הכשרת מורים במבוך החדשנות הפדגוגית

פויס, י' (עורכת) (2016). הכשרת מורים במבוך החדשנות הפדגוגית. תל אביב: מכון מופ"ת.

רבים מדברים על אודות "חדשנות פדגוגית", אך נשאלת השאלה – מה למעשה עומד מאחורי מושג זה? הספר הכשרת מורים במבוך החדשנות הפדגוגית מציג פסיפס מגוון של נקודות מבט על חדשנות פדגוגית בהכשרת מורים בישראל ועל משמעויותיה. דיון זה אינו מצטמצם לדיון מהסוג ה"טכני", הבוחן דרכים חדשות ויצירתיות לפתרון בעיות. אדרבה, פעמים רבות הוא מגלם בתוכו שאלות פוליטיות-אידאולוגיות רחבות, שמאחוריהן מיוצגות תפיסות עולם מגובשות ועמדות ערכיות. בתקופות של שינוי וחוסר יציבות גובר הצורך בדיון ער בשאלות פדגוגיות למיניהן ומתפתחת נטייה להציע כיוונים חדשים של חשיבה ועשייה.

המכללות לחינוך בארץ נמצאות בעין הסערה של הדיון הציבורי המתוקשר על אודות הישגיה של מערכת החינוך, כישלונותיה ואיכות המורים שבה, על רקע מציאות של ערפול ואי-ודאות עליהן להתמודד עם הדרישות לשינוי, לחידוש, לשיפור ולייעול. המתח המתמשך בין הכשרה מתוך עשייה חינוכית יום-יומית במערכת החינוך לבין הכשרה מבוססת תאוריות פדגוגיות ומחקר עדכני הוא לחם חוקן של המכללות לחינוך. השיח העכשווי העוסק בחדשנות בחינוך נגזר בעיקר מהמפנה הטכנולוגי-חברתי-תרבותי המאפיין את תקופתנו; מפנה אשר תרגומו לפדגוגיה חודר באטיות למערכת החינוך ובהדרגה משפיע עליה.

הכרה במצב מורכב זה הביא קבוצת חוקרים, אנשי סגל ממכללות שונות לחינוך, לחקור את הקולות, את הדעות ואת התפיסות של העוסקים בהכשרת המורים בנתיבים ובמסלולים השונים ולבחון את עמדותיהם כלפי התהליכים שהם מעורבים בהם. הספר נכתב במסגרת פעילות של רשת מחקר ברשות המחקר של מכון מופ"ת.

ד"ר יעל פויס, מרצה בכירה בפקולטה ללימודים מתקדמים במכללת אורנים. עוסקת שנים רבות בהכשרת מורים ומילאה במכללה תפקידי דיקן ורקטור. חוקרת קריאת ספרות בהקשרים חברתיים-אקדמיים והוראת ספרות במרחבים מרובי תרבויות, מלמדת וחוקרת הוראת ספרות עברית בבתי ספר ערביים. מחקריה עם עמיתים שונים עוסקים גם בתפקידם ובמקומם של כלים חזותיים שונים בהכשרת המורים בכלל ומורים לספרות בפרט. ספרה ספרות במרחב מרובה תרבויות יצא לאור בהוצאת רסלינג בשנת 2012.

לקטלוג הספרים במכון מופ"ת

תוכן עניינים ומבוא

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya