בעוד עשר שנים לא יהיה לילדים מה לחפש בבתי ספר – הם יהיו מיותרים

פאסי סאלברג, מומחה עולמי לחינוך שהוביל את רפורמת החינוך המצליחה בפינלנד, מציע לשר החינוך החדש של ישראל לשקול לפרק את המערכת ולהתחיל לבנות אותה מחדש

"בעוד עשר שנים, גם מה שיש לנו בפינלנד, או בסינגפור או בסין - לא תהיה לו הרבה משמעות לילדים. הם לא יצטרכו ללכת לבית הספר. הם יוכלו ללמוד הכל בעצמם ובחינם. אפשר יהיה לעשות הכל דרך האינטרנט וזה יהיה בחינם, גם תארים אקדמיים. אז השאלה היא למה שמישהו בכלל ירצה ללכת לבית הספר, במיוחד בהתחשב באיך שבתי הספר נראים כעת. הם נראים יותר כמו בתי חולים או כמו בתי כלא. ילדים בכלל לא אוהבים להיות שם, כי הם לא מושכים אותם או מעניינים אותם. אנחנו כבר יודעים שבתי הספר יאבדו את המונופול שלהם על למידה ומתן תארים. מה נעשה אז? אנחנו רואים את זה כבר היום ובכל המדינות. יש יותר ויותר ילדים שבאים לבתי הספר ואומרים שאין להם מה לחפש שם. הם מוצאים עניין גדול יותר בטאבלטים שלהם ובדברים שהם לא רואים יותר בבתי הספר".

"לכן השאלה היא אם תרצו להקים מערכת חינוך חדשה, או שאתם רוצים להמשיך לנסות לתקן את הקיימת? זה דומה למצב שבו יש לכם וולבו בת 20: האם תרצו לתקן אותה ולהחליף את המנוע, או שתחליטו או להחליף מכונית? פינלנד נמצאת במצב שונה משלכם, כי הרבה דברים בה עובדים טוב ויש להם יסודות מוצלחים, אבל גם שם אני שואל את עמיתיי שאלה דומה: האם אנחנו מנסים לתחזק את המערכת הישנה או להקים חדשה?".

"ביקרתי בארץ בכמה בתי ספר שמעוררים השראה, והייתי אפילו שמח אם הילדים שלי היו לומדים בהם, אבל המטרה היא לא רק ליצור בית ספר טוב או כמה בתי ספר טובים. אנחנו יודעים איך ליצור בית ספר טוב, והמטרה היא לעצב מערכת שלמה שבה כל בתי הספר כאלה. האם אפשר לתכנן מערכת שבה כל בתי הספר יהיו בתי ספר טובים ומגוונים, מבלי להתעקש שכל בתי הספר יהיו אותו דבר?".

לכתבה בעיתון דה-מרקר, "הארץ"

ראו גם:

עד כמה רלוונטי החינוך הפיני לישראל?

לומדים מפינלנד: תובנות ממערכת חינוכית מוצלחת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya