בריאות נפשית של מתבגרים במהלך משבר הקורונה

Magson, N., Freeman, J., Rapee, R., Richardson, C., Oar, E., & Fardouly, J. (2021). Risk and protective factors for prospective changes in adolescent mental health during the COVID-19 pandemic. Journal of Youth & Adolescence, 50, 1, 44-57

עיקרי הדברים:

● בידודים חברתיים מזרזים ומסלימים בעיות פסיכולוגיות קצרות וארוכות טווח בקרב מתבגרים

● במהלך הסגר, החשש הגדול ביותר של המתבגרים נבע מהמגבלה שלא להתראות עם חבריהם

● כרבע מהנשאלים דיווחו על הסלמה משמעותית בריבים בתא המשפחתי הגרעיני

● בנות חוו התערערות נפשית קיצונית יותר מאשר בנים בשל הניתוק החברתי הכפוי, בעיקר מפאת נטייתן להישען על רשת החברות הקרובה אליהן במצבי משבר

● רוב המתבגרים לא הביעו דאגה לגבי קטיעת הלימודים וההשלכות הפדגוגיות של הלמידה מרחוק

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא קורונה

מתודולוגיה

במהלך הסגר של חודשי מרץ, אפריל ומאי, 2020 באוסטרליה, 248 בני 16-13 השיבו על שאלון שבדק את מדדי החרדה, הדיכאון, הסיפוק מהחיים, חוסר הנחת, החשיפה לכלי התקשורת והניתוק החברתי במהלך הסגר. במקביל, נבחנה הישמעותם להנחיות ולמגבלות שהטילה הממשלה.

סגר, בידודים ומתבגרים

כידוע, מתוך שאיפה למתן את התפשטות הנגיף, ממשלות ברחבי העולם הטילו מגבלות תנועה וכפו בידודים חברתיים. שתי הפעולות האלו ערערו וטלטלו את בריאותם הנפשית של אזרחים בכל הגילאים, אך עוררו והסלימו מתחים נפשיים וקשיים רגשיים עזים במיוחד בקרב מתבגרים. שכן, גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים פיזיים, מוחיים והורמונאליים המובילים להקצנת רגשות ולתגובות סוערות אל מול המציאות החברתית הגועשת. בה בעת, מערכת הוויסות העצמי, שאמורה למתן את ההתפרצויות, אינה מפותחת דיו כדי לעצור את הפרץ.

לא זו בלבד, בזמן שהמתבגרים חותרים לקבלת עצמאות מהוריהם, הם מגבירים את תדירות המפגשים עם חבריהם, יונקים מאינטראקציות חברתיות תחושת ביטחון ואף רואים בחבריהם מקור השפעה, מודל התנהגותי ומצפן להערכה עצמית. עם זאת, יש להודות כי אותה תלות חברתית עלולה להוות גם מקור לדחייה, לריבים וללחץ חברתי, לחבל בהערכה העצמית ולעורר תסמיני דכאון וחרדה.

קורונה ובריאות נפשית של בני נוער

משבר הקורונה משפיע עמוקות על חייהם של מיליוני מתבגרים ברחבי העולם. הם נדרשים להתרחק מבני גילם, להתנתק ממשפחתם המורחבת, לעזוב חוגי העשרה ולהסתגר בביתם – מבלי שמוקצה להם טיפול פסיכולוגי כלשהו. הגם שייקחו שנים להבין ולאמוד אמפירית את השלכות משבר הקורונה וברור כי המגבלות הממשלתיות מנעו מקרי מוות נוספים, כבר ניתן להבחין בקשר מובהק בין הנגיף לבין התערערות הבריאות הנפשית ולהצביע על תסמיני התחלואה הנפשיים והפסיכולוגיים המרכזיים בקרב מתבגרים ברחבי העולם:

  1. אי-שקט פנימי;
  2. מצב רוח ירוד;
  3. בטלה;
  4. תחושת בדידות;
  5. חרדה;
  6. דיכאון;
  7. נדודי שינה;
  8. הזנחת שיעורי בית.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya