השתתפות מנהלות מעונות יום במיזמים קהילתיים

Achituv, S. & Hertzog, E (2019). Showing the seeds of community: Daycare managers participating in a community approach project. Educational Management Administration & Leadership, 1-20

מאמר זה בחן את השתתפותן של מנהלות מעונות יום בפרויקטים של שותפות קהילתית (Community building) במשך שנתיים מטעם החברה למתנ"סים; מטרת הפרויקטים היא לקדם את מעונות היום לגיל הרך (גילאי 3-0).

תצפיות וראיונות עומק עם שש מנהלות מעונות שלקחו חלק בתוכנית חשפו תסמינים בעייתיים בתפקידן הבו-זמני של המנהלות כאחראיות על יישום הפרויקט ועל חינוך הפעוטות. המנהלות התקשו לענות על הצרכים החינוכיים של התינוקות, לנהל את הצוות החינוכי של הפעוטון ולהוביל את הפרויקט הקהילתי - ללא הסיוע הנדרש.

לפי מדדי ה-OECD, החינוך לגיל הרך בישראל מדדה מאחור בהשוואה לרוב המדינות המערביות מבחינת טיפול, פיקוח ורגולציה. בין יתר הבעיות, בישראל אין צורך בהשגת רישיון הוראה או בפיקוח במסגרות הללו. יוצא מן הכלל הוא הפרויקט הקיבוצי הישראלי בו מושם דגש על הרמה והאיכות של מסגרות חינוכיות לגיל הרך בעזרת העסקת כוח עבודה יציב, אמין ומקצועי.

שותפות קהילתית בחינוך

יוזמות שיתופיות בגני ילדים מיועדות ליצור אחדות, לעודד שיתופי פעולה תוך-קהילתיים, ליצור סולידריות חברתית, לטפח תחושת שייכות קולקטיבית, לשדרג את המיומנויות המנהיגותיות של מנהלות מעונות היום ואף לשפר הדימוי הציבורי של המסגרות לגיל הרך. המיזמים יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • ישיבות צוות;
  • פגישות עם הורים;
  • מיזמי מחזור קהילתיים;
  • הרצאות עבור הורים צעירים;
  • התאספויות חגיגיות בחגים ובמועדים חשובים;
  • מצעדים במרכז העיר.

על אף התרומה הפוטנציאלית הגלומה בפעילויות קהילתיות, תפקודן השוטף של המנהלות מקשה על השתתפות או הובלה של יוזמות מסוג זה. מנהלות מעונות היום רואות עצמן כנתונות במצב מורכב שבו הן אחראיות על מטפלות חסרות-מוטיבציה, מתמודדות עם הורים מרוכזים בעצמם ובילדם ועובדות מול מנהלי מרכזים קהילתיים שאינם עוזרים בפרויקט ומצפים מהן לעשות הכול.

המלצות

● תכנון, תפעול וקידום של פרויקטים קהילתיים צריך להיעשות יחד עם מנהלות מעונות היום;

● מנהלות מעונות היום צריכות להשתתף בסדנאות פיתוח מקצועי שמטרתן קידום הידע והכישורים להובלת מיזמים חברתיים.

*מאמר זה נכתב במסגרת תוכנית הפוסט דוקטורט במכון מופ"ת

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

אי שיוויון מתהווה בגיל הרך: על הקשר בין עוני, גירויים חושיים, התפתחות הילד והישגים

שותפות או מנהלות? אמהות או בוסיות? זהויות בקונפליקט של מנהלות מעונות יום בישראל

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya