התמשחקות (Gamification) בהוראה


המרצה אודי מלכה מדווח על הניסיונות שלו לשלב אלמנטים של משחק מתוקשב רציני במהלך ההוראה והלמידה של הסטודנטים שלו. הפרויקט האחרון של התלמידים ושלו הוא עדיין בגדר פיילוט ונקרא "משחק - ידע - חוויה". התמשחקות (Gamification) הוא תחום שבו משלבים אלמנטים שונים של משחק ביישומים מתוך העולם האמיתי (אלמנטים כגון: ניקוד, מעבר שלבים, בונוסים וכו( .
הפרויקט "משחק - ידע - חוויה" הוא ניסיון להפוך קורס שלם למשחק ! התלמידים בקורס אינם משחקים במהלך השיעורים. התלמידים מבצעים מטלות כמו בכל קורס. התנהלות הקורס והדרך שבה התלמידים צוברים נקודות (ציון) היא כמו במשחק. בכל רגע נתון התלמידים יכולים לגלוש לאתר האינטרנט "משחק - ידע - חוויה" ולראות את הניקוד שלהם ואת של חבריהם. המטרה היא לאפשר לתלמיד לשחק, להשיג את מירב הנקודות, להגיע לקצה גבול היכולת שלו וגם לאפשר לו ברמה מסוימת לשחק מול מתחרים (תלמידים אחרים בכיתה) על מנת להכניס למשחק גם פן תחרותי.

התמשחקות (Gamification) בהוראה


התלמידים בקורס אינם משחקים במהלך השיעורים. התלמידים מבצעים מטלות כמו בכל קורס. התנהלות הקורס והדרך שבה התלמידים צוברים נקודות (ציון) היא כמו במשחק. בכל רגע נתון התלמידים יכולים לגלוש לאתר האינטרנט "משחק - ידע - חוויה" ולראות את הניקוד שלהם ואת של חבריהם. המטרה היא לאפשר לתלמיד לשחק, להשיג את מירב הנקודות, להגיע לקצה גבול היכולת שלו וגם לאפשר לו ברמה מסוימת לשחק מול מתחרים (תלמידים אחרים בכיתה) על מנת להכניס למשחק גם פן תחרותי.
הקורס שבחרתי ליישם בו את עקרונות ההתמשחקות הוא מבוא להנדסת תוכנה ומיועד לתלמידים במגמת תוכנה במסגרת הלימודים עתודה טכנולוגית. יחד עם זאת היישום אפשרי לכל קורס ובכל מסגרת ולכן באתר האינטרנט שנבנה לצורך הפרויקט אין בכלל איזכור של שם הקורס. חשוב לזכור שהרעיון המרכזי של התמשחקות הוא "ללמוד תוך כדי משחק ולא לשחק תוך כדי לימוד" כלומר, לספק לתלמיד את חווית המשחק ובתוכה לשלב את הלימוד ולא להיפך.
המעטפת הויזואלית שנבחרה להצגת הקורס כמשחק היא זו של המשחק Super Mario כפי שניתן לראות בדף הבית של אתר האינטרנט של הפרויקט:
קישור למאמר של אודי מלכה


אחרי המון זמן של קריאת מאמרים וספרים בנושא ההתמשחקות רציתי להגיע למצב שבו אני יכול ליישם את העקרונות של התמשחקות בכל קורס. הרעיון הכללי שאליו שאפתי הוא שלא משנה מה התכנים בקורס, מה הרכב הציון בקורס, מה קהל היעד ופרמטרים אחרים שמאפיינים קורס - בכולם ניתן להתחשב ולבצע התאמות כאשר מציגים את הקורס כמשחק. ואני אסביר...
התמשחקות הוא לא נושא מאד חדש עבורי אבל לקח לי לא מעט זמן להגיע לתובנות ועקרונות בבנית מעטפת משחקית לקורס. וממה נובע הקושי העיקרי ? הרי זו לא בעיה להגיד לתלמידים במקום ציון נקרא לזה ניקוד ואתם צריכים להגיע בסיום הקורס ל- 100. זו גם לא בעיה להגיד להם הניקוד בקורס הוא עד 1000 ובסוף נחלק את הניקוד שלכם ב- 10 וזה יהיה הציון שלכם. זו אומנם לא בעיה אבל זו גם לא התמשחקות.

הקורס שאני מעביר מתנהל כקורס רגיל פנים מול פנים. התלמידים יודעים שכל מטלה, קטנה כגדולה ואפילו לנוכחות יש משקל לציון שלהם בסיום הקורס (וזה ממש לא משנה כמה מטלות יש וכמה משקל יש לכל אחת). בכל רגע נתון הם יכולים לגלוש לאתר הקורס ולראות את הציון שלהם ושל חבריהם. במהלך הקורס ניתן להחליט שמי שמגיש עבודה מסויימת ראשון - מקבל בונוס או מי שמגיע לכל השיעורים - ניתנת לו זכות לבחור בין מספר שאלות במבחן המסכם. הרי אין בעיה להיות קצת יצירתי ליצור מוטיבציה ולעודד התנהגות רצוייה על-ידי הכנסת כללים שאפשר להציג אותם לא בהכרח בתחילת הקורס אל גם בשלבים מסויימים במהלכו - בדיוק כמו במשחק !

שני דברים נוספים שחשובים:

1. הקורס וגם הכלי שמשקף את הניקוד של התלמיד ומתחריו צריכים להיות מתאימים אחד לשני כך ש- "טבלת התוצאות" תהיה מעודכנת בדיוק עם מה שקרה בכיתה. אגב, הכלי שמציג את התוצאות לא חייב להיות בהכרח אתר אינטרנט אבל מסיבות ברורות של קלות הפרסום והעובדה שהוא חשוף לכולם ראיתי בו יתרון.
2. התלמידים שאני מלמד בדרך זו הם במסגרת עתודה טכנולוגית וביקשתי את אישורם להציג את הניקוד (ציון) שלהם באתר אינטרנט ציבורי. ליישום בתיכון אני מאמין שיש צורך באישור הורים וגם אולי כדאי שהאתר או דפים מסויימים בתוכו יהיו בעלי הרשאות לתלמידים ולא חשופים לכל.

אודי מלכה

ראה גם :

למידה מבוססת משחקים מתוקשבים – תמונת מצב 2011

"המשחק כצעצוע שיוצר עולמות" הרצאה של ויל רייט בTED

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya