היישום של "חקר מוקיר" (Appreciative Inquiry ) בחינוך

חקר מוקיר" הינו מתודולוגיה חדישה להובלת שינוי וצמיחה בארגונים. המשתתפים בתהליך חוקרים את המצבים בהם הארגון היה במיטבו ומגלים את העוצמות הטמונות בהם ובארגון ואת גורמי המפתח להצלחתו.

הם בונים ומגדירים יחד את השאיפות לעתיד בנושא הנחקר ויוצרים "תמונת עתיד" מאתגרת משותפת. הגישה יוצרת אנרגיות גבוהות המעודדות פעולה ובונה את דרכי המימוש של העתיד הנשאף.

בשנים האחרונות הולך וגדל היישום בפועל של מתודולוגיית "חקר מוקיר"  (Appreciative Inquiry )  גם בחינוך כאמצעי לצמיחה אופטימית של בתי ספר, מערכות חינוך, מסלולי הכשרה באוניברסיטה וכו'. לאור משקל הגדל של מתודולוגיית  "חקר מוקיר" (Appreciative Inquiry) בתחומי שיטות המחקר וההערכה , מצאנו לנכון לרכז אסופת מקורות מידע בנושא , כולל מבחר מאמרים על היישום בחינוך .
 
ראה קובץ מצורף מצד ימין .
 
הדגש בתהליכי) Appreciative Inquiry תחקיר מוקיר) הוא על מה שעובד טוב ונכון. ההנחה היא כי הפוקוס שאנו שמים הופך למציאות שלנו. כשהמוקד הוא על החיובי, נוצר אלמנט מחזק בתהליך פתרון הבעיות, בשונה מתהליכי פתרון בעיות מסורתיים - בהם אנחנו עוסקים בזיהוי הבעיה, ניתוח הגורמים, יצירת פתרונות, פיתוח תוכניות פעולה ויישום . רגשות חיוביים מרחיבים את יכולת החשיבה וההתנהלות שלנו, אנחנו שיתופיים יותר ובעלי מסוגלות, וכך נוצר גם שיפור בעשייה.

    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    היכן הקובץ המצורף מימין?

    פורסמה ב 29/08/2021 ע״י נתלי

    לצורך עבודה אקדמית בקורס להתערבות בקבוצות גדולות, אשמח לשמוע על התנסות כזו שעשיתם, המלצות, מסקנות, חוויות. ובכלל לדברלתשאל עם מישהו מהתחום ולקבל מידע אינפורמטיבי לגבי שיטה זו.תודהאביטל

    פורסמה ב 15/02/2012 ע״י אביטל שובל

    אשמח לקבל חומר לגבי השימוש בחקר מוקיר בעבודה עם ילדים

    פורסמה ב 30/07/2014 ע״י בת ציון טויסיג

    אודה על קבלת חומר לגבי השימוש בפועל בחקר מוקיר בעבודה עם אנשי חינוך בגיל הרך בפרט והתעניינות כללית בנושא בכלל.

    פורסמה ב 29/10/2014 ע״י שבי
    מה דעתך?
yyya