בריונות רשת: כשמורים הם מטרה – קריאה לפעולה של מנהיגי בתי הספר

Carter, H.L. Ewbank, A.D. & Foulger, T.S. (2020). Cyber-bulling: When educators are targeted – A call to action for school leaders. Principal Leadership, 20, 5, 54-57

בריונות רשת כגד מורים מוגדרת כמגוון רחב של אינטראקציות תקשורתיות מקוונת המיועדות להעליב, להטריד, להדיר ולגנוב זהות של מורים על ידי תלמידים. למרבה הצער, אין תקנון משפטי ברור בנוגע למצבים בהם תלמידים עושים שימוש בלתי-הולם בפלטפורמות מקוונות מתוך במטרה לפגוע במורים.

מורים רבים אינם פועלים בזהירות מספקת בעודם משתפים את חייהם הפרטיים ברשתות החברתיות ומערכות חינוך אינן נוקטות מדיניות ברורה להתמודדות עם תופעת הבריונות ברשת נגד מורים. הגם שמחוזות החינוך בארצות הברית ניסחו מסמכי מדיניות העוסקים בשימושי תלמידים ומורים במדיה חברתית, המסמכים האלו אינם מכסים את הסוגיה בשלמותה.

תלמידים נוטים להסתקרן מחייהם הפרטיים של מוריהם, עד כדי לחפש אותם ברשתות חברתיות ולסרוק את האינטרנט בכדי לאתר מידע עליהם. מנגד, רוב המורים חושפים מידע ותצלומים אישיים ברשתות חברתיות.

התלמידים מתוחכמים מאוד מבחינה טכנולוגית ופועלים בצורה אנונימית, מה שעלול להקנות להם עליונות מסוימות. בארצות הברית, למשל, תלמידים פתחו פרופילים בהם התחזו למוריהם, פתחו למורים חשבון פיקטיבי באתר היכרויות, איתרו ופרסמו חומרים בלתי-מחמיאים של מוריהם, הפיצו סרטונים של תקריות בכיתה ועוד.

המדיניות האתית והמשפטית של מערכת החינוך בארצות הברית מכילה פרצות שמקטינות את אחריות התלמידים וחושפות את המורים לבריונות רשת. גם כאשר התלמידים נתפסים, רובם אינם נפגעים מבחינה משפטית, אלא חומקים מעונש, נענשים במסגרת בית ספרית, מושעים מבית הספר או מועברים למוסד לימודי אחר.

כדי להתמודד עם בריונות רשת נגד מורים, החובות והזכויות של התלמידים והמורים צריכות להיות ברורות. למרות של שלא ניתן לכתוב מסמך מדיניות עבור כל תרחיש עתידי, אסור להתעלם מהמציאות התקשורתית המשתנה או לחכות לתקדים פלילי בשביל לפעול. בהקשר זה, מוצעות המלצות למנהלי בתי ספר ולמורים:

1) הגדירו מדיניות: בקשו ממנהלי ומפקחי המחוז להקים צוות שיגדיר את נהלי והליכי ההתמודדות עם בריונות רשת נגד מורים.

2) טיפול מונע ואחיד: קידום מניעת בריונות רשת יכול לסייע למתן אירועים פוגעניים ולהימנע מעונשים, תביעות משפטיות והליכים פליליים נגד תלמידים. בד בבד, תהליכי הענישה והחקירה צריכים להיות הוגנים וזהים ברחבי המדינה.

3) שמרו על הגדרות הפרטיות: למרות שמשתמשי רשתות חברתיות יכולים להתאים את הגדרות הפרטיות, לא תמיד ניתן לשלוט בפרטיות באופן מלא. גם אם הפרופיל פתוח לחברים בלבד, זכרו שכל פעולה עלולה להיות מועתקת, מועברת ומופצת.

4) חפשו עצמכם ב-Google: הבינו שדמותכם הדיגיטלית חשובה להמשך הקריירה שלכם. הקפידו לחפש מידע אודות עצמכם ברשתות החברתיות, בכדי לנסות לאתר פעילויות חשודות, כמו פרופילים מתחזים או תצלומים מועתקים. כלי יעיל במיוחד הוא מנוע החיפוש Google אשר מציע שרות של איתור מקור תמונה (Reverse image search) המאפשר לזהות היכן תצלומים מסוימים הופצו.

5) דווחו על חששותיכם: אם משהו חשוד קורה, בצעו צילום מסך ודווחו מיד למנהל או לרשויות החוק, אם יש צורך בכך. הפעולות הללו יהיו קריטיות במידה ויהיה צורך לפתוח בחקירה.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

תלמידי חטיבת הביניים והשימוש שהם עושים במדיה החברתית

כהורה אתה הופך לנמר: הורים מדברים על התעללות בבית הספר

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya