הכרה בכוחה של ההנאה: מה מקבלים קוראים מתבגרים מעורבים מקריאה בבחירה חופשית, וכיצד המורים יכולים למנף זאת עבור כולם

Wilhelm, Jeffrey D.. "Recognising the power of pleasure: What engaged adolescent readers get from their free-choice reading, and how teachers can leverage this for all", Australian Journal of Language & Literacy, 2016, Vol. 39 Issue 1, p30-41.

מחקר תלת-שנתי זה חקר את הקריאה של 14 תלמידי חטיבת ביניים שזיהו עצמם כקוראים להוטים, ושל 15 תלמידי תיכון שהיו קוראים מעורבים מאוד של סוגות (ז'אנרים) שבאופן טיפוסי נחשבות לשוליות בבית הספר: עלילת אהבה, דיסטופיה, פנטזיה, ערפדים ואימה.

המטרה של מחקר זה הייתה לסייע למורים לחשוב על קריאה מתוך בחירה חופשית, כולל קריאה של סוגות שוליות, ולסייע למורים לחשוב על תגובות פדגוגיות.

ממצא בולט אחד שדווח כאן היה שקריאה חופשית מכל הסוגים, כולל קריאה של הסוגות השוליות, הובילה את הקוראים לחמישה סוגים מובחנים של הנאה (כל הנאה בתורה מובילה לתועלות משניות רבות): ההנאה המשוקעת במשחק, הנאה אינטלקטואלית, הנאה חברתית, ההנאה מעבודה פונקציונאלית, וההנאה מעבודה פנימית.

אולם, ההנאה והתועלות הצומחות מתוכה, מוזנחות כנושא מחקרי. למעט הנאה אינטלקטואלית, ההנאות שזוהו לא טופחו ישירות בבתי הספר שבהם התבצע המחקר – אף על פי שניתן היה לטפחן בקלות.

השלכות המחקר כוללות את מרכזיות ההנאה לטיפוח יכולת וקריאה לאורך החיים, כמו גם דרכים שבהן מורים יכולים להעריך קריאה מתוך בחירה חופשית ולקדם את ההנאה מקריאה בכיתותיהם.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

ראו גם:

חקירת הקשר בין מיומנויות הקריאה, ההנעה לקריאה והרגלי הקריאה של מתבגרים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya