הפתרון לחינוך מיטבי במדינות העולם המתקדמות: הוראה איכותית

 
טוני דנקר, ראש פרויקט "החינוך הגלובלי" בחברת מקינזי הבינלאומית לייעוץ אסטרטגי, סקר בפני באי הכנס (כנס הרצליה 2008) את תוצאות המחקר העולמי לבחינת הצלחת רפורמות בחינוך.

לדברי דנקר, תקציב החינוך בישראל הנו מהגבוהים בעולם, ומשתווה לאלה של הולנד ושל אוסטרליה, ואילו רמת הישגי התלמידים דומה למה שהשיגו טורקיה ומקסיקו.

בחינה של רפורמות בחינוך בכל רחבי העולם העלתה, כי לפער החברתי ולמספר התלמידים בכתה אין השפעה על הישגי תלמידים. כמו כן, אין צורך להגדיל את תקציב החינוך בישראל לשיפור משמעותי של שכר המורים - כדי לשפר את הישגי התלמידים. לדבריו, הגורם המשפיע ביותר על הישגי התלמידים הוא שיפור מתמיד ושיטתי באיכות המורים בבתי-הספר היסודיים ומעקב הדוק שלהם אחר כל הישג חריג של כל תלמיד וטיפול מתאים בו על-מנת לשלב את הילד בכתה ולמנוע את כישלונו.

דנקר ניתח את הצלחת מערכות החינוך בדרום קוריאה, בסינגפור ובפינלנד. לדבריו, בארצות הללו הצליחו לשפר את תדמית מקצוע ההוראה בכך, שאין מקבלים כל אחד לבתי-הספר להוראה. הם העלו את רף הכניסה להכשרת מורים, ומגייסים מועמדים להכשרה להוראה מהעשירון העליון של המועמדים לאוניברסיטאות. "אלה האנשים, שכולם רוצים מאוד לגייס, ומערכת החינוך בפינלנד נאבקת עליהם בהצלחה". גם כך רק כעשרה אחוזים מבוגרי ההכשרות למורים מתקבלים להוראה בפינלנד. בנוסף למיון ולהכשרה המעולים, עוברים המורים שם הכשרה מתמדת כל מהלך עבודתם, כדי לשפר את יכולתם. "מורים טובים הופכים למאמני מורים, ולא למנהלים גרועים של בתי-ספר"

לדבריו, בדרום קוריאה יש 45-40 תלמידים בכתה, והמדינה משקיעה כל הזמן אך ורק בשיפור רמת המורים. לעומת זאת, בסינגפור מדגישים בנוסף את הכשרת מנהלי בתי-הספר.

"
מערכת החינוך אינה יכולה להיות טובה יותר מהמורים שמלמדים בה" - פסק דנקר, והוסיף, כי המחקר מלמד, ששנות הלימודים, שיקבעו במיוחד את הישגי התלמידים, הן שנותיהם בגני הילדים."

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    במדינות בהן המשמעת היא של כתת חיילים במסדר (מזרח אסיה) או במדינות בהן אין פערים עצומים בין התלמידים – אכן מספר התלמידים פחות משפיע. במדינה כמו ישראל – עם תרבות אחרת ואי שיוויון עצום בין תלמידים, הרי שמורה חייב מספר תלמידים מצומצם בכתה. יועילו אנשי הרפורמות ויועצי החינוך ללמד יום אחד בכתה ואז להשיא עצות ולנתח מספרים מתוך מחקריהם המלומדים.

    פורסמה ב 07/03/2008 ע״י אבישג רם
    מה דעתך?
yyya