הקסם של סיפורי אגדות בחינוך לגיל הרך: מבידור לחשיבה ביקורתית

Su-Jeong, W., Kyoung, J.K., & Gilbert, B.B. (2019). The magic of fractured tales in the early childhood classroom: From entertainment to critical thinking. Early Childhood Education, 46, 1. 30-39

מאמר זה בוחן את האופנים בהם ילדי גן בדרום קוריאה חווים ולומדים סיפורי אגדות קלאסיים. לאורך חמישה חודשים, נבחנה תגובת הילדים ל-16 סיפורים ונמצא כי הז'אנר הספרותי הסב לילדים הנאה, סייע לפתח יכולת לשונית ופתיחות אמפטית, שימש כבסיס למשחקי תפקידים, עודד חשיבה ביקורתית וחידד את יכולתם לזהות דעות קדומות וסטריאוטיפים.

החוקרים מציעים שלוש אסטרטגיות המיטיבות עם לימוד סיפורי אגדות בגיל הרך:

1) בחירת הסיפור - על הגננות לבחור סיפורי אגדה שמאפשרים לילדים להיחשף לנקודות מבט חדשות ולבחון סוגיות חברתיות רלוונטיות. על מנת להעצים את החשיבה הביקורתית והיצירתית של הילדים, יש לשלב גם סיפורים שמאתגרים את הנרטיב של "חיו באושר ועושר עם עצם היום הזה", כמו שלושה חזירונים קטנים.

2) אסטרטגית למידה שאילתית – כדי להעצים את חוויית הלמידה, יש לשאול שאלות משמעותיות אשר מעוררות למחשבה ועוזרות לילדים לחקור את הרקע, העלילה, הסיום וההשלכות של הסיפור. שאלות ביקורתיות מאפשרות לילדים לבחון את תובנותיהם ותפיסותיהם בנושאי חברתיים, כמו מגדר. סיפורים לדוגמה: סינדרלה, כיפה אדומה.

3) פעילויות העשרה – מומלץ לנקוט במספר פעילויות העשרה (Follow-up) על מנת לגוון ולהעצים את חוויית הלימוד. למשל, הילדים יכולים להמציא סיפור, לדון בדמויות, להשוות בין סיפורים, לכתוב או לצייר סוף חלופי, למלא בועות מלל או מחשבה, לשחק בתיאטרון בובות ולשחק דמויות מהסיפור.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

למידת אנגלית תוך שימוש בסיפורי ילדים במכשירים ניידים

הביאו את הצעצוע שלכם: תהליך הסוציאליזציה של בני שנתיים באמצעות פעילויות המתווכות על ידי כלים בהקשר של חינוך לגיל הרך באוסטרליה


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    סיפורים יכולים להפוך לחוויות של הילדים אם מסופרים נכון הן באינטונציה ובהגיה של המילים. אם מעניין אתכם לשפר את היכולות של לספר סיפור תוכלו לקרוא כאן על קורס קריינות של 10 מפגשים.

    פורסמה ב 20/10/2022 ע״י אלכס שטרכמן

    באופן אישי אני לוקח את האגדות בתור חומרי גלם כדי לעדכן בהם מסרי פדגוגים המותאמים יותר למאה ה21

    קישור מצורף
    https://www.mor-day.com/morpodcast/agadot/

    פורסמה ב 17/09/2021 ע״י סיפורים לילדים בעברית
    מה דעתך?
yyya