הפדגוגיה וה-MOOCs: ממוקד במורה, ממוקד בתלמיד ושיטה מעורבת

מאת: Larry Cuban

Larry Kuban, "MOOCs and Pedagogy: Teacher-Centered, Student-Centered, and Hybrids (Part 1)", Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice, December 5, 2012.

המחבר פרופסור לארי קובן, חוקר בכיר בחינוך , הוא מורה לשעבר למדעי החברה בבית ספר תיכון, שפרסם ספרים ומאמרים בתחום החינוך.

הוא טוען כי הגרסה של ה- MOOCs מציעה הוראה מסורתית הממוקדת במורה ומועשרת על ידי טכנולוגיה, כלומר, הרצאה לקבוצות גדולות, תוך שאלת שאלות, חלקים של דיונים מקוונים ושאלות רבות ברירה במבחנים.

לטכנולוגיית MOOCs זו יש יתרונות של יעילות בהעברת המידע במיוחד בנושאים מסוימים (כגון: ידע פרוצדורלי במדעי המחשב).

המחלקות למדעי המחשב באוניברסיטאות Stanford, MIT, ו – Harvard השיקו גרסאות ה-MOOC הראשוניות, אך לא הפקולטות במדעי הרוח, מדעי החברה או מדעי הטבע.

הקורסים במדעי המחשב, במילותיו של ג'ורג' סימנס (George Siemens) פרופסור קנדי  שהחל גרסה מוקדמת של MOOC בשנת 2008, משכפלים את הידע עבור הלומדים שלאחר מכן מעתיקים את אותו ידע.

אולם קיימות דרכים אחרות להוראת הקורסים הללו.

חלק מהתומכים ב-MOOCs רואים בכך הזדמנות לצורות הוראה לא-מסורתיות שבהן הסטודנטים לומדים זה מזה, מקהילות מקוונות, קבלת תשובות לבעיות בהתבסס על מיקור המונים, יצירת רשתות שמפיצות את הלמידה בדרכים המתרחשות לעתים רחוקות באוניברסיטאות ובקולג'ים.

כלומר, פדגוגיה הממוקדת בסטודנט או ממוקדת בלומד.

Keith Devlin , מתמטיקאי באוניברסיטת Stanford המלמד קורס ב"חשיבה מתמטית" בעזרת MOOC טוען כי המפתח ללמידה אמיתית הוא תמיד אינטראקציה דו-כיוונית בין אנשים (ובמקרים מסוימים, עדיף אינטראקציה רב-כיוונית ומרובת אנשים) ולא הוראה חד-כיוונית.

גרסאות מעורבות של הוראה הממוקדת בסטודנט וממוקדת במורה הן כיתות שבהן תלמידי התואר הראשון צופים בהרצאה של הפרופסור בחדר המעונות או בבית ולאחר מכן נפגשים עם המורים ועם סטודנטים אחרים פנים-אל-פנים לבחינה קרובה יותר של המושגים בהרצאה, ולחקירה עמוקה יותר של התוכן. מה שאחרים קוראים "למידה משולבת".

אולם המחבר, פרופסור לארי קובן,  טוען כי בהתבסס על ניסיונו, ההוראה המסורתית המרוכזת במורה ומועשרת בטכנולוגיה תמשיך לשלוט בטכנולוגיית MOOCs מהסיבות שלהלן:

1. הוראה הממוקדת בפרופסור בקורסים שבהם יש ללמוד את המיומנויות ואת הידע הפרוצדורלי (כלומר, מתמטיקה, מדעי המחשב, מדעי החברה ברמת מתחילים, הנדסה) קלה יותר להעברה לסטודנטים, וזולה יותר מאשר כיתות של מפגשים פנים-אל-פנים.

2. במוסדות הללו קיימת ציפייה מחברי הסגל לערוך מחקרים ולפרסם מאמרים כדי לקבל קביעות ולהתקדם. על כן, הפרופסורים מתוגמלים עבור הקדשת זמן רב יותר למחקר מאשר הקדשת זמן לפיתוח ולהוראה של קורסים הממוקדים בסטודנט ובקהילות למידה. על כן, במוסדות המונעים על ידי מחקר, רוב הפרופסורים לא יקדישו זמן לתכנון והוראת קורסים הממוקדים בסטודנט.

קישור למאמר באנגלית

ראה גם :
האישה שקיבלה אתכם לסטנפורד

הפרופסורים שמלמדים בקורסים אקדמיים מתוקשבים רבי-משתתפים מסוג MOOC

לקחים מהשתתפות בקורס מקוון פתוח רב- שותפים –קורס מפר"ש ( דלית לוי , מכללת סמינר הקיבוצים)

קורסים מקוונים מסוג MOOC - חוות דעת שלילית

פיתוח קורסי MOOC בגישה קונסרוקטיביסטית

etMOOC , קורסים מקוונים בגישה פעילה וקונסטרוקטיביסטית


ראה גם : מאמרים נוספים של פרופסור לארי קובן בפורטל מס"ע

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya