הלמידה המתוקשבת ועיצוב/תכנון הלמידה (instructional design)

מומחים העוסקים בלמידה מתוקשבת בעולם טוענים בחודשים האחרונים כי הלמידה מרחוק הפכה להיות תבניתית מדי בגלל הירידה המשמעותית בפעולות של תיכון ועיצוב הלמידה המתוקשב (instructional design ). לשוק הלמידה המתוקשבת נכנסים יותר ויותר כלי תוכנה תבניתיים מהירים ללמידה מרחוק (rapid eLearning tools) והמעורבות של מתכננים בלמידה המתוקשבת (instructional designers) בהם היא מעטה.
ענף תכנון ההדרכה והלמידה המתוקשבת (instructional design )  שנועד להתוות את הדרכים היעילות והקוגניטיביות להגיע ללומד המתוקשב הפך להיות חסר השפעה בשנים האחרונות. ההשלכות הן שסגנונות למידה של הלומדים, שונות, יצירת עניין ומוטיבציה אינם נלקחים עוד בחשבון. ככל שכלי התוכנה להקמת קורסים מתוקשבים משתכללים ונעשים קלים יותר ליישום על ידי המרצים, כך הולכת ויורדת מלאכת החשיבה של תכנון קוגניטיבי ופדגוגי של מסלולי הלמידה המתוקשבת.
רוב הקורסים המתוקשבים בעולם נראים, פחות או יותר דומים, כאשר שכבת התכנים הדיגיטאליים הסטאטית שמעלה המרצה לאתר הקורס היא העיקרית ולידה שכבת האינטראקציה עם הלומדים (פורומים וכו'). העלאת תכנים דיגיטאליים, קבצים ומטלות לאתר הקורס המתוקשב אינה הופכת אותו למעניין יותר מבחינת הלומד ובמקרים רבים היא גורמת לפעולות מכאניות של למידה ללא העומק וללא ההתאמה הקוגניטיבית שיכולים מתכנני הדרכה מתוקשבת להעניק לה (instructional designers).
מתכנני למידה יודעים כיצד ליצור התנסויות הוראה מותאמות וכיצד ליצור עניין בקורסים מתוקשבים והמערכות הממוחשבות התבניתיות הקיימות ללמידה מתוקשבת אינן עונות על צרכים אלו. יכול להיות שהמרצים עצמם צריכים להשקיע יותר בתכנון מערכי ההוראה שלהם (instructional design) ולא לסמוך על כך כי התבניות הידידותיות של התוכנות ומערכות העלאת הקבצים באתר הקורס יעשו את העבודה עבורם.
 מקורות המידע:
  
 
Gold, S. (2001). A constructivist approach to online training for onlinet eachers .      JALN, (5) 1 36-57
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya