הלומד המבוגר: צרכים ייחודיים והשתמעויות להוראה בחינוך הגבוה

מקור: על הגובה – כתב עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, גיליון 7, עמ' 15-17
 
החל משנות ה-90 ובייחוד בעשור האחרון, אנו עדים לעליה ניכרת במספר הסטודנטים שהם בעשור הרביעי ואף החמישי ומעלה לחייהם.
מרבית הסטודנטים לומדים בפקולטות למדעי הרוח והחברה, בעיקר בתכניות לתואר שני ושלישי.
לפי המקובל בספרות המחקר, הגיל המגדיר "סטודנט מבוגר" הוא 30. זוהי קביעה שרירותית, המניחה כי בגיל זה לימודיו באוניברסיטה מהווים היבט אחד מבין מערך המחויבויות בחייו.
 
מניעים של אנשים מבוגרים להשתלב בלימודים "גבוהים"
מגוון רב של מוסדות להשכלה גבוהה  - המאפשר לכל אדם לזהות את "ספק" ההשכלה הגבוהה המתאים לכישוריו, לצרכיו, לניסיונו ולתחומי העניין שלו.
גמישות מוסדית, הבאה לידי ביטוי בלוחות זמנים לא קשיחים ובתכניות לימודים מגוונות.
חסמי כניסה מועטים ללומד המבוגר, למשל פטור ממבחן פסיכומטרי.
אופני הוראה שונים, המאפשרים לכל אדם להתחבר לדרכי ההוראה המתאימים לו.
מערכות תמיכה וסיוע כספי לאדם העובד.
הזדמנויות להמשך לימודים לאחר סיום התואר.
מחקרים מראים שלסטודנטיות המבוגרות, המהוות את החלק הארי של קבוצת הסטודנטים מעל גיל 30, מניעים נוספים: השלב בחייהן, משפחתן וזהותן המגדרית, למשל התבגרותם של ילדיהן ורצון למימוש עצמי לאחר שנים רבות של נתינה לבני משפחתן.(1)
 
הישגים לימודיים של לומדים מבוגרים
המחקר מראה כי הישגיהם של הלומדים המבוגרים גבוהים בממוצע מאלה של הסטודנטים הצעירים יותר (2), וכי לימודיהם אינם נפגעים מהצורך שלהם להקדיש שעות רבות מזמנם לעבודתם ולמשפחתם. עם זאת, יש לציין, כי נשים נאלצות להתמודד עם קונפליקט הלימודים-הורות בצורה רבה יותר מאשר גברים.
 
תרומת הלימודים הגבוהים ללומד המבוגר
הליך הלימודים עצמו תורם לתחושת צמיחה אישית ומקצועית, לשינוי בעמדות ובתפיסות אישיות, ליצירת תחומי עניין חדשים, להעלאת הביטחון האישי ואף לשיפור יכולתו של ההורה לסייע לילדו בשיעורי הבית.
לומדות מבוגרות חשות כי הלימודים הובילו למילוי האנרגיה הנפשית שלהן, לשביעות רצון מחייהן, לגילוי מחדש של זהותן העצמית, לביטחון עצמי גבוה יותר ולתחושה של צמיחה והתחדשות עצמית ומקצועית.(3)
 
השתמעויות של המחקר על הלומד המבוגר להתייחסות אליו באקדמיה
אופלטקה מציע לשקול השקה של קורסים (ואולי אף תכניות הוראה) הרלוונטים ללומד המבוגר והעשויים ליצור אצלו עניין: קורסים המתמקדים בחייו של האדם המבוגר, בתרומת ההשכלה הגבוהה לאדם ובהתמודדות עם לחצים הנובעים מלימודים, עובדה והורות, וכיוצא בזה. להלן הצעות המתבססות על ממצאי הספרות המחקרית וניסיונו האישי של המחבר:
 
הקשבה לצרכים ייחודיים:
מרצים בקורסים המאופיינים בקבוצות גדולות יטיבו לעשות אם יזמנו את הלומדים המבוגרים לשיחה אישית ויקשיבו לצורכיהם המיוחדים, לחששותיהם ולעמדותיהם. כך יענו על הצורך של הלומדים המבוגרים בתמיכה ובסיוע. שיחה מעין זו עשויה לסייע בידי הלומד המבוגר בהתארגנות נכונה למטלות השיעור, בהבנת הנורמות המקובלות בקבוצות לימוד גדולות אלו ובהפחתת חרדות הנובעות מהצורך "לחזור ולהיות תלמיד".
שימוש בשיטות הדיון בכיתה:
אופן ההוראה בצורה של דיון, המאפשר ומעודד אינטראקציה קבוצתית של חילופי רעיונות ומחשבות, מתאים במיוחד להוראת לומדים מבוגרים. הדיון מאפשר להם להשתתף בשיח אקדמי ולהציג את נקודות מבטם המגוונות על המציאות, במיוחד בשיעורים המתקיימים במדעי החברה והרוח. מרצים יכולים להסתייע בניסיון החיים של הלומד המבוגר, כל אימת שהם נדרשים להציג דוגמאות מוחשיות לתיאוריות, למושגים ולתהליכים הנלמדים בשיעור.
מטלות המעודדות אתגר אינטלקטואלי:
לומדים מבוגרים עשויים לראות במטלות מעוררות אתגר (למשל ניתוח קונספטואלי של תופעות) מענה לצורכיהם האינטלקטואלים. הצעה נוספת היא להחליף את הבחינה "הסגורה" בבחינה "פתוחה" או בעבודה עיונית או מחקרית כלשהי. מטלות מסוג זה מאפשרות ללומד מהבוגר לתת מענה אינטלקטואלי לתחומי התעניינותו ולצרכיו השונים. יישום בקורסים של בדיקת עמיתים-לומדים של המטלות השונות (4) מתאימה במיוחד ללומדים המבוגרים, היות שרבים מהם עסקו בתפקידי הדרכה והוראה ויכולים לתרום זוויות הסתכלות מעניינות לניתוח ולהערכת מטלות הסטודנטים.
התחשבות בציפיות וברצונות של הלומד:
ניתן לבקש מהלומדים המבוגרים, כבר בתחילת הקורס, להציג בכתב את ציפיותיהם מהקורס, כדי להשוותן עם ציפיות המרצה. בשיעור האחרון של הקורס ניתן לבקש מהלומדים המבוגרים להציע דרכים ליישם את מה שהם למדו בקורס בחיי היום-יום. בדרך זו הלומדים יראו ויבינו את הקשר בין התיאוריה לבין המעשה בלימודיהם, ובנוסף לכך – יחושו שביעות רצון מהמענה שקיבלו לצורכיהם בשיעור.
 
מקורות מצוטטים
1. Carney-Crompton, S. & Tan, J. (2002). Support systems, psychological functioning and academic performance of non—traditional female students. Adult Education Quarterly, 52(2), 140-154;
Reay, D., Ball, S. & David, M. (2002). It's taking ma a long time but I'll get there in the end: Mature students on access courses and higher education choice. British Educational Research Journal, 28(1), 5-19.
2. Carney-Crompton, S. & Tan, J. (2002). Support systems, psychological functioning and academic performance of non—traditional female students. Adult Education Quarterly, 52(2), 140-154
3. אופלטקה, י'. (2002). שחיקה והתחדשות: סיפור חייהן של מנהלות בתי ספר בישראל. באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון.
4. חטיבה, נ'. (2005). טיפים להוראה טובה באוניברסיטה ובמכללה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה.

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    נאמר לי על ידי נומרולוג שאני לומדת בצורה שטחית (וזה נכון) . אני בת 55 .איך אני יכולה לשפר את יכולת הלימידה שלי?

    פורסמה ב 19/06/2008 ע״י אנה
    מה דעתך?
yyya