הוראה מקוונת: יתרונות, מכשולים וכלים כדי לעשות את זה נכון
Nicole L. Davis, Mimi Gough & Lorraine L. Taylor (2019). Online teaching: advantages, obstacles and tools for getting it right, Journal of Teaching in Travel & Tourism, 19:3, 256-263
מספר הולך וגדל של תוכניות למידה וקורסים בנושאים שונים עוברים כעת להוראה מקוונת וכתוצאה מכך, כל השותפים- הסגל והסטודנטים- נתקלים ביתרונות וחסרונות השיטה בעת הניווט בסביבת הכיתה החדשה. חשוב להבין שישנם אתגרים נפוצים הקשורים להוראה מקוונת ובמקביל כלים רבים העומדים לרשות המחנכים ומאפשרים להם לעמוד ביעדי הלמידה, לתמוך בתלמידים ולהוביל אותם להצלחה. מאמר זה משתף את ניסיונם של שלשה מחנכים שהציגו סדנה בפני סגל מורים ובה חשפו כמה מהמכשולים הנפוצים עמם יש להתמודד כמו גם כמה פרקטיקות יעילות באמצעות שימוש בכלים מתאימים.
לרשות המחנכים המבקשים לערוך שיעורים מקוונים עומדים כעת כלים רבים שעשויים לאפשר ולעודד את מעורבות התלמידים, לבנות קהילות לומדות בקורסים ולשמור על התנהלות שפויה של הסגל. עם זאת חשוב להדגיש שעל הכלים הנבחרים להתאים ליעדים הכוללים של הקורס. על כן, ראשית יש לבנות את הקורס ולתכננו ורק בהמשך להתאים לו את הכלים. אמנם הפיתוי הוא רב, אבל לא כדאי להשתמש בכלים רק כיוון שהם "נוצצים" ומושכים, אלא רק אם וכאשר הם נחוצים באמת לשם העברת תכני הקורס.
כיוון שהלמידה המקוונת צפויה להפוך ללמידה המקובלת, ולמעשה לזרם המרכזי, ולא אלטרנטיבה שולית ליודעי ח"ן כפי שהיתה עד לא מזמן, אנשי החינוך יצטרכו להתמודד עם החסמים שחלקם חווים כדי ליצור סביבת עבודה מקוונת באיכות גבוהה. הגלובליזציה של אמצעי החינוך, של הרשתות בכלל, והצורך בהכשרה מהירה של כוח עבודה דיגיטלי הוא מיידי, אבל ראוי לזכור שהתוכן קודם לאמצעים, ואלה האחרונים אמורים לשרת אותו, ולא להיפך.
לקריאה נוספת
עיצוב ופיתוח שיעורי וידאו מקוונים: מודל של שבעה עקרונות
סביבות למידה מבוססות תכנים דיגיטאליים במקום ספרי לימוד