הוראת הגיאוגרפיה בישראל בעזרת מקראה אינטרנטית ומאגרי מידע ממוחשבים- תמונת מצב 2010

  תחום הדעת של גיאוגרפיה במערכת החינוך בישראל מקדים את כל שאר תחומי הדעת מבחינת גיוון בדרכי ההוראה  ולמידה ומבחינת עומק התקשוב והלמידה המתוקשבת . זהו תחום הדעת בחינוך בישראל בו החשיפה של מקורות מידע מעודכנים לתלמידים היא גבוהה ביותר וראויה להערכה לא רק מבחינת תכנון הלימודים בישראל אלא גם בהשוואה לנעשה במערכות חינוך במדינות אחרות בעולם.
  צוות המדריכים לגיאוגרפיה בהשראת המפמ"ר לגיאוגרפיה (דליה פניג) הרחיב בשנים האחרונות את עומק התקשוב של מקצוע לימודים זה.
מקראה אינטרנטית בגאוגרפיה ופיתוח הסביבה
אחד מכיווני הפעולה הייחודיים למקצוע הגיאוגרפיה הוא עדכון נושאי הלימוד באמצעות מקראה ממוחשבת באינטרנט - מקראה אינטרנטית.
במקראה זו מאמרים אקדמאים מעודכנים מתחומי מחקר שונים בגיאוגרפיה של ישראל, שעובדו והותאמו לתלמידי החטיבה העליונה. המאמרים כלולים בחומר הלימוד הנדרש לבחינת הבגרות בגאוגרפיה ופיתוח הסביבה, והם מכילים מושגים מוגדרים, משימות לדיון וחשיבה, וקישורים רלוונטיים למקורות מידע נוספים (תמונות, סרטונים, מצגות ועוד).  המקראה מעודכנת לשנת הלימודים 2010 !!
 תלמיד שלומד, לדוגמא, על שדרות, יכול כבר בשנת לימודים זו לקרוא מאמר אקדמאי מעודכן שנכתב על תפרוסת האוכלוסייה בעיירה שדרות. מגוון שכבות המידע במקראה האינטרנטית הוא מרשים ביותר וכולל גם מקורות מידע מעודכנים על היבטים של תרבות , על מוסיקה  ופולקלור מוסיקלי בעיירה שדרות כחלק מהניסיון לאתגר תלמידים ולהרחיב את סקרנותם.  
 יתרה מזאת, מורי ביה"ס וגם התלמידים יכולים להוסיף שכבת מידע משלהם למקראה הדיגיטלית, כלומר להוסיף בתת-מאגר ייחודי משלהם: מאמרים, קישורים ונתונים שהם אספו ..
 
  בחינת בגרות מתוקשבת 
מקצוע גיאוגרפיה נבחר להוביל מהלך חדשני במשרד החינוך - "פרויקט חלוץ" של בחינה מתוקשבת בנתיב העיוני. החל מקיץ תשס"ה תלמידים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים נבחנים באמצעות המחשב בשאלון נתי"ב- ניתוח תופעות יסוד במרחב. בשנת הלימודים תש"ע נבחנו כ - 2000 תלמידים בדרך זו.
בהוראת הגיאוגרפיה במאה ה- 21 המחשב הפך  כלי חשוב ומרכזי, המאפשר לתלמידים שימוש במפות אינטראקטיביות, הצגת נתונים גרפיים בצורות שונות, הדמיית תהליכים גיאוגרפיים מגוונים הנותנים היבטים במרחב ובזמן, שימוש בתמונות וב"נקודות חמות", שימוש בתצלומי אוויר ובצילומי לווין עדכניים (Google Earth) – כל אלה מקשרים את התופעות למרחב, למקום ולזמן ומאפשרים הבנה וניתוח מעמיקים יותר. היכולות הללו מזמנות לתלמידים תהליכי הוראה ולמידה בעלי כישורי חשיבה גבוהים יותר - לא רק הבנה ויישום אלא גם סינתזה, אנליזה, ביקורת והערכה. באופן זה הפכה הבחינה בגיאוגרפיה מאתגרת יותר ומעניינת יותר, והלמידה חוויתית ומשמעותית יותר.
מנהליםומורים המשתתפים במיזם זה נמנים על קבוצה של עובדי הוראה דינמיים, מתחדשים, פורצי דרך ומובילי שינוי.
 
  בנוסף למקראות האינטרנטיות המתעדכנות תדיר נעשה שימוש מרבי בהוראת הגיאוגרפיה בעזרת מאגרי מידע ממוחשבים.
  להלן דוגמאות:
·       גוגל ארץ Google Earth
Earth Google  - אתר באינטרנט המאפשר "לטוס" מעל כדור הארץ ו"לנחות" בכל מקום.
כדי לחקור, לחפש ולגלות מקומות מעניינים ומידע רב המורים והתלמידים בבתי הספר צריכים להתקין את התוכנה במחשב שלהם.
תוספות של שכבות מידע למערכת של Google Earth
 פעולת התאמת והוספת שכבות המידע למערכת המתוקשבת של גוגל נעשית באמצעות אתר מטח.
 "תקצירים של פריטי המידע יכולים התלמידים לגלות תוך כדי "טיסה" בעזרת Google Earth המקושר אל הערכים במאגר המידע, ואת המידע המפורט יוכלו למצוא במאגר המידע עצמו."
·       הפורטל הגיאוגרפי הלאומי של המרכז למיפוי ישראל
המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) פיתח אתר שבו מוצגים נושאים גיאוגרפיים שונים באמצעות מפות . על מפת בסיס ניתן להעלות שכבות של נושאים נבחרים. כתובת האתר:    http://www.govmap.gov.il
פרויקט משותף של הפיקוח על הוראת הגיאוגרפיה בשיתוף עם המרכז למיפוי ישראל:  מפ"י פיתח "עץ נושאים" המיועד ללימודי הגיאוגרפיה. הכניסה אליו, דרך האייקון "לומדים גיאוגרפיה" שנמצא בדף הבית בסרגל כלים בתחתית הדף. ניתן למצוא דוגמאות למערכי שיעור ע"ילחיצה על אייקון ימני בסרגל הכלים שמעל  המפה.
בקרוב יפתח שרת המפות הממשלתי לציבור. השרת יכיל רכיבים חדשים בעקר בתחום האזור האישי אשר יאפשר הכנת שכבות מידע ע"י המשתמש, כלומר התלמידים והמורים בבתי הספר הלומדים גיאוגרפיה  .
 פעילויות מתוקשבות להגברת העניין והסקרנות
הפיקוח על הוראת הגיאוגרפיה מפתח  להגברת הסקרנות והעניין של התלמידים הלומדים גיאוגרפיה בבתי הספר, כמו למשל תחרויות מתוקשבות לבחירת תמונות המשקפות את ההוויה הגיאוגרפית -  "ישראל בעין גיאוגרפית" .  במסגרת התחרות שלחו תלמידים צילומים ומתוכם נבחרו הצילומים המוצגים באתר.  התלמידים הגולשים באתר יכולים להצביע ולהשפיע על בחירת הצילום הטוב ביותר.

   רשימת התפוצה של מורי הגיאוגרפיה 

 מורי הגיאוגרפיה מהווים קהילה הפועלת, יוצרת ומשתפת שנים רבות גם באמצעות האינטרנט. רשימת התפוצה של מורי הגיאוגרפיה מאפשרת שיח חופשי בין כל המנויים בה. רשימה זו כוללת מאות מורים ואנשי אקדמיה מכל רחבי הארץ, ומתנהל בה רב שיח מתמיד בכל הקשור להוראת המקצוע.

 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מעונינת להתעדכן. וללמוד כיצד ללמד בשיטה זו.

    פורסמה ב 15/11/2010 ע״י משיפז
    מה דעתך?
yyya