הוראה בסביבה ממוחשבת מבוססת בלוגים – תמונת מצב

בלוגים כסביבה לימודית שיתופית לשיפור הכתיבה

למחקרים וקישורים נוספים בנושא - ראו סרגל מימין.

בלוגים הם מדיה לפרסום תכנים עצמיים באינטרנט אשר בני נוער רבים (52% מבני הנוער בארה"ב) אוהבים לקרוא ולייצור (Twist, 2004), אך עדיין מורים רבים לא מודעים לפוטנציאל של הבלוגים כאמצעי חינוכי ליצירת עניין אצל תלמידים. מבדיקה שנערכה בארה"ב נמצא כי מרבית המורים המשתמשים בבלוגים כמדיה חינוכית עושים זאת במסגרת הוראת תלמידים מחוננים. עם זאת, כמה ניסיונות שנערכו לאחרונה בארה"ב גילו כי בלוגים יכולים להיות סביבה לימודית מאתגרת גם לתלמידים בכיתות רגילות וגם בחינוך המיוחד. הניסיונות האלו הוכיחו כי בלוגים הם אמצעי הוראה המגבירים את האוטונומיה של תלמידים בכיתה ומעצים אותם במסגרת הלמידה. יצירת בלוגים בכיתה מגבירה את המוטיבציה של התלמידים בחינוך המיוחד כאשר תחושת הבעלות על הידע מתחזקת אצלם. העלאת תכנים דיגיטאליים לאינטרנט באמצעות הבלוג מאפשרת להם לשתף את חבריהם בכיתה וליצור למידת עמיתים. במידה רבה העקרונות של ויגוצקי לגזרת שיתופיות בין עמיתים באים לידי ביטוי במהלך ההתנסות המשותפת של התלמידים ביצירת בלוגים. התנסות בכתיבה של תלמידי חטיבות ביניים (כיתות ח') באנגליה באמצעות יצירת בלוג הוכיחה כי סביבה לימודית מבוססת בלוגים היא גורם רב השראה לתלמידים.

 ע"פ ויגוצקי (1978) מימוש פוטנציאל ההתפתחות אצל התלמיד מותנה בהתנסות באינטראקציה חברתית עם אדם מיומן ממנו, מבוגר או חבר. תלמידים הלומדים בסביבה שיתופית מבוססת בלוגים מסוגלים ללמד תלמידים אחרים בכיתה –  תלמידים עמיתים - ובדרך זו להגיע להישגים, תוך כדי תהלכי העצמה.  התלמידים  הכותבים בלוגים  בכיתה מגבירים את סקרנותם והתעניינותם בנושאי הלימוד. התלמידים הכותבים לאינטרנט מצליחים בעזרת הוראת העמיתים לחזק את כוחות ה"אני" ולהגביר את ביטחונם ודימויים העצמי, וכן לפתח תפיסה חיובית ביחס ל"אני כלומד". על סמך  ויגוצקי, אנו יודעים שגם בסביבה ממוחשבת מתפתחת אישיותו של הילד מתפתחת קודם כל מתוך האינטראקציה הבינאישית. רק לאחר שהפעילות החברתית הטמיעה ידע או מיומנות מסויימים הם יכולים להיות מוטמעים גם ברמת האינדיבידואל. בניגוד לפורומים ממוחשבים הבלוגים מאפשרים גם אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח  מיומנות של כתיבה אישית .

שלושת השלבים להדרכת תלמידים לכתיבת בלוגים

בשלב הראשון של הוראה מבוססת בלוגים צריכים להסביר לתלמידים כללי התנהגות באינטרנט וסטנדרטים מקובלים של זכויות יוצרים ואתיקה (Grabe & Ggrabe, 2001).

 כך לדוגמא, מלמדים את התלמידים כי אין לזהות בבלוגים שלהם שמות מלאים של מורים, תלמידים אחרים ואין לחשוף מידע אישי או מספרי טלפונים וכתובות אישיות. הדגש צריך להיות בשלב הראשון של ההדרכה על עקרונות של כבוד האדם באינטרנט וחשיבות הפרטיות .

בשלב שני צריך ללמד את התלמידים עקרונות של עבודת צוות כי חלק גדול מהפעילות שלהם ביצירת הבלוג הכיתתי היא עבודת צוות.

בשלב השלישי צריך ללמד את התלמידים כיצד לזהות את תחום העניין בו הם רוצים לעסוק וכיצד לבחור נושא. כך לדוגמא, בהתנסות המוצלחת של המורה לחינוך מיוחד Mechelle De Craene בארה"ב נבחר על ידי התלמידים הנושא של הכרה עצמית/ דימוי עצמי (self-esteem). הנושא הזה נבחר כנושא לכתיבה משותפת בכיתה. מתברר כי תלמידים נחבאים אל הכלים החוששים להביע את דעתם בכיתה מרגישים משוחררים יותר להביע את עצמם בבלוג הכיתתי. לאורך זמן גם איכות הכתיבה שלהם משתפרת כי הם מקבלים משובים מחבריהם בבלוג וגם מתבטאים בצורה ברורה יותר. התלמידות בחינוך המיוחד הסבירו כי הן חוששות להביע את דעתן וגלות רגשות לעיני התלמידים בכיתה, אך בבלוג הכיתתי הן מסוגלות להביע את עצמן ללא חשש.

בהתנסות אחרת שנערכה בבית ספר תיכון בארה"ב נמצא כי יצירת הבלוג הכיתתי או הקבוצתי מניעה את התלמידים לחפש מקורות מידע ומשפרת את יכולות איתור המידע שלהם. התלמידים המעלים תכנים לאינטרנט מודעים הרבה יותר לחשיבות המידענות וחיפוש מקורות המידע. החשיבה הפדגוגית של תלמידים כיצרני תוכן דיגיטאלי היא דרך הוראה מומלצת היוצרת השראה רבה בכיתה.

בלוגים כדרך הוראה מומלצת בלמידת אנגלית

הנושא של למידה בסביבת בלוגים התפתח במיוחד בקרב המורים לאנגלית (ESL / EFL). מורים לאנגלית שחשפו תלמידים לכתיבה באנגלית באמצעות בלוגים הביאו לשיפור ניכר ביכולות הלשוניות שלהם. עוד נמצא כי כתיבת בלוג באנגלית מאפשרת יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים בין כיתות לאנגלית ברחבי העולם. עצם העובדה כי תלמידים יכולים לחשוף את הבלוג שלהם לתלמידים אחרים במדינות רחוקות יוצרת מוטיבציה בתהליך הלמידה.

 על מנת להגביר את ההתנסויות של כתיבת בלוגים בהוראת אנגלית הוקמו לאחרונה כמה אתרים חינוכיים ייעודים למורים לאנגלית המציעים כלי תוכנה ידידותיים וגמישים לכתיבה באינטרנט. כמו כן, פותח אתר בינלאומי בשם Dekita.org שנועד לסייע למורים לאנגלית ליצור שיתופי פעולה בינלאומיים של הוראת אנגלית באמצעות בלוגים. אתר Dekita.org נועד לטפח את המשובים בין תלמידים ברחבי העולם הכותבים בלוגים בכיתת האנגלית. התלמידים יכולים באמצעות האתר לחשוף את הבלוגים האוטנטיים שלהם שנכתבו באנגלית ולקרוא בלוגים מעניינים אחרים של תלמידים.

בישראל נערכת כיום התנסות חדשנית  מאתגרת של הוראת ביולוגיה באמצעות בלוגים ע"י ניבה פרי , רכזת תקשוב , תיכון עירוני ה' בחיפה .

דוגמאות של בלוגים שנכתבו ע"י תלמידי תיכון עירוני ה' בחיפה (פרויקט הבלוגים של ניבה פרי) .

מקורות המידע

Grabe, M. & Grabe, C. (2001). Integrating Technology for Meaningful Learning, Houghton Mifflin, New York, NY.

Twist, J. (2004) http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3774389.stm
http://news.bbc.co.uk/2/low/technology/3774389.stm

 Mechelle De Craene  (2006 ) . Virtual support via the blogosphere
Information & Communication Technology in Education ; February 2006  http://www.terry-freedman.org.uk/artman/publish/printer_595.php

http://www.teachandlearn.ca/blog/2005/06/22/students-as-content-providers/
http://eslblogs.org/

Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Paperback)  by Will Richardson

 

 ראיון עם Will Richardson המומחה המוביל בעולם לשימוש בבלוגים בהוראה

  מה עושים עם בלוגים בבית הספר? - מבחר רעיונות ליישום בכיתה

Vygotzky, L, S. (1978) Mind in Society, Cambridge, MA: Harvard University Press

התיאוריה של ויגוצקי

http://www.levinsky.macam98.ac.il/2k1/products/toriacak.htm


    לפריט זה התפרסמו 9 תגובות

    שלום עמיקראתי את המאמר המעניין ועדיין לא הספקתי להיכנס אל כל הקישורים הביבליוגרפייםואני מתכוונת לעשות זאת בקרוב.נראה לי שמוכרחים למצוא שם אחר עברי ומתאים יותר לבלוגים בהוראה כי הקונוטציה המיידית של בלוגים היא: בלה- בלה- בלוגים, כלומר, לא משהו רציני הקשור בהוראה ולמידה אלא יומן הגיגים חופשיים של נוער משועמם…מה דעתך? – להתראות – אלקה

    פורסמה ב 10/04/2006 ע״י אלקה יפה

    עמי שלום. אני דווקא כן נכנסתי לקישורים, אחד מהם, שדווקא נשמע לי מעניין לפי הכותרת " מה עושים עם בלוגים בבית הספר? – מבחר רעיונות ליישום בכיתה " – לא נפתח. אשמח אם תעדכן את הקישור (אם אפשרי…)תודה, זהבה

    פורסמה ב 30/09/2006 ע״י זהבה מאור

    שלום זהבה.הקישור עובד, יש להמתין.

    פורסמה ב 03/10/2006 ע״י פורטל מס"ע

    שלום שמי גלית ואני מגלה ענין רב בקישור התלמידים בחינוך המיוחד ללמידה דרך הבלוג במקום כניסתם לפייס בוק . זו דרך מצוינת לפתח להם ביטחון ואני חשה שזה יהיה גם מקום בטוח יותר לחברי הכיתה. תודה על המידע החיוני.

    פורסמה ב 02/05/2012 ע״י גלית דוד

    שלום עמינהנתי לקרוא את המאמר, ובעיקר מאחר ומצאתי בו מספר נקודות שעד כה לא לקחתי לתשומת ליבי. מאז כתיבת המאמר שלך חלפו להן כמעט 7 שנים – ומערכת החינוך קפואה על שמריה ואינה משתנה, נראה כי אין במרבית בתי הספר שימוש בבלוגים, ובכלל בטכנולוגיה המשתדרגת. לצערי מאמר כשלך אומנם מעורר את המוטיבציה להשתמש בכלי זה כך שהלמידה תהיה יעילה ומעניינת , אך אני תוהה לגבי אופן ההערכה של כלי זה. הם שקלת איך ניתן להעריך את ביצועיי התלמידים? האם ניתן לכוון את המטרות הפדגוגיות הנדרשות במערכת תוך כדי מתן עבודה בבלוג? תודה לילך

    פורסמה ב 14/11/2012 ע״י לילך ברקן

    לילך שלום , תודה על הערותיך והארותיך . אכן , הדרך "לגאולה" במערכת החינוך היא ארוכה , אבל קיימת . לשאלתך , לגבי ההערכה של כתיבה מתוקשבת , אנחנו נחפש על כך חומרים ונפרסם בקרוב בפורטל מס"ע.

    פורסמה ב 14/11/2012 ע״י עמי סלנט

    שלום עמי.מאמר מענין ומאיר עיניים. ללא ספק ישנם יתרונות רבים להוראה מתוקשבת ומנית אותם במאמר זה . יש לציין עם זאת שעל אף שאנו מכינים את התלמידים בשלב הראשון להזהר מסכנות האינטרנט אנו צריכים לקחת בחשבון שישנם תלמידים שעלולים להשתמש באנונימיות שמקבל כותב בלוג לרעה.האם ישנם דרכים להתמודד עם מקרים אלו ?

    פורסמה ב 15/11/2012 ע״י רויטל

    שלום עמיעיינתי במאמר שלך ואני מאמינה שזהו צעד טוב ומצויין ואפקטיבי לחשוף אליו את תלמידינו בבתי ספר. התלמידים על פני סוגם אם מחינוך רגיל או חינוך מיוחד לא חייבים להיות צמודים כל הזמן לספרים ומחברות הם יכולים ללמוד בצורה יצירתית יותר ולהרגיש שהם קיימים בתהליך ההוראה והלמידה ושהם חלק מהנעשה בתוך הכיתה. בלוגים, סוקורו וכל האמצעים האלה מתייחסת ללומד במרכז ומקנה לתלמידים את הערכים של הדדיות שיתופיות ואתגר שהוא צריך בחיי היום יומ שלו. אבל לכל דבר יש את הצד השלילי שלו ולכן כל התהליך הזה אנ י מאמינה שצריך להיות בהשגחת המורה במקרה של בעיות או אי נעימות מצד התלמידים.תודה ומחקים לעוד נושאים מעניינים

    פורסמה ב 27/11/2012 ע״י הודיה

    שלום עמי,קראתי בעיון את המאמר ואכן נהנתי מאוד לקרוא אותו.ללא ספק יש יתרונות וחסרונות רבים להוראה שנלמדת בדרך מתוקשרת, אני מסכימה מאוד עם זאת שצריך לאפשר לילדים להיות חשופים ומודעים לקיומם של קורסים אלה בכל סוגי החינוך. אופי הקורס המתוקשב מאפשר להיות אכפתי, לעבוד בשיתוף פעולה אחד של השני, אך חשוב מאוד להדגיש שכדי להיות חלק מקורס מתוקשב צריך לדעת ולהכיר ולשלוט במחשב ובתוכנות שלו, אך לצערי לא כולם באמת מבינים במחשבים ובגלל סיבה זו ישנם המון אנשים שפשוט מוותרים לעצמם ולא מנסים למרות הכל, כי סיטואציה כזו הרבה פעמים גורמת לאדם להיות מתוסכל. לדעתי, כל נושא הלימוד המתוקשב מגביר את הביטחון העצמי והמודעות העצמית של כל אחד על עצמו, הוא מבין שגם אם הוא הגיב משהו שלא נשמע הכי חכם אף אחד לא יעשה לו כלום רק יתן אותו במעשיו לפעם הבאה. אי אפשר לברוח מהעבודה שהאינטרנט אכן מאפשר להיות חשוף להמון דברים שבדרך- כלל אין שימוש בהם אז ההורים צריכים להיות עם יד על הדופק להראות פיקוח ודאגה.

    פורסמה ב 03/05/2013 ע״י מירב נגר
    מה דעתך?
yyya