הצגת מסגרת חדשה לתכנון הערכת למידה והוראה עבור פרויקטים קטנים במימון פנימי בהשכלה הגבוהה
Huber, E. (2017). Introducing a new learning and teaching evaluation planning framework for small internally funded projects in higher education. Journal of University Teaching and Learning Practice, 14 (1). Article 9
ספרות המחקר טרם עסקה כראוי בנושא הערכת למידה והוראה בפרויקטים בהיקף קטן ובמימון פנימי במערכת ההשכלה הגבוהה. על מנת להעריך נכון למידה והוראה, יש לתכנן היטב את תכנית ההערכה. מחקר זה בוחן תכנית הערכה קיימת ובאמצעות שיטות מחקר של מחקר פעולה מציג תכנית חלופית יעילה יותר. בעקבות המחקר, תכנית הערכת למידה והוראה לפרויקטים במסגרת ההשכלה הגבוהה קוצרה לשישה שלבים בלבד. בכך, המחקר תורם לשיפור החדשנות בהערכת למידה והוראה בהשכלה הגבוהה.
במחקר יושמה שיטה הנקראת מחקר פעולה, המשלבת פעולה עם רפלקציה, תאוריה ופרקטיקה, ומאופיינת בחיפוש אחר פתרונות פרקטיים לבעיה ספציפית. המחקר מתמקד בשאלה: "מה דרוש על מנת לפתח מסגרת לתמיכה בהערכת למידה והוראה בפרויקטים בעלי מימון פנימי במסגרת ההשכלה הגבוהה?". משתתפי המחקר היו נשים וגברים אשר קיבלו מענקים ללמידה והוראה במסגרת אוניברסיטאית. המחקר נוהל בשני מחזורים וכלל שאלות רפלקטיביות, הצגת דוגמאות וקבוצות מיקוד. בעקבות המחזור הראשון, בוצעו שינויים במסגרת ההערכה, כגון קיצור שאלון ההערכה המקורי והוספת שאלות.
תכנית הערכת הלמידה וההוראה שהייתה קיימת טרום המחקר קוצרה לשישה שלבים בלבד: הגדרת מטרת והיקף ההערכה, זיהוי בעלי העניין, פיתוח שאלות מפתח להערכה, איסוף וניתוח מידע, הגדרת אמת מידה להצלחה ודווח או הפצת אסטרטגיות והמלצות. שלבים אלו כוללים שאלות כגון: "מהן שאלות המפתח המשמשות להערכה? האם ניתן לענות עליהן כראוי?","מהם הקריטריונים לשיפוט?", "מי בוחן את תכנית ההערכה?", "מה נחשב כנקודות כישלון?" ו"איזה מידע ייכלל בדווח על ההערכה?". שיטת הערכה מקוצרת זו הינה יעילה יותר מתהליך ההערכה הקיים.
לקריאה נוספת:
שימוש בתוצאות של הערכות הוראה כדי לשפר את ההוראה: חקר מקרה של תהליך שיטתי חדש
סקירה איכותית של ספרות על הערכת ההוראה ע"י עמיתים בהשכלה הגבוהה
ראיתי את המאמרים שלכם ויש לי ענין רב בהם. לא ניתן להדפיס את החומר אשמח אם תשלחו לי בפורמט הדפסה.תודה מראש.