התכנית קובעת, אבל המורה קובע יותר

בעקבות הכתבה ב"הארץ", 27.11.06:
 
על דוח הערכה על תכניות להוראת המתמטיקה בכיתות א'-ב', ששאלתו המרכזית - איזו תכנית מביאה להישגים הטובים ביותר, לא זכתה למענה בדוח.
חשוב לדעת - הערכות של תכניות לימודים ושיטות הוראה מקובלות כהליך חשובומשמעותי לשיפור פני החינוך בארץ ובעולם .אין עוררין על מידת החשיבות שלהערכת תכניות להוראת המתמטיקה בכיתות א'-ב' שיזם משרד החינוך. עם זאת אני תוהה האם המורה כ"מרכיב" של תכנית לימודים נלקח בחשבון מספיק עמוק במהלך ההערכה.  

הערכה של תכנית לימודים מסוימת עשויה להתבצע על מרכיבים שונים שלה, החל מהערכת מדריכי התכנית המסוימת שנכתבו עבור המורים או ספרי הלימוד וחומרי הלמידה המיועדים לתלמידים, המשך בהערכת שיטת ההוראה של התכנית (דרכי ההפעלה שלה בכיתה) ולבסוף בבחינת ההישגים של התלמידים. בעיניי, בחינת דרך ההפעלה של התכנית או "המורה" היא מרכיב כבד משקל בהערכתה.

המורה הוא המוציא לפועל
של תכנית לימודים מסוימת והמתווך הישיר שלה לתלמידים. מורים מוכשרים הם מורים מצטיינים בתחום הדעת אותו הם מלמדים ומצטיינים בתורות דידקטיות ופדגוגיות, ולפיכך תכנית לימודים מסוימת לא תהווה עבורם כלי סגור בעבודתם. הם פועלים על-פיה, מכירים את הרציונל או היסוד הרעיוני והערכי לאורו היא נכתבה ומוסיפים לה תכנים ושיטות הלקוחים מהידע המקצועי שלהם כמורים, לפעמים אף חלקים, רעיונות או כלים מתכניות אחרות. מטרתם היא לא האמצעי (התכנית עצמה), אלא התלמידים והישגיהם.

"אחד הסודות הידועים ביותר במערכת החינוך הוא ש"אין שיטות ותכניות טובות - יש מורים טובים". נדמה לי, כי תלמידיו של מורה מקצועי ומוכשר (במובן של מורה מקצועי המלמד מקצוע לימודים מסוים באופן מקצועי) המלמד תכנית לימודים הנחשבת "לא טובה" יצליחו בלמידתם יותר מאשר תלמידיו של מורה לא מקצועי שבידו תכנית לימודים הנחשבת מצוינת. המצב הרצוי ביותר הוא, כמובן,תכנית לימודים מצוינת הנלמדת על-ידי מורים מצוינים." 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    מסכימה עם כל מילה. לדעתי מורה יכול להרגיש אוטונומי, להיות יצירתי ולגעת בתלמידיו גם אם תוכנית הלימודים לא מצויינת.

    פורסמה ב 12/06/2011 ע״י פרלה אריה

    לאחר קריאת המאמר מסכימה במאה אחוז על כל מלה שנכתבה במאמר במיוחד המשפט האחרון המודגש , יש מורים מצוינים ויש מורים פחות כאשר מורים אלו מעבירים לתלמידים חומר נלמד בשיטה מצוינת ובאותו זמן מעודדים אישיות מצוינת אצל אותם תלמידים

    פורסמה ב 17/12/2014 ע״י ספאא כתאני
    מה דעתך?
yyya