חמש דרכים לשילוב מקצועות המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (STEM)

Reinking, A. & Martin, B. (2019). Five ways to integrate STEM. New Teacher Advocate, 26, 3, 22-23

על מורים רבים מוטלת המשימה ללמד את מקצועות המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (STEM) או לשלבם במערך הלימודים. לימוד התכנים האלו דורש מהמורים, בין יתר האתגרים, להנחיל לתלמידים מיומנויות חשובות כגון פתרון בעיות, הסקת מסקנות ותקשורת בינאישית. ההטמעה של המקצועות הללו מהווה אתגר עצום עבור מערכות חינוך בארצות רבות, ובכללן ישראל. להלן מוצגים חמישה רעיונות ודוגמאות לשילוב מקצועות ה-STEM בתוכנית הלימודים:

1) הפעילו את התלמידים: מורים המעודדים חקירה, שאילת שאלות והשתתפות מאפשרים לתלמידים לקחת חלק בתהליכי ההגעה לפתרון הבעיות. תפקיד המורה הוא להנחות את תהליך הלמידה ולאפשר לתלמידים למצוא תשובות בעצמם.

במקום ללמד נושא בצורה פשטנית, התנסויות מדעיות ותהליכים השתתפותיים מגבירים מוטיבציה והשראה ומספקים משמעות ללימודי מקצועות ה-STEM.

דוגמה: שלבו במערך השיעור שאלות פתוחות ובקשו מהתלמידים לחקור כיצד רעיונות מדעיים, טכנולוגיים, הנדסיים ומתמטיים קשורים זה לזה. למשל, בקשו מהם לבחון איך מזג האוויר יכול להשפיע על כלכלת המדינה או איך אמצעי התחבורה יכולים להשפיע על המסחר.

2) אפשרו לתלמידים ליצור סביבת למידה המעודדת יצירתיות: בכיתות עם סביבת למידה ייחודית ומאתגרת, תלמידים מרגישים מקובלים, נתמכים ושולטים בתהליכי הלמידה. תנו לתלמידים לעצב את הכיתה לראות עיניהם, באופן רלוונטי למקצוע, על מנת להעשיר את היצירתיות שלהם ולהגביר את המוטיבציה שלהם.

דוגמה: אם נושא השיעור הוא הׇאַבקה בצמחים ובפרחים, אפשרו לתלמידים לעצב מכשיר להאבקת צמחים, להציע רעיון למחקר על חרקים שתורמים לתהליכי האבקה או ליצור מפה המראה היכן ומתי מתרחשים תהליכי האבקה בארץ.

3) השרו אווירת לימודים רב-תחומית: למידה המשלבת בין מקצועות ה-STEM ואף מקדישה זמן ללימוד תחומים שמעבר לתוכנית הלימודים, מאפשרת לתלמידים לקשר בין תחומי ידע ולהבין את הזיקות הקיימות שבין מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה.

דוגמה: שלבו מטלות כתיבה ושיח בלימודי ה-STEM. למשל, בשיעור בנושא שיפועים וצורת הנדסיות, בקשו מהתלמידים לדון בסוגיה: איזו צורה הכי מתאימה להנגשה של כיסא גלגלים לבניין? אחר כך, יוכלו התלמידים להציג את ממצאיהם בפני הכיתה.

4) ספקו לתלמידים משוב (עצמי, עמיתים או מורה): אחת הדרכים שמאפשרת להציע לתלמידי STEM ביקורת בונה היא באמצעות טבלה. טבלה כזו תסייע לתלמידים להבין את הבעיות, להגדיר את המטרות ולחתור לפתרונות. מחד, שיטת עבודה זו תאפשר לתלמידים לפתח יכולת ביקורת ולמידה עצמית. מאידך, היא תעודד שיתופי פעולה.

דוגמה: לקראת סוף השיעור, בקשו מהתלמידים לבקר את עבודתם האישית והקבוצתית באמצעות הטבלה. כאשר הדגש הוא על שיתוף פעולה, ולא על תוצר סופי, התלמידים חופשיים יותר להציע דרכי פתרון אלטרנטיביות.

5) קשרו את השיעור לסוגיות אקטואליות: מקצועות ה-STEM יכולים לשמש כפלטפורמה לפתרון בעיות מהעולם האמיתי. על מנת להעשיר את הידע של התלמידים ולשלב בין מטרות פדגוגיות לבין צרכים חברתיים, יש ללמד ולבחון פרויקטים אקטואליים בתחומי ה-STEM.

דוגמה: על התלמידים לנסות לפתח תוכנית מיׅחזור פסולת עבור בית הספר, השכונה או העיר באמצעות דיון כיתתי ויציאה למחקר.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

עידוד מעורבות בנות ובנים בלמידת מתמטיקה ומדעים: מחקר משולב שיטות

ניתוח של הכשרת מורים בגישת הצֶבֶר מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אמנויות ומתמטיקה בקוריאה

איך למידה מבוססת חקר פועלת בשיתוף עם STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) ?

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya