את ההישגים שלנו קשה למדוד

"את ההישגים שלנו קשה למדוד" , הד החינוך, אוקטובר 2012 , ע"ע 80-81

ד"ר חנה גרינברג הגיעה בקיץ האחרון לירושלים כדי לחגוג עשור להקמתו של בית הספר "סאדברי". היא ובן זוגה, פרופ' דניאל גרינברג, הקימו את בית הספר "סאדברי ואלי" (Sudbury Valley) בפרמינגהם, מסצ'וסטס בשנת 1968. היא בתו של הפילוסוף הוגו ברגמן, ילידת ירושלים ותלמידה לשעבר בבית הספר "מעלה". "שנאתי שם כל רגע חוץ מהטיולים", היא אומרת. והחוויה הזאת הניעה את המפעל החינוכי שלה. "חיפשנו [בארצות הברית] בית ספר שיתאים לרצונות שלנו, ולא מצאנו. אז קנינו בניין גדול ויפה והתחלנו את הדרך עם שישים תלמידים".

מה הדבר הכי חשוב שהילדים לומדים ב"סאדברי ואלי?
"הילדים שלנו לומדים לארגן את היום שלהם בעצמם. בכל רגע כל תלמיד צריך להחליט החלטות – מה אעשה עם הזמן שלי. הם לומדים לא לבזבז את החיים, להשתמש בזמן באופן שמעשיר את החיים. אנחנו לא אומרים לילדים שבאים אלינו מה לעשות. הם לומדים מתוך המציאות של בית הספר. הילדים אומרים שהם לומדים איך לממש את הרצונות העמוקים שלהם. למידה חשובה אצלנו זה להסתדר עם אחרים וליצור קשרים חברתיים. התלמידים שלנו ממציאים משחקים בעצמם ומשתתפים בפתרון בעיות מעשיות. הם מפתחים גמישות שכלית ונפשית. הם גדלים בקבוצה שמדברת ומתווכחת, והשיחות ביניהם פותחות להם עולמות של אחרים.
"הילדים שלנו נשארים סקרנים. הם לא תחרותיים, וזה נפלא. הם מאמינים שהם יכולים לממש את מה שהם רוצים וזה גורם להם להיות אופטימיים ומלאי שמחת חיים. השורה התחתונה היא שהם לומדים על האפשרויות הרבות שיש בחיים".

אתם לא מוטרדים מהישגים בית ספריים מקובלים?
"המטרה שלנו היא שכל ילד יגדל למצוא את הנפש שלו, להיות הוא עצמו. מה את רוצה שיגידו עלייך? 'נאוה קיבלה עשר בבגרות בכימיה' או 'נאוה נאמנה לעצמה'? ועם זאת הבוגרים שלנו גם מצליחים במכללות".

מה הקושי המרכזי שלכם?
"קשה לנו, אם כי צפוי, שבית הספר אינו מקובל על הציבור הרחב. אנשים רבים תוקפים אותנו, מתוך בוּרות, על כך שאנחנו עושים ניסויים על ילדים. אנחנו לא מבקרים אותם על כך שהם שולחים את ילדיהם לבתי ספר תחרותיים, אך להם יש צורך לתקוף אותנו. לבית ספר כמו שלנו קשה להראות הישגים, כי את ההישגים שלנו קשה למדוד. אבל אנחנו מעודדים מן העובדה שיש בתי ספר בארצות אחרות, למשל בישראל, הולנד ויפן, שקיבלו השראה מאתנו". 


Sudbury Valley School - Wikipedia, the free encyclopedia

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya