גישות בהוראת המדעים
מתוארות שלוש גישות בהוראת המדעים :
• גישת השינוי המושגי (conceptual change)
• הגישה הסוציו-תרבותית
• הגישה הביקורתית
הגישה בעלת ההשפעה הארוכה והמשמעותית ביותר בקהילת הוראת המדעים היא גישת השינוי המושגי. רבות מהשיטות ונקודות המבט בגישה זו נבעו מהמחקר ההתפתחותי של פיאז'ה וקישורו לרעיונות על ההיסטוריה של התפתחותו של הידע המדעי (תומס קון). קבוצתו של פוזנר גיבשה מודל ללמידת מדעים המסביר את עמידותן של טעויות המשגה (misconceptions) בפני שינוי. פוזנר ועמיתיו הציעו כי ללומדים יש "אקולוגיות מושגיות" וכי הלמידה אצל אנשים דומה לתהליך המורכב של שינוי תיאוריות במדע. גישה זו חוללה בשנות השמונים כמות גדולה של מאמרים בהם מתוארות תפיסות חלופיות לכל נושא בתכנית הלימודים.
למאמר המלא של ד"ר גילמור קשת
ד"ר גילמור קשת עוסקת בהכשרת מורים למדעים ומרכזת את לימודי תעודת הוראה בתחומי המדעים באוניברסיטה העברית. הנה קישור לדף שלה באוניברסיטה העברית. כמו כן , עובדת ד"ר גילמור קשת כמורה לביולוגיה בתיכון למדעים עתיד בלוד ומדריכה ללמידת חקר באגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.