הפרופסורים שמלמדים בקורסים אקדמיים מתוקשבים רבי-משתתפים מסוג MOOC

Steve Kolowich. " The Professors Who Make the MOOCs", The Chronicle.


הסקר הגדול ביותר שנערך בקרב פרופסורים שלימדו קורסים מקוונים רבי-משתתפים מסוג MOOC, מראה שהתהליך גוזל זמן, אולם לפי המנחים, הוא לעתים קרובות מוצלח.

כמעט מחצית מהפרופסורים הרגישו שהקורסים המקוונים שלהם היו קפדניים מבחינה אקדמית כמו הקורסים שהם לימדו בכיתה.

הסקר, שנערך על ידי The Chronicle, נשלח ל-184 פרופסורים שלימדו קורס אקדמי מתוקשב רב-משתתפים מסוג MOOC בשלהי פברואר. ו-103 מהם השיבו עליו.

מהסקר עולה כי לפרופסורים רבים המלמדים קורסים אקדמיים מתוקשבים רבי-משתתפים מסוג MOOC יש נקודת מבט חיובית: כאשר הם נשאלו האם הם מאמינים שהקורסים האקדמיים המתוקשבים מסוג MOOC מצדיקים את המהומה שהתעוררה סביבם , 79 אחוזים מהם ענו בחיוב.

פרופסורים המלמדים בקולג'ים יוקרתיים  בארה"ב נתפסים כבעלי עמדות מבוצרות. במשך שנים, נראה כי מוסדות "העלית" ראו בקורסים המקוונים את הילד החורג והשובב של ההשכלה הגבוהה-הקורסים הללו הם אולי טובים דיים עבור מוסדות למטרות רווח ואוניברסיטאות של המדינה, אולם הם מקבילים בקושי לשיעורים בקמפוסים שהם מלמדים בהם.

כעת הפרופסורים המפורסמים הללו, שמהווים את רוב משתתפי הסקר, מאותתים על שינוי שיכול לרמז על טלטלה גדולה יותר בשדה ההשכלה הגבוהה.

מדוע הם מלמדים את הקורסים האקדמיים המתוקשבים מסוג MOOC

הפרופסורים שענו על הסקר של The Chronicle דיווחו על מגוון של מניעים לצלול לתוך הקורסים האקדמיים המתוקשבים מסוג MOOC. הרוב ציינו כסיבה אלטרואיזם-רצון להגדיל את הנגישות להשכלה הגבוהה ברחבי העולם. אבל לעתים קרובות היו גם מניעים מקצועיים לכך.

מספר פרופסורים שענו על הסקר אמרו שהם מקווים להשתמש בקורסים האקדמיים המתוקשבים מסוג MOOC כדי להגדיל את הנראות שלהם, הן בקרב עמיתיהם בתוך התחום שלהם (39 אחוזים) והן במדיה ובקרב הציבור הרחב (34 אחוזים).

למרות זאת, לא נראה כי רוב הפרופסורים חושבים שהדחיפה לפרופיל המקצועי שלהם הקשורה בלימוד קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC שווה ערך ליום עבודה.

6 אחוזים בלבד מהמשיבים ציפו להגדיל את כושר ההשתכרות שלהם, ואחד בלבד ציפה שלימוד קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC יסייע לו לקבל קביעות.


למידה מקורסים מקוונים

במאי 2012, הנשיאים של אוניברסיטת הווארד (Harvard University) והמכון הטכנולוגי במסצ'וסטס (the Massachusetts Institute of Technology) הודיעו שהם ישקיעו 60 מיליון דולרים כדי להתחיל את edX, מיזם הקורסים בחינם מסוג MOOC שתוכננו במיוחד לצורך לימוד אינטראקטיבי דרך הרשת.

נראה כי האג'נדה של הנשיאים של הווארד ו-MIT הייתה לשפר את החינוך בכיתה, ולא להחליפו.

גם מהסקר עולה תמונה דומה, שלושים ושמונה אחוזים מאלה שענו על הסקר אמרו שאחד המניעים שלהם ללמד קורס כזה היה לקבל המלצות שיסייעו להם לשפר את ההוראה שלהם בכיתה.

הדרך העיקרית שבה הפרופסורים לומדים תרגילי הוראה חדשים היא בקבלת רמזים מהסטודנטים שלהם בקורסים האקדמאיים המתוקשבים הפתוחים מסוג MOOC. האתרים Coursera, edX ו- Udacity עוקבים בכל קורס אחר האינטראקציות שיש לכל סטודנט עם חבריו לקורס ועם החומרים הנלמדים בקורס.

לאחר מכן, כל פלטפורמה מאפשרת לפרופסורים לראות את הנתונים שיוכלו לומר להם, לדוגמא, אילו חומרים ושיטות מסייעים לסטודנטים ללמוד ואילו שיטות וחומרים הסטודנטים מוצאים אותם כלא נחוצים או משעממים.

הרעיון הוא לאסוף תובנות מהקורסים המקוונים כך שהפרופסורים יוכלו ליישם אותן בכיתה, היכן שקשה להם להשיג נתונים אלה.

מחיר ההוראה בחינם

אולם התובנות המגיעות מהוראה של קורסים מקוונים מרובי משתתפים, גובות מחיר. פרופסורים רבים שענו על הסקר קיבלו תובנות רבות מהוראה בקורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC, אבל הוראה בקורסים אקדמיים מתוקשבים מסוג MOOC דורשת מהם הרבה.

באופן טיפוסי, פרופסור מקדיש 100 שעות לקורס האקדמי המתוקשב שלו מסוג MOOC לפני שהקורס מתחיל, על ידי הקלטה של הרצאות וידאו מקוונות והכנות אחרות. אחרים מכינים את עבודת הרקע הזו במשך כמה עשרות שעות.

ברגע שהקורס מתחיל, הפרופסורים מקדישים שמונה עד עשר שעות בשבוע כדי לתחזק את הקורס.

רוב הפרופסורים בדרך כלל מקבלים חמש הודעות דואר אלקטרוני בשבוע מהסטודנטים שלהם בקורס האקדמי המתוקשב מסוג MOOC. אולם רוב הפרופסורים הגיבו בפורום הדיונים של הקורס לפחות פעם או פעמיים בשבוע, וחלקם הגיבו בפורום לפחות פעם ביום.

העבודה הנוספת גבתה מחיר. רוב המשיבים אמרו שהוראה של קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC הסיחה את דעתם מהחובות הרגילות שלהם בקמפוס.

לרוב הקולג'ים אין עדיין פרוטוקול לשילוב עבודת המנחה על קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC בעבודת הסגל הרגילה. אבל אם התגובות לסקר הן אינדיקציה לכמות העבודה המושקעת בקורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC, המוסדות עשויים בקרוב להבין כיצד לסייע לפרופסורים להתאים את הקורסים שהם מלמדים לחייהם המקצועיים.

קיצוץ בעלויות הקולג'

רוב הפרופסורים שסיימו ללמד לפחות סמסטר אחד של קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC דיווחו על מספר הסטודנטים שסיימו את הקורס. שיעור המסיימים הממוצע היה 7.5 אחוזים, והמספר החציוני של הסטודנטים שסיימו את מטלות הקורס היה 2,600.

במקום צבירת נקודות זכות לתואר, רוב הפרופסורים מציעים תעודות לסטודנטים שסיימו קורסים מקוונים מרובי משתתפים כאלה.
שלושה רבעים מהפרופסורים שענו על הסקר אמרו שהם הציעו סוג מסוים של מסמך המאשר שהסטודנט סיים קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC.

אולם, לא ברור עד כמה המעסיקים מתייחסים ברצינות לתעודות הללו. סיום תואר בקולג' עדיין נתפס כמטבע עובר לסוחר.

ייתכן שהשאלה הגדולה ביותר המקיפה את השימוש בקורסים אקדמיים מתוקשבים מסוג MOOC היא עד כמה קורסים כאלה עשויים להשתלב בתשתית הנוכחית של מתן תעודות בדרך שעשויה להפוך את תארי הקולג' לפחות יקרים.

"המועצה האמריקאית לחינוך" (The American Council on Education), קבוצה המייעצת לנשיאי הקולג'ים לגבי מדיניות, אישרה לאחרונה חמישה קורסים אקדמיים מתוקשבים מסוג MOOC מאתר Coursera שהשתתפות בהם תאפשר קבלת נקודות זכות לתואר, והיא בוחנת שלושה קורסים מאתר Udacity.

אם הקולג'ים יתייחסו לשיפוט של המועצה, משמעה יהיה שסטודנטים החכמים דיים כדי לסיים קורס אקדמי מתוקשב מסוג MOOC יוכלו ללמוד בדרך זו קורסים ולצבור נקודות זכות לתואר אקדמי. יהיו תשלומים עבור הקורסים, אבל לא יהיה שכר לימוד.

רוב הפרופסורים שענו על הסקר של The Chronicle אמרו שהם מאמינים שהקורסים האקדמאיים המתוקשבים מסוג MOOC יוזילו את העלות של הקולג'; 85% אמרו שהקורסים הניתנים בחינם יהפכו את התארים המסורתיים לפחות יקרים, ומחצית מקבוצה זו אמרו שזה יוזיל את העלות "באופן משמעותי".

אולם כאשר נשאלו הפרופסורים שענו על הסקר אם הסטודנטים שסיימו בהצלחה את הקורסים האקדמיים המתוקשבים מסוג MOOC זכאים לקבלת נקודות זכות עבור הקורסים הללו במוסדות שבהם הם לומדים, 72% מהנשאלים השיבו בשלילה.

לעומת זאת, כדאי לציין כי יותר מרבע מהנשאלים חשבו שהסטודנטים שסיימו בהצלחה את הקורסים האקדמיים המתוקשבים מסוג MOOC ראויים לקבל נקודות זכות עבור הקורסים הללו באוניברסיטאות שבהן הם לומדים.


קישור למאמר באנגלית

המאמר סוכם מאנגלית לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת

ראה גם :

התנסות בקורסים מקוונים רחבי –היקף מסוג MOOC: עוד חוות דעת

תופעת הקורסים המתוקשבים מסוג MOOC , האם השיבוש יגיע גם לאקדמיה?

How NOT to Design a MOOC: The Disaster at Coursera and How to Fix it

etMOOC , קורסים מקוונים בגישה פעילה וקונסטרוקטיביסטית

לקחים מהשתתפות בקורס מקוון פתוח רב- שותפים –קורס מפר"ש ( דלית לוי , מכללת סמינר הקיבוצים)

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya