חינוך ביתי למגוון גילאים וכיתות: טיפים ממורה

מאת: Marla Szwast

Szwast, M. (2019). Homeschooling multiple ages and grades: Teacher tips. Old Schoolhouse, Summer 2019, 44-45

מספר אסטרטגיות יכולות להתאים לחינוך ביתי במשפחה מרובת ילדים. עם זאת, כל משפחה היא מיוחדת בדרכה ודורשת צרכים מיוחדים ומשתנים ויש להבין שאין חינוך ביתי מושלם. ה"מושלם" הוא סגנון יצירתי ודינאמי המשתנה כל הזמן. מרלה סוואסט, שחינכה את ששת ילדיה בבית וכתבה ספר בנושא חינוך ביתי, מציעה רעיונות שיכולים להעצים הורים שבוחרים בהוראה הביתית:

למידה עצמאית: העצמאות טובה לילדים. הציבו אותה כערך עליון. בסופו של דבר, הילדים יצטרכו לגלות איך לומדים, משתפרים, מסמנים מטרות ומשיגים דברים בכוחות עצמם. אם ילדיכם יהפכו להיות עצמאים וכבר בגיל מוקדם לא יבקשו את עזרתכם בקריאה או במתמטיקה, אתם תהיו מרוצים. לכן, נסו לאזן בין נטייתכם הטבעית לעזור לילד לבין הצורך להקנות לו יכולות עצמאיות.

לימוד נושא: תנו לילדים לבחור נושא כללי (למשל טבע או חקלאות) ובאמצעותו למדו את מקצועות האמנות, החברה, המדעים והמתמטיקה ואת ערך הכסף, המשפחתיות והעזרה לזולת. נסו לתכנן מראש מערכי שיעור ולמצוא רעיונות שפונים לכל הגילאים.

לימוד משולב: בחרו נושאי לימוד נוחים ורחבים שיכולים להתאים לספקטרום רחב של גילאים. למשל, היסטוריה, מדעים וספרות. עם זאת, כאשר עובדים על מקצועות מדויקים יותר, כמו כתיבה, לשון ומתמטיקה, יש לדאוג שכל ילד עובד בהתאם לגילו ורמתו.

הגדולים מלמדים את הקטנים: מי לומד יותר? המורה או התלמיד? דאגו שהילדים הבוגרים ילמדו את הצעירים. האחים הבוגרים לא צריכים לקחת על עצמם את תפקיד המורה. אבל, הם יכולים להיות עוזרים מסורים. בקשו מהם ללמד את אחיהם הקטן את המקצוע האהוב עליו ואת המקצוע השנוא עליו. באמצעות פעולה זו, האח הגדול יכול "להשוויץ" במקצוע שהוא אוהב ולהחצין את יכולותיו, ובה בעת, לבחון ולעצב מחדש את תפיסתו כלפי מקצוע שהוא פחות אוהב.

קראו בקול רם יחד: חזקו את הקשר המשפחתי על ידי קריאת ספרים, או אפילו שירה, בזמן הפנאי, הארוחה או לפני השינה. הקדישו זמן לקריאה בקול רם ותראו שזו תהיה אחת הפעילויות המועדפות עליהם. בנוסף, השתמשו בספרים כדי להצית דיונים, להכיר תפיסות חדשות ולעורר את החשק ללמוד.

לתקציר באנגלית

סקירת ביקורת על הספר "חינוך ביתי באמריקה: תפיסה והערכה של התנועה"

חינוך ביתי לעומת בית חינוך

חינוך ביתי בישראל

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya