המומחים "החדשים" למדעים

Campbell, Coral. Chittleborough, Gail. THE "NEW" SCIENCE SPECIALISTS. Teaching Science: The Journal of the Australian Science Teachers Association. Mar 2014, Vol. 60 Issue 1, p19-29. 11p.


יזמה של ממשלת מדינת ויקטוריה שבאוסטרליה קראה לפיתוח תכנית לימוד מקצועית של המומחים למדעים שנועדה להתמודד עם הירידה בעניין שמגלים התלמידים במדעים וזאת, על ידי השקעה בבנית הידע ויכולת הקליטה של המורה. התכנית מתייחסת לצורך בתמיכה בלימודי, מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתימטיקה. Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)
התכנית המוצגת במחקר זה, באה להתמודד עם שלוש הנקודות הבאות:

- לוודא שתלמידים בבתי הספר היסודיים מקדישים זמן מספיק למדע ומתימטיקה.

- העלאת האיכות של מורי מדעים ומתימטיקה בכל הרמות של בית הספר כדי להבטיח את הבנת התלמידים והלהבתם על ידי מדעים ומתימטיקה.

- להבטיח שימוש בר תועלת, משמעותי ואיכותי בחומר העשרה זמין, הנמצא במאגרי המידע הקיימים.

ללמוד הפרוייקט שנמשך שנתיים, נבחרו 42 מורים מרקע שאיננו בהכרח מדעי. המחקר בוצע במתודולוגית לימוד חקר מקרה. למשתתפים חולקו שאלוני קדם ופוסט פרוייקט וכן נערכו להם ראיונות אישיים.

כפי שכבר צויין המטרות של יזמה זאת היו, לשפר את בסיס הידע המדעי של כל המורים, ומכאן להעלות את המוטיבציה של הלומדים, השאיפות שלהם והמעורבות שלהם במדעים בתקווה להעלות את רמת ההישגים שלהם במדעים.

התפקיד של המומחים "החדשים" הוא לא בהכרח ללמד מדעים את כל התלמידים אלא לקדם את המקצוע מדעים, ארגון תכניות הלימוד והמקורות להוראת מדעים ותמיכה במורים אחרים בהוראת מדעים בבית ספרם.

ארבעה גורמים עיקריים השפיעו על עיצוב תפקידו של המומחה החדש למדעים :

- ההשלכות של פיתוח הזהות של מומחה מדעי
- התפקיד והאחריות של המומחים המדעיים
- שינוי בשיטת ודרך ההוראה
- עבודה ברשת והתמיכה בין החברים המומחים המדעיים

מניתוח התכניות נכון להיום, הממצאים מצביעים על כך, שעל ידי יצירת התפקיד של מומחים למדעים בבתי הספר היסודיים, והשקעה במדע כתחום ידע מיוחד, מועדף, ניתן לקדם מדעים, לנהל מאגרי מידע באופן טוב יותר ותמיכה במורים שאין להם בטחון בהוראת מדעים.

בדרך זאת, התחום של קידום ושיפור הוראת המדעים, ניתן להרחבה מעבר למומחי המדעים, גם למורים אחרים, לתלמידים, לבית הספר ולקהילה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya