כהורה אתה הופך לנמר: הורים מדברים על התעללות בבית הספר

Hale, R., Fox, C., Murray, M. (2017). "As a parent you become a tiger”: Parents talking about bullying at school, Journal of Child & Family Studies 26 (7), 2000-2015

התעללות בבית הספר הינה חוויה מלחיצה ומטרידה לא רק עבור ילדים אלא גם עבור הוריהם. אף על פי כן, ספרות המחקר אודות התעמרות בבית הספר נוטה להתעלם מחוויותיהם של הורים לילדים הסובלים מהתעללות חבריהם לכיתה. לפיכך, המחקר הנוכחי מתמקד בחוויותיהם של ההורים ובוחן את יחסיהם עם צוות בית הספר. החוקרות מציעות להורים ומורים לאמץ את נקודת מבטו של הצד השני על מנת ליצור יחסים טובים יותר ביניהם בעת התמודדות עם מקרי התעללות במסגרת בית הספר.

במסגרת המחקר נערכו ראיונות עם הורים לילדים אשר עברו התעללות בבית הספר אודות חוויותיהם כהורים. לפי השקפת ההורים, תפקידם המרכזי הוא לשמש כמגנים של ילדיהם. הם התייחסו לכך הן כאינסטינקט והן כדבר המהותי לתפקידם כהורים. לצד זאת, הורים רבים ציינו את הקשיים שעולים בהתמודדות עם המצב מול בתי הספר ושקשיים אלו הובילו לתסכול ואי-אמון כלפי המורים.

הורים דיווחו על ציפיותיהם שבית הספר יעדכן אותם אם התעללות קורית ובמקביל שיחנך את התלמידים האלימים לחדול מאלימות. הם הביעו אי שביעות רצון מכך שלעיתים מורים לא ידעו כלל על ההתעללות או מכך שמורים לא האמינו שאכן הייתה אלימות בין תלמידים. הממצאים מצביעים על כך שהורים ומורים מחזיקים לעיתים בגישה שונה אודות תפקידם של הורים בבית הספר בכל הנוגע למצבים של התעמרות בתלמידים. כמו כן, מדגישים הממצאים את החשיבות שבתקשורת טובה בין הורים ומורים. על מנת לשפר תקשורת זו, על המורים לעדכן את ההורים בהתקדמות הטיפול בבעיות ההתעמרות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת:

אופנים שונים של ריב: ניתוח מיקרו-חברתי של בריונות ואלימות בבתי ספר

מניעת אלימות בבית הספר: מורים מבססים מערכות יחסים עם תלמידים תוך שימוש באסטרטגיות של ייעוץ

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya