הצלחה לתוכנית לקידום אוריינות בקרב תלמידים יוצאי אתיופיה


אפרתי, י' (פברואר, 2013). הצלחה לתוכנית לקידום אוריינות בקרב תלמידים יוצאי אתיופיה. שיעור חופשי, 6.

דרך ארוכה עשה "המרכז לחדשנות בחינוך" לפני שפנה להפיץ ברבים את פועלו. כבר חמש שנים הוא מפעיל את תוכניתו בשיתוף משרד החינוך בבתי ספר באזור המרכז והשרון וכעת, אחרי שנבטו ניצני ההישגים שלה, מבקשים אנשי המרכז לספר על התוכנית ולהביא אותה לידיעת צוותי החינוך ברחבי הארץ. מטרתה הראשית של התוכנית היא לסייע לתלמידים יוצאי אתיופיה לצמצם את פערי האוריינות בינם לבין בני גילם.

מדובר בתוכנית התערבות הוליסטית שאמנם מתמקדת באוכלוסייה ספציפית, אך מתאפיינת בכך שכלל התלמידים שנמצאים בה נהנים מפירותיה. התוכנית, שהתחילה כפיילוט בגרעין קטן של בתי ספר, התרחבה בהדרגה וכעת פועלים במסגרתה 18 בתי ספר, יותר מ-140 כיתות א'-ו' ו-3,600 תלמידים, והיא מכוונת לקדם תרבות בית-ספרית כוללת המקדמת לימודים בכלל וטיפוח הקריאה והכתיבה בפרט.

התוכנית, ששותפות לה גם הרשויות המקומיות שבשטחן היא פועלת, מבוססת על מודל שפותח לפני כ-20 שנה במכללת המורים של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, והצליח מאוד בהעלאת ההישגים באוריינות בכמה מבתי הספר הקשים ביותר בארה"ב. כיום מופעלת התוכנית בכ-600 בתי ספר בליווי ישיר של מאמני המכללה באוניברסיטת קולומביה ובעוד אלפי בתי ספר ברחבי העולם. בישראל, כולל המודל מאמני ומאמנות אוריינות המסייעים למורים ולתלמידים, וכן אנשי קשר עם הקהילה האתיופית.

דן פורטמן, מנכ"ל המרכז לחדשנות בחינוך, ועמירה יהלום, היועצת החינוכית שלו (שניהלה שנים רבות את בית הספר "ביאליק" בתל אביב, בו למדו ריבם מילדי העובדים הזרים), עשו עבודת הכנה קפדנית בטרם ייבאו לכאן את המודל האמריקאי, והכניסו בו התאמות ושינויים מתבקשים בהתאם למאפייני אוכלוסיית היעד ומערכת החינוך המקומית. לדבריהם, ההישגים שנצברו בחמש שנות יישום התכנית מסמנים אופק חיובי בהמשך הדרך וחלק מהם מדידים ומוכחים, כמו השיפור הדרמטי בציוני חלק מהתלמידים יוצאי אתיופיה במבחני המיצ"ב.

לצד אלה הם מציינים הישגים מדידים פחות אך לא פחות חשובים, כמו שיפור האקלים החינוכי ועידוד תרבות מקדמת לימודים בבתי ספר שמשתתפים בתוכנית. "בשלב הזה מקצים לנו בתי ספר מאתגרים מאוד, וגם בהם אנחנו מגלים שהמאמץ המשולב של הצוות החינוכי, המאמנות, המגשרים והורי התלמידים הוא הכיוון הנכון", אומר פורטמן, ויהלום מוסיפה: "מדובר בתוכנית הכי טובה שעובדת הכי טוב. אני רואה בשטח תהליך התמקצעות של מורות, שינויים בתפיסות עולם של מנהלות וכמעט מכבר לא שומעת עמדות ששמעתי בעבר ומוטב לא לחזור עליהן".

אחד הסעיפים המרשימים בתוכנית נוגע באופן טבעי לספרים ומייחס חשיבות רבה להטמעת הקריאה והפקת הנאה ממנה בגיל צעיר ככל האפשר. לפיכך התחייב המרכז לחדשנות לצייד כל כיתה שמשתתפת בתוכנית בריהוט מתאים, ובעיקר בספרייה כיתתית הכוללת בין 600 ל-1000 ספרים, המדורגים על פי רמות הקריאה השונות של התלמידים. במקביל מופעל עבור כיתות א' פרויקט "מסיבת פיג'מה", שבו מוענק מדי חודש לתלמידים ספר איכותי, וכך הם צוברים לעצמם אוצר שנתי נאה שמקדם את האוריינות ומרחיב את הדעת.



הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya