הערכה עצמית בביה"ס הניסויי הפתוח בחיפה

לימור דומב , שיעור חופשי , יוני 2011

לאורך השנה כולה יכולים תלמידי בית הספר הניסויי הפתוח בחיפה לעיין בקלסר שבו מרוכזים דפי ההערכה שלהם, שמונח דרך קבע על מדף בכיתה. בבית הספר המתמקד בנושאי מנהיגות, מעורבות ומחויבות חברתית, החליטו לוותר על התעודות המסורתיות ולהחליף אותן בחוברת הערכה גדושת מידע, שאת חלקה יוצרים התלמידים, במשוב על עצמם ועל חבריהם. לפני כחודשיים קיבל כל תלמיד, מלווה בהוריו, את חוברת ההערכה שלו מהמורה.

לדברי סגנית המנהלת , אורלי דמבינסקי, המטרה היא להגיש לתלמיד הערכה משקפת אך לא מתייגת, שתצביע על התפתחות ועל כיוונים מעשיים להמשך. חלק מהקלסר, למשל, מוקדש לאוסף עבודות שיכול להדגים מיומנויות וכישורים שהתלמיד רכש. "בשיחה עם הילד, כשהעבודות מונחות מולנו, אפשר להיעזר בהן כדי להמחיש דברים", היא אומרת. חלק נוסף בקלסר הוא הערכה שהתלמיד נותן לעצמו, בתחומים שונים, והערכה של הילדים האחרים לפעילות "ילדים מלמדים ילדים", פעילות שבה התלמידים עצמם מעבירים חוגים לחבריהן, בתחומים כמו אוכל, ספורט, אוריגמי ושחמט. " הכוונה היא שגם הילדים יקבלו אחריות על תהליך המשוב ויהיו חלק אקטיבי ממנו", מסבירה אורלי דמבינסקי.
"ההערכה מתייחסת לתחומים שונים , ולא רק למקצועות הלימוד" אומרת אריאלה בהלול דימנד, מנהלת ביה"ס. "יש התייחסות למשל גם לפעילות בקהילה". המורים נדרשים להשקעה לא מועטה בהכנה של החוברות: כל מורה מנסח משוב לכל ילד, ולאחר שהמחנך קורא את המשובים של כל המורים, הוא כותב מכתב מפורט לילד בנושא התנהגות חברתית והערכה לימודית. התוצאה הסופית אהובה מאד על הילדים. הם מקשטים את הקלסרים ונהנים להציץ בהם מדי פעם, להיזכר בדברים שכתבו להם ובדברים שהם עצמם כתבו.

למידע נוסף על ביה"ס הניסויי הפתוח בחיפה והעקרונות הפדגוגיים שמנחים אותו

ספינת הדגל של ביה"ס היא תוכנית התנהגות חברתית : "ילדים מלמדים ילדים במפגש תרבויות לשון ותקשורת", בה ילדים מלמדים ילדים, בה כל ילד וילדה חונכים ילד קטן מהם ונחנכים ע"י ילד גדול מהם שעה קבועה פעם בשבוע. תלמידים ומורים משמשים כבוררים מגשרים ויועצים בסיטואציות חברתיות, בה ילדים משמים כעוזרי הוראה בכיתות בשיעורים השונים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya