האם לומדים מקוונים מתוסכלים מהתנסויות למידה שיתופיות?

Capdeferro, N., & Romero, M. (2012). Are Online Learners Frustrated with Collaborative Learning Experiences? International Review of Research in Open & Distance Learning, 13, 26-44.


החינוך המקוון שם יותר ויותר דגש על שיטות למידה שיתופיות. למרות היתרונות הפדגוגיים של למידה שיתופית, לומדים מקוונים עשויים לתפוס פעילויות למידה שיתופיות כהתנסויות מתסכלות. המטרה של מחקר זה היא לאפיין את תחושות התסכול כרגש שלילי בקרב לומדים מקוונים העוסקים בהתנסויות מקוונות של למידה שיתופית מבוססת מחשב (CSCL – computer-supported collaborative learning), ויתרה מזאת, לזהות את המקורות שאליהם משייכים הלומדים את תסכוליהם. המחקר נערך על קבוצה של ארבעים סטודנטים הרשומים בתכנית לתואר שני בלמידה מתוקשבת (e-learning) בקמפוס הווירטואלי של האוניברסיטה הפתוחה של קטלוניה (UOC – Universitat Oberta de Catalunya), והתנהל בסמסטר השני של שנת הלימודים האקדמית 2011-2010.

במהלך התכנית לתואר השני, הסטודנטים עסקו במגוון פעילויות של למידה שיתופית בקורסים שונים בעת ובעונה אחת. פעילויות ה-CSCL המקוונות אמורות היו להתפתח בקמפוס הווירטואלי של UOC, והאינטראקציות בין הסטודנטים בוצעו בכלים מבוססי טקסט, בעיקר באמצעות פורום דיון ודואר אלקטרוני. כדי למדוד באופן מדויק את האמונות והתחושות של המשתתפים, עוצב שאלון שכלל 37 שאלות סגורות ושאלה אחת פתוחה. הממצאים חשפו שתסכול היא תחושה נפוצה בקרב סטודנטים המעורבים בהתנסויות של למידה שיתופית מקוונת. נמצא שהמקור החשוב ביותר לתסכול הוא חוסר איזון ברמת המחויבות, האחריות, והמאמץ ביחס לקטגורית המטלה ולהתנסויות ב-CSCL באופן כללי.

היעדר מטרות משותפות בקרב חברי הקבוצה הוא הגורם החשוב ביותר השנ
י. אחד המשתתפים השיב לדוגמה שיש אנשים שמעוניינים רק "לעבור" קורסים בעוד שאחרים רוצים להיות הטובים ביותר. קשיים בתקשורת הם מקור נוסף לתסכול, דבר המתיישב עם המחקר הקיים המוצא שנקודות המבט וסכימת הקבוצה השאובים מקבוצות פנים מול פנים אינם מתאימים לסביבות מתווכות טכנולוגית. המקום הרביעי במקורות התסכול קשור לבעיות בכישורי משא ומתן. משתתפים הצביעו על מחסור בתכונות של חברות בקבוצה המטפחות בניית יחסים כגון ידידותיות, פתיחות, וכבוד לאחר. המקור הבא לתסכול הוא חוסר האיזון באיכות התרומה האישית. המשתתפים במחקר דיווחו על רגשות תסכול במחיצת חבר מומחה ודומיננטי אשר הקשה על התפתחות הבנה ומאמץ משותפים.

תסכול של סטודנטים ומחלוקת נראים לעיתים קרובות כקשורים לחלוקה לא שוויונית בעומס העבודה במשימות הקבוצה ועודף הזמן הנדרש כדי לעבוד בשיתוף פעולה
. גורם התסכול הבא הוא חוסר האיזון בין הציונים האישיים והקולקטיביים. תרומות אישיות, או העדר תרומות, של חברי הקבוצה עשויים שלא להיות מוכרים בציון הניתן לקבוצה. בנוסף לאי-הבנות כמקור לתסכול, נמצא גם שהיעדר תמיכה או הכוונה של המדריך מוביל לתסכול. במטרה לצמצם את תסכול הסטודנטים ושיפור האיכות של ההתנסויות שלהם בהקשרי CSCL מקוונים כגון ה-UOC, מובאת להלן רשימה של המלצות עבור בעלי העניין של הלמידה מרחוק.

ברמת המוסד יש צורך לספק לסטודנטים מידע אודות פעילויות ה-CSCL המקוונות כדי לאפשר להם להתאים ציפיות, העדפות, וקבלת החלטות לגבי הרשמתם לתכניות אלו. יש להכין את הלומד לשיתוף פעולה באמצעות הדרכה ופיתוח הכישורים החברתיים והקבוצתיים. על הסטודנטים לנטוש את תפיסות הלמידה הסובייקטיביות והאינדיבידואליסטיות ויש צורך בפיתוח מידה מסוימת של תלות הדדית חיובית ואחריות אישית לסטודנטים. על המוסדות להקפיד על הערכות קוהרנטיות ולספק סביבות עבודה המקלות על אינטראקציות חברתיות ושיתופי פעולה. ברמת המדריך, חשוב לדעת מתי נדרשת התערבות בפעילויות ה-CSCL מקוונות ובאיזה דרגה.

המאמר סוכם ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

ראה גם :
גוונים של שיתופיות

3 דגמים לתיהלוך השיתופיות בפעילות מתוקשבת בסביבה א-סינכרונית


    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya