור על הפער בין תיאוריה למעשה.

למאמר המלא:

מחקר פעולה מסייע לעוסקים בהוראה : א. לפתח ידע חדש הקשור ישירות לכיתותיהם, ב. לקדם הוראה וחשיבה רפלקטיביות, ג. להרחיב רפרטואר פדגוגי, ד. לתת למורים תחושת אחריות על מקצועם, ה. לחזק את הקשר בין מעשה ההוראה לבין הישגים, ו. לחזק פתיחות לרעיונות חדשים של למידה, ז. לתת למורים תחושת בעלות על פרקטיקות הוראה אפקטיביות (Hensen, 1996). מחקר פעולה והעבודה סביבו עשוי  להחליף פעילויות לא אפקטיביות של התפתחות מקצועית.

לקריאה נוספת:

מחקר פעולה בהכשרת מורים לתארים מתקדמים: סקירת הספרות בין השנים 2015-2000

תהליך למידה בתוך קבוצת מחקר חינוכי: גישה ללמידה של שיטות מחקר איכותניות

 

התהליך של מחקר פעולה – קיימים הרבה קווים מנחים ודגמים של מחקרי פעולה. תהליך מעגלי-ספירלי, כמעגל מחקרי או כסליל. במאמר זה הכותב מגדיר מחקר פעולה הדגם של "הבט, חשוב, פעל ". דגם זה מציג את תהליכי המפתח של מחקר פעולה: הבט – איסוף מידע תוך צפייה ממוקדת, האזנה ותיעוד; חשוב – ניתוח המידע שנאסף כדי לזהות מאפיינים משמעותיים ומרכיבים של התופעות הנחקרות; פעל -  המידע שנוסח מחדש משמש לבניית פתרונות רצויים.

מחקר פעולה בתוכניות הכשרת מורים – למחקר פעולה תפקיד חשוב בהכשרת ובהתפתחות מקצועית של מתכשרים ומורים. נעשה בו שימוש בתכונית העשרה ברמות לאומיות ובין לאומיות. כותב המאמר מביא דוגמאות למחקרי פעולה שנעשו באוסטרליה ובארה"ב כדי להדגים מתודולוגיית מחקר זו. יש די עדויות המראות שמחקר פעולה הוא פעילות בעלת ערך למורים ולמתכשרים., זאת לנוכח המיקוד במציאת פתרונות, הדגש על העצמת המורה ואופיו והפרגמטי. מרחב הפעולה גדול ומורים יכולים לפתח מחקרי פעולה "התפורים" לצרכיהם כשהנושאים רבי-פנים כמו חיי היומיום של המורה. ראוי לכלול מתודולוגיה זו כיחידת ליבה בתוכנית הכשרת מורים כדי לצאת נשכרים מיתרונותיה.

ביבליוגרפיה

Hensen, K. T. (1996). Teachers as researchers. In: J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (4th ed., pp. 53-66). New York: Macmillan

Holter, A. C. & Frabutt, J. M. (2012). Mission driven and data informed leadership.

Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 15, 2, 253-269

 

Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research (4th ed.). New Jersey: Pearson Education

 

Mills, G. E. (2011). Action research: A guide for the teacher researcher (4th ed.). Boston: Pearson.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Hensen, K. T. (1996). Teachers as researchers. In: J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (4th ed., pp. 53-66). New York: Macmillan
Holter, A. C. & Frabutt, J. M. (2012). Mission driven and data informed leadership.
Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 15, 2, 253-269
 
Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research (4th ed.). New Jersey: Pearson Education
 
Mills, G. E. (2011). Action research: A guide for the teacher researcher (4th ed.). Boston: Pearson.

yyya