הכשרה להוראת חינוך גופני בעידן מקוון: אתגרים ופתרונות

מאת: Lu Chunlei

Chunlei, L., et al., (2020). Teaching physical education teacher education online: Challenges and solutions. Brock Education: A Journal of Educational Research and Practice, 29, 2, 13-17

משבר הקורונה טלטל את שדה ההכשרה לחינוך גופני שנאלץ לעבור מהוראה פרונטאלית לווירטואלית. שכן, מדובר במקצוע פיזי במהותו אשר מצריך תזוזה במרחב ומאמץ תנועתי – אלמנטים קשים מאוד לחיקוי במרחב הדיגיטלי. על רקע זה, המאמר מציג להלן אתגרים מרכזיים ופתרונות אפשריים להכשרת והוראת חינוך גופני בגרסה המקוונת.

הפתרון הבולט ביותר הוא שימוש בעזרים טכנולוגיים. מומלץ להשתמש באפליקציות המסייעות לשרטט ולהציג חומרים ויזואליים בעולם המקוון, כמו Whiteboard. פרקטיקה זו תאפשר לסטודנטים לזהות, להבין ולחקור תנועות, תרחישים וטקטיקות מעולם הספורט.

יישום Whiteboard מציע תצוגה אינטראקטיבית משותפת בצורת לוח כיתתי ומאפשר למורה (בלבד) או לקבוצה לצייר ולשרטט על לוח נשלט מרחוק באמצעות סמן עכבר או מסך מגע. באמצעות הלוח הדיגיטלי הזה ניתן לשמור חומרים שנכתבו, לקרוא ספרים מקוונים, להקרין סרטונים, ליצור סקרים וחידונים, לקבל תגובות ועוד.

אתגרים:

1)  העברת חומרי הלימוד: ההוראה הדיגיטלית עלולה להקשות על מרצים להכשרת מורי חינוך גופני להסביר ולהדגים למתכשרים חוקי משחק, פעילויות קבוצתיות, טורנירים רבי-משתתפים ותחרויות בסביבות משתנות.

2) המחשת חומרי הלימוד: הכשרה להוראת חינוך גופני בזירה מקוונת מייצרת קושי דו-מימדי. ראשית, על מרצים להסביר ולהדגים מודלים ואסטרטגיות שמחייבים הדגמה וניסוי במרחב הפיזי, תוך שימוש בציוד ומתקנים ייעודיים. שנית, המתכשרים לא יכולים לצפות כהלכה בתנועות ומהלכים או להתאמן בחומר הנלמד.

3) פערים דיגיטליים: מעבר כפוי להוראה מקוונת עלול להנכיח ולהחריף הבדלים בגישתם של מרצים לטכנולוגיות מידע ותקשורת (טמ"ת) הכרחיות, כמו תשתית אינטרנט ביתית הכוללת מצלמה, אביזרי שמע ותאורה באיכות גבוה. לא פחות חשוב, לרוב המרצים אין בביתם את הציוד ו\או המתקנים הדרושים להכשרה להוראת חינוך גופני.

פתרונות:

1) תוכניות כושר מצולמות: מרצים יכולים להשתמש בקטעי וידיאו שצולמו ונערכו מראש בפארק ציבורי, במגרש פתוח או באולם ספורט. בהקשר זה, יש לעודד מרצים להוראת חינוך גופני להתמקצע בצילום ובעריכת וידאו, או לחילופין לספק להם ציוד ו\או סיוע טכני.

2) רטוריקה: כדאי להשתמש בדוגמאות ידועות מעולם הספורט ובשפה ציורית ועשירה בכדי לפתח את דמיון הסטודנטים ולהטמיע במוחם מהלכים ורעיונות רלוונטיים. באמצעות כך, מטלות ופעולות מורכבות יכולות להפוך לברורות ומשמעותיות יותר ולסייע לגשר בין התיאוריה לבין הפרקטיקה.

3) שיתופיות: כדי לבנות קורס מקוון יעיל, ניתן להסתייע בקבוצות עניין, פורומים מקוונים ואיגודי מורי התעמלות שפועלים במשותף לחלוק רעיונות ומערכי שיעור, להזמין מרצים אורחים ולשלב מומחים בסדנאות. מבחינה פרקטית, כדאי למרצי החינוך הגופני להקים רשתות תמיכה מקצועיות ברמה בית ספרית, אזורית, לאומית ובין-לאומית. לצורך הקמת רשתות אלו, ניתן להיעזר באפליקציית Sakai או SharePoint.

4) עזרה טכנית: שימוש בטכנולוגיה כולל קשיים טכניים. לכן, יש לשלב מבעוד מועד קורסי פדגוגיה והתמקצעות מקוונת בתוכנית הלימודים של הכשרת סטודנטים להוראת התעמלות. מעבר לכך, על המרצים להתנסות בטמ"ת ככל האפשר ולהרגיש בנוח לבקש עזרה מעמיתים וממונים, במידה ומתקשים.

5) חשיבה חיובית: בסופו של דבר, על המרצים לזכור שמדובר במצב שנכפה על מערכת החינוך ולדעת שסיטואציה יוצאת-דופן זו נושאת עמה לחצים ומתחים. לכן, במהלך ההרצאות, נסו לשדר אופטימיות, להיות פרודוקטיביים ולגלות התחשבות בסטודנטים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

דרכי הוראה לחוללות שינוי באמצעות טכנולוגיה ובחינת התאמתם לשיעורי חינוך גופני

חינוך גופני: בגוף אנחנו מבינים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya