חמש מגמות בטכנולוגיה חינוכית שיש לשים לב אליהן

מאת: Rob Reynolds

Rob Reynolds . "Five Trends to Watch in Educational Technology", The Learning Lot, Thursday, March 29, 2012

המחבר מתאר חמש מגמות שהוא צופה.

1. תכנית הלימודים יותר גמישה- הרעיון של תכנית הלימודים משתנה במספר דרכים. אנחנו רואים שינוי לכיוון אוריינות חדשה יותר ואפילו קיים ניסיון לחשוב על שינויים משמעותיים לגבי תוכן הליבה שיש ללמד/ללמוד. קיימת הכרה הולכת וגוברת בכך שתכנית הלימודים כיום חייבת להיות יותר גמישה ופתוחה. בתוך המגמה הרחבה יותר של תכנית הלימודים מתפתחת תת-מגמה סביב הפופולאריות של קורסים לפיתוח הרשת. קורסים כאלה אינם חלק מהחינוך כיום.

המחבר שואל מדוע לא לכלול שפות לפיתוח הרשת כגון: Ruby, Python ו-PHP כחלק ממרכיב השפות בליבת של תכנית הלימודים הכללית ? המטרה של דרישה מהתלמידים ללמוד שפות "זרות" היא לעזור להם לפתח הבנה רחבה יותר של העולם ולתקשר טוב יותר עם כולם. המחבר חושב כי אפשר לטעון כך גם לגבי שפות פיתוח ברשת וכי ידע בשפות פיתוח יועיל לתלמידים רבים כמו למידת ספרדית או אנגלית.

ראה גם :

Making effective use of curriculum flexibility in primary schools

How will flexible curriculum work?

More flexible curriculum coming to Philadelphia schools

2. פלטפורמות ללמידת OER – המחבר מתמקד בהערכה של פלטפורמות למידה הספציפיות להצגה ולשימוש ב-OER ולתוכן למידה פתוח/בחינם אחר. התוכן הוא מרכיב חיוני לעתיד הלמידה בארה"ב ובעוד לפלטפורמות ולתוכן מסחריים של למידה יש קשר סימבולי חזק, אנחנו חסרים תיאום כללי או מפת דרכים עבור OER ופלטפורמות למידה. לכן המחבר מתעניין בפלטפורמות חדשות יותר כגון: GoodSemester.

Open educational resources OER

3. ניתוח סטטיסטי של הלמידה המתוקשבת (Learning Analytics) – זהו תחום חדש יחסית בטכנולוגיית למידה. אוניברסיטאות ובתי ספר מתמקדים בתוצאות ובמעורבות של התלמידים ושל הסטודנטים, והדגש הוא על הערכה וההצלחה של התלמיד/סטודנט שתניב צורך בניתוח סטטיסטי משופר. כמו לגבי כל תחום מחקר חדש, עולות חששות לגבי כיצד ישתמשו בזה, מה זה ימדוד, והמהימנות של הנתונים. נראה כי ניתוח סטטיסטי של הלמידה המתוקשבת מנסה לספק נתונים ליניאריים פשוטים הקשורים לתהליך אורגני ומורכב מאוד – למידה.

מבחינת התוכן, ניתוח סטטיסטי של הלמידה המתוקשבת משמעו הבנת יעילות הלמידה של התוכן שלנו כמו גם את הבנת הדרכים האופטימליות שבהן אנחנו יכולים להבנות כל תוכן עבור תוצאות למידה אידיאליות.

Learning analytics is the measurement, collection, analysis and reporting of data about learners and their contexts, for purposes of understanding and optimising

ראה גם : מאמר מאיר עינים על LA

Grades 2.0: How Learning Analytics Are Changing The Teacher’s Role

4. מכשירים ניידים חכמים – המחבר כולל בקטגוריה זו גם לוחות חכמים (tablets) וגם טלפונים חכמים (smartphones). זוהי מגמה עיקרית בתוכן הלמידה משום שיש לה ותמשיך להיות לה השפעה ענקית על האופן שבו אנחנו מתכננים תוכן.
המספרים האחרונים מ-IDC מצביעים על גידול ברכישת מכשירים ניידים חכמים.

טכנולוגיות ניידות בתקשוב חינוכי – תמונת מצב - ינואר 2012

קרוב למיליארד מכשירים ניידים חכמים נשלחו בשנת 2011, ומספר זה יגיע עד שנת 2016 ל-1.84 מיליארד.
בנוסף, המספרים מחברת סמסונג (Samsung ) מראים שהחברה שלחה חמישה מיליון לוחות חכמים/טלפונים מסוג Galaxy Note מאז חודש אוקטובר.

5. ספרים אלקטרוניים (E-books) וקריאה דיגיטלית – למגמות הכלליות אצל הצרכנים בקריאה ובפורמטים של תוכן יש השפעה רבה על תוכן הלמידה.

ראה גם :

השלב השני בפרויקט הספר הדיגיטאלי באוניברסיטה הפתוחה

ספר הלימוד האקדמי המתוקשב בעתיד יהיה שונה מספר הלימוד המודפס

קוראים דיגיטליים: הפרק הבא בקריאת הספר האלקטרוני בבתי ספר יסודיים בארה"ב

המספרים העכשוויים מ-AAP מראים על צמיחה הולכת וגדלה במכירות הספרים האלקטרוניים. "סך ההכנסות ממסחר הגיעו ל-503.5 מיליון דולר בינואר 2012, זוהי עלייה של 27.1% מ-396 מיליון דולר בינואר 2011. מכירות הספרים האלקטרוניים עלו ב-76%, מהכנסות של 73.2 מיליון דולר בינואר 2011 להכנסות בשווי של 128.8 מיליון דולר הכנסות בינואר 2012.

לדוגמא, הוצאת רנדום האוס (Random House) הגיעה לצמיחה בהכנסה הדיגיטלית ול"ביקוש גואה" עבור הספרים האלקטרונים של ההוצאה שהסתייע בשל הזמינות ההולכת וגוברת של מכשירים לקריאה אלקטרונית ושל לוחות חכמים במחירים נמוכים יותר שקיזזו את הירידות במכירות הספרים בדדפוס.

קישור למאמר באנגלית

ומומלץ מאד מאד לעיין גם המצגת הזו :

היא רלבנטית במיוחד למרצים באוניברסיטאות ובמכללות

The End of Teaching As We Know It.

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya