הגשמה בכרמיאל

נאוה דקל. "הגשמה בכרמיאל" , הד החינוך , אפריל 2013 , כרך פ"ז , גליון מס' 05 . עמוד 90.

בבית הספר התיכון "אדם, חברה וטבע" בכרמיאל, השייך לרשת דרור בתי חינוך, מיישמים את המשנה החינוכית של בית המדרש למורי עם. מרבית המחנכים כאן הם חברי תנועת דרור ישראל, והם חיים בקיבוצי מחנכים בגליל.

בית הספר הוקם בשנת 2006 כדי לתת מענה לבני נוער שלא מצאו את מקומם במסגרות אחרות והיו זקוקים למסגרת שתיתן להם חום ואהבה. הלמידה, מספרת סתיו הרצוג, מורה בבית הספר, מתבססת על רעיונות הדיאלוג החינוכי ברוח משנתו של מרטין בובר. בכל שיעור יש שני מחנכים, ולכל חניך יש מחנך אישי ותכנית אישית שנבנית יחד אתו. אין כאן כיתות אלא קבוצות, אין ציונים ויש "יום חופשל'ה", שהוא יום של שיעורי בחירה. תעודות ניתנות בתהליך של הערכה דיאלוגית. הבגרויות, שמקצת התלמידים ניגשים אליהן, הן האילוץ היחיד המחייב לעמוד בסטנדרטים חיצוניים. מלבד עולמות התוכן העיוניים בית הספר מציע שני מסלולים ייחודיים – אילוף סוסים ואילוף כלבים.

רותם קפלן, מנהל בית הספר, חבר בקיבוץ מחנכים רביד שבגליל, בחר כמו שאר חברי הקיבוץ בחיי שיתוף ובעיסוק בחינוך. את התואר מנהל בית ספר הוא מקבל באי־נוחות, שכן "אין כאן התנהלות היררכית, ורבים מהתלמידים אפילו לא יודעים שאני 'המנהל'". מילת המפתח כאן היא מפגש: "החיים מורכבים ממפגשים ולא משיעורים, ואנחנו מפגישים את הילדים גם עם אנשים ותכנים שונים. לקחנו את הגישה האליטיסטית של הלמידה הדיאלוגית ונתנו אותה לאוכלוסייה שרחוקה מאוד מכל אליטה.

יש כאן הרבה דילמות וקשיים, אבל אנחנו מרגישים שזה מצליח. אנחנו מלמדים בדרכים מעניינות ורלוונטיות, שלא מיועדות רק לשינון כדי לעבור את הבגרויות. יש בעיות משמעת ויש ילדים שנושרים דווקא בגלל הגישה הדיאלוגית שלנו. מי שלא מוכן לסוג מסוים של שיחה לא יכול להיות פה".

הדיאלוג בא לידי ביטוי גם בעבודת הצוות. צוותי מחנכים נפגשים באופן סדיר כדי לפתח את הפדגוגיה וללמוד בשיטה הבית מדרשית. "החשיבה המשותפת", אומר קפלן, "מחזקת את התחושה שאנחנו לא לבד".

תערוכת מחצית השנה בבית הספר מעידה על למידה פעילה. התערוכה מתפרשת על פני ארבע קומות של בית הספר, והתלמידים מציגים בה את תוצרי הלמידה שלהם – אמנות, משחקים, ניסויים וסרטונים. תלמידי שכבת י"ב מציגים בציור ובמילים את התהליך שכל אחד מהם עבר ואת ההתמודדות שלהם עם הקשיים. וכיאה לבית ספר דיאלוגי, גם המחנכים מציגים בתערוכה את תוצרי הלמידה המשותפת שלהם.

ראה גם : מורי עם

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya