התפתחות של למידה מקוונת והרציפות של מדיניות הממשלה בניו זילנד

Allison Powell and Michael Barbour. "Tracing International Differences in Online Learning Development: An Examination of Government Policies in New Zealand", Journal of Open Flexible and Distance Learning, 15(1), p. 75-89.



למידה מקוונת ברמת בית הספר התיכון, ואפילו ברמת בית הספר היסודי, מתרחשת ברחבי העולם. בשנת 2006, "המועצה של אמריקה הצפונית ללמידה מקוונת" (the North American Council for Online Learning ) סקרה את המדיניות ואת הפעילות הקשורות ל- e-learning בבתי ספר יסודיים ותיכוניים, שאותה הם הגדירו כלמידה מקוונת (online learning), במבחר מדינות. הם מצאו שרוב המדינות  המתקדמות אימצו את הלמידה המתוקשבת כאסטרטגיה המרכזית המאפשרת רפורמה, הפיכת בתי הספר למודרניים, והעלאת הנגישות לחינוך ברמה העולמית.

בחלק מתחומי ההתפתחויות, למידה מקוונת משמשת כדרך לספק הזדמנויות חינוכיות לתלמידים שבדרך כלל אין להם נגישות לחינוך הפורמלי. בדוגמאות אחרות למידה מקוונת משמשת כדי לאזן את שדה המשחק בין אלה שיש להם אמצעים כלכליים לספק חינוך באיכות גבוהה לבין אלה שאין להם אמצעים אלה. לבסוף, יש גם מקרים שבהם למידה מקוונת משמשת כמוכנות לשעת חירום.

הראשונים שהחלו להשתמש באינטרנט כאמצעי להעברה של חינוך מרחוק לתלמידי תיכון היו ארה"ב וקנדה, שבהן למידה מקוונת בבית הספר התיכון התפתחה במידה רבה כישויות של בתי ספר נפרדים הפועלים ביחד – ולעתים בתחרות- עם בתי הספר המסורתיים.

קנדה הייתה המדינה הראשונה בצפון אמריקה, שבה פותחו בתי ספר תיכוניים שבהם הופעלה הלמידה המקוונת או בתי ספר וירטואליים. בעוד שהממשלה הפדרלית הייתה מעורבת באופן פעיל במתן קישוריות ותשתית טכנולוגית לבתי הספר ברחבי המדינה, החינוך נפל תחת תחום השיפוט הפרובינציאלי. בתור שכזו, הלמידה המקוונת התפתחה באופן מיוחד בכל פרובינציה וטריטוריה. בחלק מתחומי החינוך, הממשלה הפרובינציאלית ביקשה ליצור משטר רגולטורי שיטפח את הצמיחה של למידה מקוונת בבית הספר התיכון. אולם, חלק מתחומי החינוך הציבורי פשוט כשלו מבחינת המודעות שלהם להכיר בלמידה המקוונת כנפרדת ממדיניות החינוך שלהם. מצבים דומים קיימים בארה"ב, שבה החינוך נשלט ברמה המקומית. חלק מהמדינות יצרו מערכות ניהול בחינוך שמטפחות את הפיתוח של שתי ההזדמנויות ללמידה מקוונת –למידה והוראה מקוונת במשרה מלאה ולמידה מקוונת משלימה-הן ברמת בית הספר היסודי והן ברמת בית הספר התיכון.

ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד מאפשרות כיום למורים להשיג תעודות הכשרה בהתמחויות של הוראה בסביבות למידה מקוונת. אולם במדינות כמו בקנדה ובארה"ב , הפיתוח של הלמידה המקוונת בבתי הספר היסודיים והתיכוניים לא היה אחיד-כאשר לחלק מהמדינות הייתה מדיניות מעודדת/מבטיחה הרבה יותר וכתוצאה מכך הייתה התפתחות גדולה יותר או פערים.

בשונה מהדוגמאות האמריקאית והקנדית, שבהן למידה מקוונת בבתי הספר היסודיים והתיכוניים פותחה באופן לא אחיד-ולעתים קרובות תוך העדר של מדיניות ממשלה רציפה ותמיכה פורמלית- בניו זילנד משרד החינוך הניח את הבסיס ויצר מסגרת עבודה אחידה ומגובשת ליישום של פתרונות למידה מקוונת. בסיס זה החל עם מדיניות וחזון Digital Strategy 2.0, שתוכננה כדי לספק תשתית שתאפשר לניו זילנד להפוך למנהיגה בעולם הדיגיטלי בכל ההיבטים של החברה-החל בעסקים ועד לטיפול רפואי, ומפנאי ועד לחינוך. המסגרת האסטרטגית של ICT, תקשוב בחינוכי (ICT Strategic Framework for Education), היא הנתיב שאמצעותו הצליח משרד החינוך בניו זילנד להעביר את החווייה המתוקשבת של הוראה ולמידה.

יוזמת Enabling 21st Century Learner: An E-learning Action Plan for Schools 2006–2010 בניו זילנד תוכננה כמהלך אסטרטגי כפול: מצד אחד להרחיב את השילוב של הטכנולוגיה המתוקשבת בכיתה על מנת ללמד את התלמידים שנוכחים בבית הספר ומצד שני לאפשר למידה מרחוק לתלמידים שלא נמצאים בבית הספר (כלומר, באופן מקוון מלא).

מסקנת המחברים הן כי בהשוואה לארה"ב ולקנדה הרי ניו זילנד השיגה התקדמות גדולה ביישום למידה מקוונת ברמות בתי הספר התיכוניים, ולאחרונה ברמת בית הספר היסודי-ומדיניות הממשלה הרציפה והאחידה בניו זילנד סייעה להתקדמות זו .
ההתפתחות של הלמידה המקוונת בניו זילנד באה בעקבות הנתיב שאותו התוו מסמכי המדיניות בעלי החזון.

ראה גם :

התנסות פדגוגית מתוקשבת בהכשרת מורים לקראת הוראה וירטואלית

ההוראה המקוונת חייבת להיות בליבת הכשרת המורים היום

תוכניות לימודים לאומיות גמישות

הכשרת מורים מלאה בלמידה מרחוק - ממצאי מחקר

חקר הרפורמות החינוכיות בפינלנד ובניו-זילנד

המאמר תורגם וסוכם מאנגלית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya